С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Рене Томова: Дизайн мисленето успешно се използва и за привличане, задръжане и развитие на служителите

Лидерът трябва да има яснота за своята свръхзадача, подход към хората, които ще доведат до нейното изпълнение и ясна мисъл за процесите, които ще им помогнат, споделя съоснователят на агецията за дизайн мислене Creative Shower и участник в HR and Leadership Forum: Management 4.0
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

Рене Томова е съосновател на агеция за дизайн мислене Creative Shower, която развива лабораторията за дизайн мислене във фонда за рискови инвестиции Eleven. Преди това в периода 2002 - 2012 г. е била директор "Маркетинг и търговия на дребно" в "Мтел". Отговаряла е за големи стратегически и тактически решения на компанията, занимавала се е с развитието на CRM процеса и подобряване на клиентското преживяване. През последните пет години работи със стартиращи компании и корпорации, на които помага да се справят с предизвикателствата, свързани със създаването на иновации и иновативни методи и подходи за създаване на бизнес стойност. Последният й проект е за иновативен начин на учене чрез аналогии и ускоряване на споделеното знание на успешните българи - серията майсторски класове Moving Forward by Design.
Има MBA/MIM степен от Weatherhead School of Management и The Thunderbird School of International Management в САЩ.

Рене Томова ще е сред участниците в
HR and Leadership Forum: Management 4.0 - събитието за HR рофесионалисти, мениджъри и ръководители на екипи, органзирано от "Капитал" и "Кариери". Тя ще води един от уъркшопите, които ще се провеждат паралелно на основната лекционна програма, на тема: HR Jam for Design Thinking: Как да използваме дизайн мислене, за да създадем по-добро преживяване за нашите служители, родени в дигиталната ера. Освен това ще бъде и модератор на дискусионния панел на тема лидерство и иновации в сферата на лидерството и мениджмънта, в който ще участват водещи български мениджъри. Свързахме се с нея преди събитието, за да разкаже малко повече за съшността на дизайн мисленето, програмата на работилницата си и новостите в сферата на лидерството на база нейните лични наблюдения и практика.

HR and Leadership Forum: Management 4.0 ще се проведе на 24 октомври. Повече информация за програмата и билети за събитието можете да намерите тук. Следете и Facebook страницата за актуална и полезна информация.

- Г-жо Томова, вие ще водите уъркшоп на тема Дизайн мислене (Design Thinking) по време на събитието HR and Leadership Forum: Management 4.0 на "Капитал" и "Кариери". Споделете какво представлява метода за онези хора от нашата аудитория, които за пръв път се сблъскват с него или имат бегла представа за същността и приложението му.
Дизайн мисленето е алтернативен начин на решаване на проблеми, с помощта на който след задълбоченото дефиниране на проблема, умишлено се включват хора с различни гледни точки, знания, умения и опит да работят заедно, следвайки специфичен процес, чрез който се стига до различни, релевантни и работещи практически решения. Проблематиката, с която работи дизайн мисленето е обширна - от създаването на нови продукти, услуги и преживявания, през решаването на практически казуси от ежедневната ни работа в сферата на маркетинг, човешки ресурси, стратегия, иновации и др. Основният фокус на методологията е върху човека, клиента, вътрешен или външен и неговите съзнателни или подсъзнателни нужд. Работи се с прозрения за човешките нужди и нагласи спрямо проблема, като се започне от наблюдение за извличането им, мине се през анализа им, генериране на творчески идеи, тестване и усъвършенстване на решенията.

- Какви могат да бъдат приложенията и ползите от метода в сферата на HR дейностите и мениджмънта? Дайте конкретни примери.
Приложенията на подхода са същите, които са тези и на всеки процес за развитие на продукт (product development) в една организация. Тук различното е, че създаваме продукти и услуги за служителя, водени от стратегическата карта на отдел "Човешки ресурси", която от своя страна, изпълнява стратегията на компанията по отношение на хората. Може би пример за най-актуалното приложение на подхода може да бъде стремежа на екип "Човешки ресурси" да привлече, развие и задържи талантите, които принадлежат на дигиталната ера. Тази цел безспорно изхожда от стремежа на повечето компании да се трансформират, търсейки нови по-ефективни и най-вече дигитални начини за създаване на стойност в бизнеса си. Дигитализацията в живота ни създава навици и нагласи за работа и живот у младите хора, които са различни на ценностно ниво от тези, които сме имали. Това налага повече от всякога да се възползваме от благодатната ситуация, че нашите хора (нашите служители) са до нас и да ги въвличаме като основни действащи лица в създаването на тяхната нова реалност в компанията. Какво конкретно имам предвид? Проектният мениждмънт за всеки една промяна в процесите или въвеждането на нов процес, който засяга хората в организацията трябва да се планира изначално с активното участие на крос-функционален екип от хора. Участие не ограничено до търсене на идеи в началото и след това директно съгласуване при краен резултат, произведен зад стените на отдел "Човешки ресурси", а участие, в което всеки един служител участва активно в продължение на всички итерации на процеса по създаване на продукта. Бих искала да дам за пример умишлено български проект и това е проекта "Digital office", участвал в конкурса на Българската асоциация по управление на хора, категория "Най-добър HR проект на голяма компания". В него е използвана методологията на дизайн мисленето с цел разработка на мобилно приложение, което да направи живота на хората в компанията по-лесен и по-приятен. Този пример показва и една от сферите на дейност на "Човешки ресурси", в който дизайн мисленето може да постигне изключителни резултати - създаването на привлекателна работодателска марка за хората от дигиталната ера.

- Какви са предимствата и недостатъците на този подход?
На пръв поглед дизайн мисленето може да изглежда хаотично, но всъщност предлага изключително структуриран, бих казала праволинеен в смисъла на последователен подход. И хората, които решат да го следват, трябва да са готови да започнат отначало и отначало и още веднъж отначало, колкото пъти е необходимо. И всъщност, тази постоянна итеративност, която води до усъвършенстване и до постоянно напасване с актуалните нужда на клиента, може да създаде усещането, че процесът никога не свършва и че ние не сме приключили задачата, не сме "зачеркнали квадратчето", както много обичаме да правим. На някои хора също процесът им се струва повърхностен, но истината е, че борави с изключително важни психологизми на клиентите, на които базираме решенията си и по този начин решенията са много по-точни още от първия път. Също така дизайн мисленете по много добър начин се комбинира с lean и agile подходите, предхожда ги и спестява много време и усилия по-нататък в процеса на разработка на продукта, услугата или преживяването. И не на последно място дизайн мисленето изгражда култура на работа, в която отворения мироглед, оптимизма, желанието за експеримент, креативността и запретването на ръкавите допринасят за добрите резултати.

- На какво ще научите участниците във вашия уъркшоп?
На уъркшопа "Как да използваме дизайн мислене, за да създадем по-добро преживяване за нашите служители, родени в дигиталната ера" си поставяме няколко цели:
1. Да провокираме колегите, които работят за хората в една организация да търсят винаги този начин на работа, който въвлича максимално повече и често хората, за които те ще създават продукти и услуги;
2. Да ги заинтригуваме силно в подхода дизайн мислене, така че още тази година да инициират първи стъпки в експериментирането с него и
3. Да демонстрираме подхода чрез интензивен процес, в който ще работим над създаването на по-добро преживяване на нашите служители, родени в дигиталната ера, т.нар. "digital natives".

- Вие ще бъдете и модератор на панела, свързан с лидерството и новите тенденции в тази сфера. Самата вие се занимавате в обучения на мениджъри. Кои според вас са ключовите характеристики на един лидер? Как могат да бъдат развити тези качества?
Дълги години съм управлявала хора - започнах с 4, завърших с 1300, работила съм и с доброволци и съм научила, че има три простички неща, които отличават смислените лидери: На първо място е силата на сърцето - това е автентичността. Да си истински в отношенията и с тези на твоето ниво, и с тези, които водиш, и с тези които трябва да водят теб. Да назоваваш нещата с истинските им имена и да бъдеш честен и открит в комуникацията си, да бъдеш емпатичен. На второ място е силата на мисълта - да знаеш какво искаш да постигнеш, да вярваш в каузата, която имаш и да имаш ясен план, ясни процеси и ясна организация, които са комуникирани така, че да не е нещо имагинерно в главата ти, а нещо, което всички знаят, споделят и не са объркани да последват. И на трето място е силата на енергията - да можеш да заразяваш другите, да ги вдъхновяваш по своя собствен начин - да градиш културата на компанията такава, че да уважава хората и да им позволява да бъдат най-добрата версия на себе си във всеки един проект. Това е най-добрият начин да постигаш успехи и да имаш иновативни продукти - когато хората се чувстват спокойни да опитват, заразени да постигат и доволни, защото се чувстват уважавани и обичани.

- Какви са новаторските подходи в сферата на лидерството и мениджмънта, които са ви впечатлили напоследък?
Честно да ви призная, постоянно излизат нови неща, които са в същност едно и също - лидерът трябва да има яснота отностно свръхзадачата си (purpose), подход към хората, които ще доведат до нейното изпълнение и ясна мисъл за процесите, които ще им помогнат. Мен лично ме впечатляват смелите лидери, визионерите, тези, които практикуват така наречения "transformational leadership" - Ивон Шуинар, Стив Джобс, Хенри Форд, Бил Гейтс, Илън Мъск, Петър Велики, Уинстън Чърчил и не на последно място Васил Левски. В българския аналог това са момчетата от "Телерик" - Васил Терзиев и Светозар Георгиев, това са и други хора в ИТ индустрията, които стоят под радара и трансформират средата и хората около себе си за по-добро. Това са хората, които имат визия и мечти, както и ясни планове за това как да създадат трансформацията в хората, времето и системите около тях, за да се случат тези мечти, така че всички да се чувстваме и да живеем по-добре.


HR and Leadership Forum: Management 4.0

24 октомври 2018 г.

Повече подробности на capital.bg/hrforum

HR and Leadership Forum: Management 4.0



Акценти в програмата:

  • Как да привлечем точните таланти с помощта на креативни подходи, нови технологии и изкуствен интелект?
  • Как да развиваме хората в екипа си “в крак” с новите тенденции и подходи в сферата на обученията?
  • Кои са факторите, които правят хората щастливи на работното им място и какво и как да направим, за да ги осигурим?
  • Какво прави лидерите лидери?
  • Как да развием култура на иновативност и предприемачество и кои от новите стартъп модели (не) работят?

capital.bg/hrforum

 
Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly