С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да се справите със стреса

Той може да има положително въздействие върху живота ви, ако го управлявате правилно
Share Tweet Share
Снимка

[pixabay.com] 

Стресът се е разпространил в огромни мащаби в последните години. Според изследване на Global Organization for Stress, най-малко 60% от работещите са стресирани. В Австралия хората, които са стресирани в някаква степен, са 91%.

Но само в стреса ли е проблемът? Друго изследване на Кели Макгонагъл, психолог от Принстънския университет, показва, че хората, които изживяват сериозни последици от стреса, са тези, които вярват, че той им влияе по този начин. Тези, които не гледат на стреса като на нещо, което им вреди, преминават през него без никакви симптоматики. Излиза, че стресът може да има положително въздействие върху нашия живот, стига да знаем как да го "хакнем" и да се възползваме от това, което може да ни даде.

Повече за това какво е стрес, четете тук: "Стрес - какво трябва да знаем за него".

#1 Вашата перспектива е вашата реалност

Нашите вярвания директно повлияват поведението ни. Изследване на Колумбийският университетски психолог Алиа Крам показва, че нашето мислене оформя физическата реалност, която ни обгражда.

В едно от изследванията си тя и нейният екип разделят камериерки от хотел в две групи. Задават въпрос към двете групи: "Мислите ли, че вашата работа ви помага да поддържате добра физическа форма?". И двете групи отговарят, че не мислят така.

На едната група психолозите казват, че тяхната работа е свързана с много голямо физическо натоварване и това може да изгаря голямо количество калории. На другата група не казват нищо. Месец по-късно групата с позитивното послание бележи намаляване на наднорменото тегло, докато в другата група не се наблюдава никаква промяна в теглото.

Само защото са вярвали, че нещо им влияе, е станало така, че действително им е повлияло. Нашето тяло реагира по същия начин, когато става дума за нашите вярвания, свързани със стреса.

Изследванията на Макгонагъл откриват, че хората с негативни виждания са по-склонни да включват на стрес режим "бий се или бягай". Това може да включва и редица други реакции в следствие на стреса като чувството на паника, невъзможността да се фокусират, нерационално поведение и т.н. Хората изпитват всичко това, защото техните тела произвеждат кортизол в огромни количества, както и други хормони на стреса.

От друга страна тези, които успяват да погледнат на стреса с позитивно чувство, което ги мотивира силно да се докажат и да увеличат концентрацията си, буквално "карат тялото си" да произведе голямо количество енергия, с която да успеят да се справят със ситуацията. Хората с позитивни вярвания за стреса произвеждат в големи количества хормон, който им помага да подобрят представянето си (DHEA).

#2 Променете гледната си точка

Дори ситуация на стрес, ако бъде обработена правилно, може да помогне да увеличите своята продуктивност и да ви изпълнени с енергия в предизвикателни моменти. Ето кои са петте ползи от стреса според Макгонагъл:

- Повишава енергийните нива - когато изберете да го използвате ползотворно, вместо да го мразите, стресът може да се превърне в извор на енергия и мотивация, които са необходими, за да може да се справите с предизвикателствата.

- Повишава фокусът - ако вашият стрес не води до паника, то тогава подпомага концентрацията ви и възможността да взимате бързи и ефективни решения.

- Повишава продуктивността - стресът вдъхновява хората да вземат творчески решения и помага да са далеч по-производителни.

- Пренастройва мозъка - благодарение на стреса вашият мозък започва да се учи активно от опита на допуснатите грешки и се старае да ги предотврати в бъдеще.

- Прави ви по-устойчиви - ако започнете да анализирате как сте преминали през различни стресови ситуации, то тогава ще се почувствате далеч по-силни и подобни неща няма да ви разклатят и тревожат занапред.

#3 Сприятелете се със стреса

Промяната на вашата перспектива може да отнеме известно време, ако сте свикнали да гледате на стреса като на заплаха. Докато сте в процес на приемане на идеята, че стресът може да е положителен за вас, постарайте се да се грижите за себе си, съветва Макгонагъл. Когато сме стресирани, обикновено реакцията ни е да се вторачваме в себе си и проблемите, като по този начин започваме да ги виждаме далеч по-сериозни, отколкото са. Решение в такъв момент е да се насочите към околните, с които може да изградите взаимно подкрепящи отношения. Чрез това ще повишите нивата на окситоцин в тялото (хормонът на свързването с другите), като това понижава нивата на стрес.

#4 Контролирайте кортизола

Когато нещата не се случват, както сме планирали, нашият мозък освобождава кортизол (хормона на стреса). Това провокира тялото да отговори моментално с чувство на паника и несигурност. С малко практика може да тренираме своя мозък да "знае", че всичко ще бъде наред, дори да не върви по план. С времето могат да се създадат нови невронни връзки, които да заместят старите вериги, които кортизола създава.

- Правете обратното на това, което бихте направили. Имате навика винаги да правите нещата по определен начин? Опитайте нови начини. Сбъркайте нарочно. Направете нещата по обратен ред. Отидете на нови места. Не си поръчвайте редовното в ресторанта. Експериментирайте. Ще откриете, че има много повече красота в хаоса, отколкото сте предполагали. А кой знае, може би и повече възможности.

- Забравете за състезанието с часовника. Когато крайните срокове ви притискат, постоянното вторачване във времето, което ви отнема работата, само ще ви напряга още повече. Приемете, че не можете да контролирате времето. Само може да се научите да управлявате собственото си време по-добре. Вероятно има редица неща, които правите и крадат от времето ви без дори да подозирате. Хващали ли сте се, че поглеждате телефона си, за да видите колко е часът, а 10 мин по-късно още скролвате в социалните мрежи? За това говоря.

- Поставете се на първо място - да се стараете постоянно да угаждате на околните може да е много стресиращ навик. Преди да се усетите ще сте сложили нуждите на всички останали пред вашите собствени. Помагайте на колеги и приятели, едва когато сте отметнали своите спешни задачи. Не очаквайте твърде много от себе си. Давайте на тялото и ума си почивката, от която се нуждаят.

#5 Антистрес език на тялото

Още в момента, когато усетите, че вълни от паника и стрес ви обливат, вземете нещата в свои ръце. Буквално. Научно доказано е, че както вътрешните ни чувства влияят на начина, по който реагира тялото ни, така е вярно и обратното. Реакциите на тялото и движенията влияят на начина, по който се чувстваме.

Това просто на вид упражнение ще помогне да се понижат нивата на кортизол в тялото ви:

- Изпънете раменете си назад и изправете гърба си
- Изпъчете гърди и дръжте челото високо вдигнато в посока на слънчева светлина
- Стъпете стабилно на двата крака, като са на широчината на раменете
- Отпуснете ръцете си отстрани

Изследователи от Колумбийския университет са открили, че атлетите, които печелят състезания, имат много по-отворен език на тялото от загубилите. Искате да имате позата на победител? Изпънете раменете назад, стегнете корема, изпъчете гърди и вдигнете главата си. Колкото по-уверено изглежда тялото ви, като толкова по-уверен ще ви възприемат и околните. Използвайте език на тялото, чрез който заемате повече пространство.

Добавете ме в LinkedIn, последвайте страницата ми във Facebook и споделете вашите впечатления от прочетеното!

Снимка

 

Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на "Наука за хората" - компания, която предоставя обучения и консултантски услуги в сферата на ефективното общуване, невербалната комуникация, изграждането на имидж. Работи с действащи политици, популярни личности, мениджъри и предприемачи. В работата си тя е лицензирана да преподава най-съвременните методи, разработени от водещите специалисти по публично поведение Science of People, LLC в САЩ. Ина е единственият техен представител за територията на България и Източна Европа.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly