С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как езикът на тялото да ни носи успех

Само 7% от нашата комуникация зависи от думите. Останалите 93% са свързани с невербалните сигнали, които даваме на околните
Share Tweet Share
Снимка

 

Справяте се със сроковете в работата и работите допълнително, а все още не сте получили повишението, към което се стремите или не сте установили контактите, които биха ви помогнали в развитието? Дали езикът на тялото ви не е това, което ви спира да постигнете, това което искате?

Само 7% от нашата комуникация зависи от думите, които използваме. Останали 93% са свързани с невербалните сигнали, които даваме на околните.

Когато говорим за комуникация e важно да се има предвид, че докато водите 30-минутен разговор, вие обменяте над 800 невербални сигнала. Това е изключително много информация, която давате и самите вие получавате. Затова е важно да и се обърне специално внимание.

Какво включва невербалната комуникация? Тя е сбор от тона на нашият глас, езика на тялото и съпровождащите орнаменти. Орнаментите включват облекло, аксесоари, прическа, грим - всичко свързано с външния вид. Повечето хора не се замислят за това какво им казват останалите със своя език на тялото и съвсем не подозират какво послание отправят към околните.

Четете още: Невербална комуникация - въведение

Честа грешка е, когато някои хора си мислят, че бизнесът и силата да се владее езикът на тялото нямат общо помежду си. И това им пречи да напредват в професионален план. В тази статия ще обърнем внимание на невербалното поведение, което ви пречи в работата и ще посочим как може езикът на тялото да ви помогне да постигате по-добри резултати.

Има някои малки промени, които могат да имат голямо влияние над начина, по който ви възприемат на работното място.

Кое във вашето невербално поведение ви дърпа назад?

Отпусната стойка

Дългите часове зад бюрото със сигурност не помагат за добрата стойка, но имайте предвид, че влияе на това за колко компетентни ви възприемат околните. Прегърбеното тяло и отпуснатата стойка се възприемат от околните като сигнал за това, че не сте позитивен човек, че не сте енергичен и че не ви пука особено. Всичко това кара околните да ви възприемат като по-малко компетентни. Освен че влияе на вашето физическо и емоционално състояние, отпуснатата стойка пряко влияе на възможността да блеснете в професионален план. Помислете за това.

Четете още: Походката ни - какво казва на околните

Нервничене, въртене

Ако имате непрекъсната необходимост да правите нещо с ръцете си - да щракате химикалка, да тропате с пръсти по бюрото, да си чешете носа, да си усуквате косата, да си оправяте дрехите, да подритвате с крак и т.н., това може силно да изнервя околните. Посланието, което отправяте е - "не внимавам, не ми е интересно, искам да си ходя, изнервено ми е". Същото си мислят и околните - "вечно се разсейва, нефокусиран човек е, никога не внимава, постоянно витае в облаците, много е напрягащо това вечно щракане/тропане...".

Напрегнатостта е изписана на лицето ви

Докато четете мейли или работите по нещо на компютъра гледате ли вторачено с изписана "концентрация" на лицето, която всъщност се изразява в намръщен поглед, присвити очи и нацупени уста? Докато вие си работите, вашите колеги не виждат това, че работите, а че върху лицето ви е изписано страдание, фрустрация, яд, притеснение, дори шок от това, което виждате. Постарайте се да отпуснете лицевите си мускули и да не ги държите в непрекъснато напрегнато изражение. Тази емоция, която вие демонстрирате в голяма степен от времето си, се предава на околните. От друга страна, си образувате бръчки. Все негативни неща. Ако искате да се самоконтролирате, сложете огледало, което да ви помага да следите какви изражения правите.

Дрескод

В модерните офиси работното облекло в голяма степен е непретенциозно. Но това не означава, че е ОК да не перете и гладите дрехите си и да не сте със спретнат вид. Има много начини да изглеждате добре и същевременно да сте облечени удобно. Запомнете, колкото и неглиже да е дрескодът на работа, вие отивате на работа, а не на пижамено парти.

Не гледате колегите си в очите

Случва ли ви се често колега да минава покрай бюрото ви и да ви казва нещо, а вие продължавате да гледате в монитора, докато му отговаряте? Да, може би не искате да се разсейвате от това, което правите, но ако често избягвате да гледате колегите си в очите, изпускате уникална възможност. Контактът с очи показва внимание към присъствието и мнението на другия, помага да изграждаме по-дълбоки взаимоотношения. Няма как да изградим империя сами. Нужни са хора, които да ни подкрепят. Хора, от които да се учим - било то какво да правим или какво да не правим. Хората около вас са вашият безценен ресурс за нови знания и опит, не ги пренебрегвайте.

Не давате пространство на околните

Понятието "лично пространство" варира за различните хора. За едни може да изисква по-голям периметър пространство, а за други по-малък. Затова трябва да внимавате да не прекрачвате границата на близостта, защото ще предизвикате силно отбранителна реакция като притеснение или свиване, раздразнителност и дори агресия. Обикновено хората дават знак за това като отстъпват назад или изместват горната част на тялото си назад. Наблюдавайте дали не прекрачвате границата.

Четете още: Какво трябва да знаете за проксемиката

Кои са невербалните сигнали, които ще ви помогнат в офиса?

Сега ще разгледаме няколко съвета за това как да излъчвате асертивност, как да изграждате разбирателство и да успокоявате околните чрез езикът на тялото.

Асертивност

Асертивността е умението да отстоявате и изразявате мнението си, без да неглижирате това, което казват и чувстват останалите. Да си асертивен в голяма степен означава да си емоционално неутрален - нито пасивен, нито агресивен в позицията си. Да казвате това, което мислите и искате в прав текст, като не звучите грубо, изискващо, емоционално разклатено. Асертивното поведение е особено полезно в работната среда, защото ще ви направи да изглеждате като истински професионалист, който не се поддава на емоционални изблици, независимо в кой полюс.

- Заемете пространство - Хората, които са срамежливи и свити, често държат ръцете си близо до тялото, прибират краката си под стола и се стараят да заемат възможно по-малко пространство. Ако искате да покажете увереност, трябва да заемате по-голямо пространство. Поставете краката си на ширината на рамената, когато стоите прави. Ако сте седнали на стол, облегнете се и сложете ръцете си на облегалките по време на срещи.


Изграждане на разбирателство

Да можем да имаме хармонични отношения с околните е важно, както за мъжете, така и за жените на работното място. Това е умение, което може да бъде полезно за редица ситуации в работата.

- Краката - Нашият мозък подсъзнателно обръща внимание на краката на околните. Ако обърнете внимание, ще забележите, че краката ви обикновено сочат в посока на това, което искате или е приковало интереса ви. Например, ако по време на събитие забележите, че краката на някого сочат към изхода, много е вероятно този човек да иска да си тръгне. Същото важи и когато краката издават към кого имаме интерес, защото винаги сочат към него, дори торсът да е обърнат в друга посока. Така, че за да покажете на своите колеги, че вниманието ви е насочено изцяло към тях, когато разговаряте, то се постарайте да обърнете торса си към тях, както и краката си.

- Отразяване - Когато сме на една вълна с някого, телата ни отразяват тази хармония, като застават в сходни пози и възприемаме подобни движения. Може да го използвате във ваша полза, за да се питате да изградите връзка с някого в офиса. Много е важно да не го правите с идеята да имитирате това, което те правят. Отразяването има за цел да хармонизира типовете поведение, като максимално ги приближи. Например, ако си говорят двама души - единият обича да говори на много висок глас, докато другият е много по-тих комуникатор, отразяването ще помогне тези два различни типа да се опитат да се пригодят към другия, за да бъде общуването по-лесно. Както виждате, отразяването може да се приложи по отношение на различни аспекти от общуването.


Четете още: Отразяването или как можем да влияем на хората

Успокояване

Преговорите, интервюирането и напрегнатите ситуации в бизнеса никога не са лесни. Хората имат нужда от невербали подходи, чрез които да успокояват себе си и да предразполагат и другите за същото. Трябва да се уверите, че не карате околните да се чувстват притеснени във ваше присъствие.

- Ръцете - Често виждате това в статиите ми, но и аз твърде често виждам хората да не спират да седят със скръстени ръце по време на бизнес разговори. Когато кръстосваме ръцете си, ние подсъзнателно защитаваме едни от ключовите органи в нашето тяло. Това е естествена отбранителна позиция. Ако искате да останете спокойни и с отворено съзнание за това, което другите искат да кажат, то отпуснете ръцете си и не ги скръстосвайте. Кръстосвайки ръцете си, не си даваме шанс да разберем другите по-добре и е доказано чрез изследвания, че буквално чуваме и възприемаме по-малко от това, което ни се казва.


Четете още: Клиентите - какво мислят за вас

- Ключица
- Тази деликатна вдлъбнатина, често е докосвана, когато чувстваме силно притеснение, като начин за самоуспокояване. Ако чувствате нервност, лекото масажиране в тази област ще ви помогне да се успокоите. Също така наблюдавайте дали друг човек го прави, за да сте наясно, дали в момента има нужда да го успокоите. Ако например е клиент, може да изпитва несигурност от това, което обсъждате. Знаейки това, ще знаете, че трябва да направите така, че да го успокоите. Може да се изрази в докосване или потъркване. Възможно е да не се изрази толкова буквално, а да се играе с верижка, която е горе долу падаща на нивото на ключицата. Обърнете внимание и на заиграванията с най-горното копче на ризата.

Снимка

 

Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на "Наука за хората" - компания, която предоставя обучения и консултантски услуги в сферата на ефективното общуване, невербалната комуникация, изграждането на имидж. Работи с действащи политици, популярни личности, мениджъри и предприемачи. В работата си тя е лицензирана да преподава най-съвременните методи, разработени от водещите специалисти по публично поведение Science of People, LLC в САЩ. Ина е единственият техен представител за територията на България и Източна Европа.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly