С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Десет психологически трика да улесним живота си

Или как да се справим с предизвикателствата в ежедневието
Share Tweet Share
Снимка

[pixabay.com] 

Днес имаме за вас 10 психологически инструмента, чрез които ще можете да се справите с редица предизвикателства в ежедневието - от усвояването на нов навик до съвет за това как да прекратите разговор по начин, който няма да обиди събеседника.

1. Използвайте тишината

Един от страховете ни по време на разговор е да не изпаднем в неловко мълчание. Но това може да е далеч по-полезно, отколкото предполагате. Следващия път, когато попитате някого неудобен или труден въпрос, погледнете го и просто оставете тишината да си свърши работата. Не се опитвайте да дообяснявате или да казвате нещо в допълнение. Използвайте този момент на мълчание в своя полза. Според изследвания в 9 от 10 случая ще получите отговор от събеседника. Можете да използвате този трик и когато някой ви отговори съвсем лаконично на зададен от вас въпрос. Ако вместо да бързате да говорите замълчите, е много вероятно събеседникът ви да продължи да говори и да ви даде повече информация.

2. Сядайте умно

Ако ви предстои напрегната среща с някого, не сядайте срещу него, а до него. Така вашата позиция няма да е толкова предразполагаща конфликти и сблъсъци на различни мнения. Когато седим срещу събеседника ни, нашият и неговият мозък автоматично приемат, че сме на противоположни мнения, а това не помага да постигнете консенсус. Ако все пак нямате избор и трябва да седите един срещу друг, постарайте се да седнете леко странично, което също ще помогне в известна степен.

Четете още: 6 начина да превърнете скучния разговор в интересен

3. Въпроси с предизвестен край

Налага ви се да помолите колега за услуга? Не питайте просто: "Ще ми помогнеш ли за ...?". Дайте на отсрещната страна и избор, например: "Кога би ти било удобно да ми помогнеш за ..., към 13.00 ч. или 17.00 ч?". Когато става дума за немного голяма услуга, това е добър подход, защото без да си дава сметка другият човек ще се съгласи директно на посочен час, а не дали изобщо ще ви помогне. Разбира се, старайте се да не прекалявате, а го използвайте, когато наистина имате нужда.

4. Поощрявайте

Допаднало ви е нещо, което колега е направил? Не пропускайте да го възнаградите с похвала. Подобна стимулация ще го провокира да се старае да прави същото отново и отново в бъдеще. От друга страна това е поведение, което ще ви помогне да изградите добри отношения с околните и ще се базира на ваши искрени чувства на симпатия и подкрепа.

5. Ходете с цел и посока


Случва ли ви се често хората по улицата да не ви правят път? Налага ли ви се постоянно да се отмествате и да правите път на останалите? Ето и решение на този проблем - докато вървите, гледайте право напред и ходете с бодра крачка, сякаш виждате целта си право пред вас. Не установявайте зрителен контакт с минаващите покрай вас. Ще установите, че това кара хората да ви правят път.

Четете още: Какво казва походката ни за нас

6. Започнете с малко

Работите по общ проект с колеги и искате някой да направи нещо конкретно? Просто попитайте: "Искаш ли ти да стартираш със...?". Веднъж започнали работа по тази част от проекта, е много вероятно да довършат нещата до край.

7. Излизане от неприятен спор

В средата сте на разпален спор и искате да прекратите нещата възможно най-скоро? Просто се усмихнете и кажете: "Може би си прав/а". Няма по-ефективен начин да покажете, че за вас този спор е приключил и ще дадете усещането на другия, че безвъзвратно е загубил битката да ви убеди в мнението си. Това е един от асертивните подходи, които ще ви измъкнат от подобни ситуации - нито ще демонстрирате излишни емоции, нито ще се впускате в излишни спорове, нито ще обидите другата страна.

Изтеглете безплатна аудиокнига: "Въведение в ефективната комуникация"

8. Как да прекратите разговор

Въвлечени сте в разговор, който вече искате да прекратите, но не знаете как? Ето един изпитан метод, който ще ви е полезен, както за разговори на живо, така и по телефона. Докато разговаряте, попитайте другата страна за някакво бъдещо събитие свързано с тях, било то: "Планираш ли ново пътуване скоро?", о какъв проект ти предстои да работиш?" и т.н. След като ви отговорят, кажете нещо от типа: "Чудесно, пожелавам ти успех с начинанието, ще се радвам да си поговорим пак, за да разкажеш как е минало, сега трябва да тръгвам/затварям". Лесно, нали?

9. Просто кажете "не"

Помолят ли ви за услуга, която не искате да направите, просто отговорете с "не" или "съжалявам, но не мога". Не допълвайте отказа си с обяснение или допълнително извинение. Директния отказ ще ви спести главоболието от това да се чудите след това как да се откажете от вече поетия ангажимент. Не си усложнявайте излишно живота, ако не искате да правите нещо. Да се научим да казваме "не" ни помага за редица неща, като например това, че другите започват повече да уважават времето ни и не приемат помощта ни за даденост. Това ни освобождава време и енергия да се занимаваме с личните си задачи.

10. Правилото на едната минута

Искате да включите нов навик в рутината си, но все го отлагате? За този трик може да благодарим на японците, които се славят със своя професионализъм, отдаденост и точност. Ето какво да направите. Задайте си определен точен час, в който да правите намисленото само за една минута всеки ден. Психологическият натиск и нежеланието, че трябва да правите нещо, което е ново за вас, ще отпаднат, тъй като ще трябва да се занимавате само в рамките на една минута. С всеки ден, в който правите това, което сте си определили, ще добивате все повече увереност и желание да го правите за все по-дълго време. Неусетно ще стане ваш навик, независимо дали става дума за занимание, свързано с учене, упражнения, спорт, медитация или каквото и да е друго.

Ако искате да научите още практически приложими съвети от психологията, добавете ме в LinkedIn и последвайте страницата ми във Facebook.

Снимка

 

Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на "Наука за хората" - компания, която предоставя обучения и консултантски услуги в сферата на ефективното общуване, невербалната комуникация, изграждането на имидж. Работи с действащи политици, популярни личности, мениджъри и предприемачи. В работата си тя е лицензирана да преподава най-съвременните методи, разработени от водещите специалисти по публично поведение Science of People, LLC в САЩ. Ина е единственият техен представител за територията на България и Източна Европа.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly