С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Имаме нужда от тях

Рекрутърите пестят време и ресурси на компаниите
Share Tweet Share
Снимка

[pixabay.com] 

Мнозина не ги харесват и не го крият. Обвиняват ги, че са некомпетентни, досадни, неинформирани. Често се подценяват техните качества, подходи и възможностите, които носят със себе си - особено, когато нямаме нуждата от тях. Омаловажава се добавената им стойност за бизнеса, принизява се желанието им да си свършат работата и открито ги критикуват. Но...кои са "ТЕ"?

Няма много представителите на дадена позиция, които да се радват на толкова много "любов". За тях има вицове, гневни статуси в социалните мрежи и иронични подмятания. Те са т.нар. Рекрутъри (Recruiters), специалистите които се занимават с подбор на хора в или извън организацията, някои HR-и, които, освен всичко, са и това.

"Подбораджийте", могат да са самонаети консултанти, експерти, които са част от агенция за подбор, а могат и да са HR-и в различни компании. Може би познавате лично някои от от тях, други сте ги срещали виртуално в LinkedIn. Те не с крият, защото разполагат с много контакти, обичат да се появяват на различни събития с цел networking и често те са тези, които ни заговарят първи.

Хората, които са специалисти в тази сфера, могат да са външни или вътрешни за организацията, а биха могли да бъдат и двете, когато са преотстъпени и работят по конкретен проект при клиента. Някои от тях се занимават изцяло с наемането на служители, които работят почасово или са част от специализирани агенции за подбор. Други са се фокусирани към висшата форма – headhunting. Трети са всичко там, където са на заплата.

Защо има специалисти, които се занимават с "подбор"?

За да подпомагат останалите. От една страна, тяхното наличие запълва нежеланието или невъзможността това да се върши от преките ръководители в дадена компания или добавят стойност и надграждат вътрешния HR. Заетите с тази функция на бизнеса пестят време на компаниите, понякога и ресурси. Това са хората, които с часове гледат CV-та или непрестанно с в контакт с даден кандидат за работа. Те организират процеса от начало до край – публикуване на обява, до наемане на избран кандидат. Понякога даден подбор може да продължи с месеци, но едва ли това е по тяхно желание.

От друга страна, те помагат онези, които рано или късно са кандидати за работа, като ги информират за различни възможности. За кандидатите това е късмет, за рекрутърите – просто работа. Всеки един работен ден на тези хора започва от рано и приключва късно. Календарът им е препълнен със срещи и подсещания. Бюрото им е разхвърляно, цари хаос, но в техните очи това е динамиката, която ги държи будни. Тяхната роля е важна, те добавят стойност за организациите и променят кариерните съдби на хората. Демонстрират интерес, общуват с лекота, атрактивни са, но единствено те знаят какво стои зад тази фасада...

От кога се наложи потребността от такава професионална услуга

Откакто HR-ът вече не е "Личен състав" или ТРЗ, му се налага да подпомага мениджърите в подбора. Някои свикнаха бързо с неговата поява и новите подходи, които се опита да въведе по места, други все още не са ги приели и разбрали. В различни компании, след 2000 г. бизнесът се разви по-бързо от темповете, с които вътрешният подбор реално можеше да се справи. Така се появи потребността от консултанти, които срещу различна комисионна доставят това, което имат като заявка – определен профил и брой специалисти. Не, че това е уникално за България, по-скоро се движим с известно закъснение в различните бизнес тенденции за набиране и управление на хора.

Пазарът на труда тогава беше друг, кандидатите бяха повече, демографски стояхме доста по-добре. Това затрудни хората, които правеха външен подбор, защото имаше всякакви хора, а и кой плаща за подобен тип консултантски услуги? Към днешна дата, когато пазарът е прекопан надлъж и на шир, подборът се оказва необходимост, а не каприз. Добрият подбор обаче е дефицит.

Хората, които се занимават с подбор не са ни врагове

Рекрутърите/HR-ите са партньори, когато се приемат като такива. Не е лесно да подбираш хора, когато безработицата в България е около 5%, нито е лесно да общуваш с мениджъри, чието его е до небето. Специалистите с подобен фокус са хора, които имат своите лимити, ниво на продуктивност и таван в иновативността при подходите да доставят очакваните кандидати. Често един рекрутър работи по няколко различни проекта, търсейки хора с различен фокус и качества. Няколко? Понякога са над 10... Търсиш, намираш, изпращаш, проследяваш, а често си и по-активната страна, когато клиентът ти е минал от състояние на спешност в състояние на криеница. Под клиент имаме предвид, както вътрешния – ръководителят, които ти е възложил подбора или външния – организацията, която те е наела да намериш определен профил. Да, в понеделник е спешно, а в петък вече не вдигаме телефона на консултанта. Динамика... или хаос.

Рекрутърите са партньори и на кандидатите за работа, а не досадниците, които ги тормозят. От тях идват различните предложения и възможности, често пъти, когато повечето от нас не търсим. Това са онези посредници, които ни намират и информират, доколкото самите те са информирани. Колко от вас са се възползвали от непоисканата информация за професионална възможност? Мнозина от нас имат доверен лекар, познат адвокат, дори утвърден фризьор, но единствено по-далновидните разполагат и с контактите на добри рекрутъри. Превенцията е ключова, когато искаме да сме информирани. Тези специалисти ги съветват, споделят им информация "от кухнята" и им предоставят различни възможности за развитие.

Рекрутърите намират най-добрите кандидати

Това би било истина, когато знаят какво да търсят. Търсенето не винаги означава намиране. Често пъти към тях се задава един профил, ако има такъв въобще, които... в процеса на подбор се изменя. По време на първите интервюта се оказва, че се търси друго, за да се наеме трето, за което работодателят не е готов да плати. Така се назначава четвърто и най-удобната жертва е, че "подбораджията" това е намерил. Работодателят е разочарован, защото си е представял друго и е направил компромис, а кандидатът, че е нает за едно, а трябва да върши друго. Често удобната жертва е посредникът, особено, когато не е информиран или подведен в даваните условия.

Рекрутърите биха добавили стойност за всяка една организация, намирайки най-точно зададения профил, когато има срещи, комуникация и разписан такъв. Когато им е отговорено на всички въпроси ясно и самите те са наясно с това, което се търси. Полезността им се крие още в това да са компетентни в очите на кандидатите за работа, а разминаването в информацията ги кара да олекват. И не си мислете, че не питат. Питат, но отговорите или са лаконични, или се бавят или понякога липсват, защото клиентът има други по-важни дела. По-важни от това да си намери подходящ човек?

Добавената стойност на рекрутърите към мениджърите

От една страна, първите познават много добре пазара и оказват съдействие по отношение на неговата динамика, нива на заплащане, профили и бързо наемане на търсен кандидат. Рекрутърите са специалистите, които оказват съдействие по време на интервютата с кандидатите, като консултират по-неопитните мениджъри как протича този процес и каква е ролята на всяка една от страните. В определени ситуации човекът, който ни помага за подбора, е доста по-активен от притеснения мениджър, който няма какво да пита, защото му е комфортно единствено да слуша. Те не могат да гарантират, ако даден ръководител прояви нелюбезна любопитност и зададе дискриминационен въпрос, нито носят последствията от неизпълнените му ангажименти. Те са консултанти и партньори, но мнозина ги възприемат като административен помощник или като човекът довел даден кандидат до вратата, без да е поканен вътре с него.

Нека бъдем честни – не всички са перфектни като професионалисти на тези позиции. Често това е входът към HR-а, а заетите са млади или наскоро завършили своето образование. Но и те имат нужда от своя шанс, нали така – както всеки един от нас. Основното, за което са обвинявани, е, че забравят или забавят често своята обещана обратна връзка. Това с право изнервя кандидатите за работа. Друго обвинение към тях е липсата на информираност, когато проактивно се свързват с дадени кандидати, изобилието от клиширани въпроси по време на интервю и незнанието на важни детайли по позициите, които искат да запълнят. Понякога се свързват с кандидати, чиито профили са доста над това, което те предлагат и един клик на правилното място би ги предпазило от неловкото мълчание след това, но...уви. Често в желанието си да работят по няколко подбора допускат грешки и непрофесионален подход. Да, негативното е по-видимо и помнещо се, а имиджът им не особено добър.

Кои са добрите специалисти в "подбора" – онези, които разполагат с огромна база данни от лични и различни контакти. Мнозина от тези кандидати в тяхната листа са пасивни и не търсят работа, но една добре поднесена възможност от страна на този тип специалисти, винаги би била изслушана. Креативни са в това да намерят даден човек или профил. Бързината също е ключова, ако искаш да си успешен. Познанството за съответната индустрия е важен аспект, който доближава рекрутъра до неговата мрежа и хората с склонни да му се доверят. Видимостта и спазването на ангажиментите са друг аспект от това дали си добър в тази работа. Даването на обратна връзка след проведено интервю е задължителен елемент и валидира професионалистите в тази сфера. Отличните комуникативни качества, иновативните подходи за стартиране на разговор и високите нива на емоционална интелигентност са ключови.

Да си посредник в подбор не е никак лесно, особено, когато част от потенциалните кандидати нямат интерес, не идват на уговорените интервюта или се отказват в последния момент, а този, който ти е възложил заявката, не е особено подпомагащ и подкрепящ. Въпреки това, тази работа е интересна, динамична и благодатна, когато й се отдадеш напълно. Спазването на етични стандарти, конфиденциалност и високо ниво на професионализъм би трябвало да е нормата, а не изключението.
Няма по-голямо удоволствие от благодарен кандидат или доволен клиент – заслужава си. Когато осъзнаеш, обаче, че срещу теб има човек, а не потенциален бонус при запълване на бройката и не забравяш, че все някога и ти ще си кандидат за работа.

Поради този факт, уважаеми колеги, нека да се отнасяме към хората така, както бихме искали да се отнасят към нас – с уважение и с необходимото персонално внимание.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly