С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Защо гласът е толкова важен за представянето ни

Той е много по-труден за манипулиране и може да предаде доста точна информация за истинските чувства и намерения
Share Tweet Share
Снимка

[pixabay.com] 

Много хора мислят, че думите, които използват, им помагат да създадат възможности и връзки в своя професионален и личен живот. Често се обръща внимание на това да се подберат точните думи, а не се мисли толкова за начина, по който те звучат.

Правилно подбраните думи сами по себе си няма да ви помогнат да затворите важна сделка в работата или да привлечете важен клиент да работите заедно.

Научни изследвания показват, че думите, които използваме, почти нямат ефект върху това как ще бъдем възприети от околните.

През 2017 г. в университета Йейл психологът Майкъл Краус прави изследване, с което иска да разбере повече за влиянието на гласа и как той се отразява на начина, по който ни възприемат. Той прави допускането, че ако следим само за езика на тялото на един човек, можем да пропуснем много ключов елемент от цялостния образ. Гласът е много по-труден за манипулиране и съответно може да предаде доста точна информация за истинските чувства и намерения.

Една от причините, поради които гласът е толкова ефективен при предаването на емоциите, може да бъде, че е по-малко вероятно хората да могат да променят своя тон, за да прикрият чувствата си. Друго възможно обяснение произтича от нашите когнитивни способности. Общуването се случва на няколко нива едновременно. Слушателят трябва да се съсредоточи върху много видове информация: изражения на лицето, думи, език на тялото и тон на събеседника.

Четете още: Овладейте силата на гласа си

Резултатите подчертават важността на слушането - умение, което ще става все по-важно, тъй като работните места стават все по-глобални и по-разнообразни, според Краус. На мениджърите активното слушане може да им помогне да разберат кога техен служител е нещастен или да предвиждат нуждите на бизнес партньора по-рано. Разбирането на намеренията на другите хора е в основата на успеха в глобалната и разнообразна бизнес среда.

Иначе казано, ако следим по-внимателно гласа на околните, това ни помага да "филтрираме" емоцията, която изпитва нашият събеседник.

Думите са инструмент, който използваме, когато искаме да прикрием истина или откровено да излъжем. Ние сме се научили да лъжем освен чрез думите си и чрез езика на своето тяло. Един от най-достоверните канали, по които можем да разкрием истината, са звуците, които възприемаме или възпроизвеждаме. Това е нещо, което ние и хората около нас улавяме и интерпретираме съответно като лошо или като добро.

Важно е да се има още нещо предвид. Нашият глас не звучи по начина, по който звучи, защото природата така е отредила. Когато сме още малки бебета, ние се стараем да звучим близко или подобно на тези, с които искаме да изградим връзка - иначе казано нашите родители и близки. Това означава, че дори като възрастни ние можем да решим как искаме да звучим и да работим в тази посока.

Когато чуят гласа ви за първи път, хората започват да си задават въпроси, свързани с вас и слушайки ви постепенно започват да си отговарят на тях. Това може да са теми свързани с това какво образование имате, какво е семейното ви положение и т.н. И внимание - те го правят не на база на информацията, която описвате с думи, а по начина, по който звучи вашият глас.

Четете още: 5 начина да разпознаете настроението на другите по тона на гласа им

Може би сте попадали в ситуация, в която хората, с които сте в конферентна зала, нямат желание да ви слушат и не демонстрират внимание и интерес към това, което имате да кажете. Това е много болезнено, защото всеки би приел такова отхвърляне твърде лично, а не би се замислил, че може би причината за неуспеха е именно в гласа му.

А може би изпитвате страх да говорите пред публика или вярвате, че харизмата на успешните оратори е предопределена само за определен кръг от хора. Това не бива да е така!

Представете си, че искате повишение. Имате план в главата си как да отворите темата пред вашия шеф. Подготвяте си какво точно искате да кажете. Дори го репетирате. Когато дойде моментът за истинския разговор, нищо не протича по предварително планирания от вас начин.
След като гласът е толкова важен, какво е важно да се има предвид?

Ето едно кратко упражнение:

Кажете изречението "Това е чудесна идея" по 20 различни начина - с различен тон и влагайте различна емоция. Това е чудесен пример сами да усетите колко много гласът влияе на съобщенията, които отправяте.

Повече за това как може да превърнем комуникацията в наша сила, гледайте видеото от моя ТЕДх.

Ако искате да научите още практически приложими съвети от психологията, добавете ме в LinkedIn и последвайте страницата ми във Facebook.

Снимка

 

Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на "Наука за хората" - компания, която предоставя обучения и консултантски услуги в сферата на ефективното общуване, невербалната комуникация, изграждането на имидж. Работи с действащи политици, популярни личности, мениджъри и предприемачи. В работата си тя е лицензирана да преподава най-съвременните методи, разработени от водещите специалисти по публично поведение САЩ.

Share Tweet Share

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly