С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Поколение Z: Аз (не)знам какво искам да работя!

Инициативата "Един ден в професията" на агенция "Едланта" ориентира ученици за професионалното им развитие
Share Tweet Share
Снимка

 

Като малък всеки е имал професия, с която мечтае да се занимава в бъдеще. Като се започне от полицай, войник или лекар, за да се стигне до "Батман" и "Супермен". Спомняш ли си каква е била твоята? Със сигурност! А може би в момента се занимаваш с това, точно каквото са работили баща ти и дядо ти. Или пък правиш онова, което обичаш, което те прави щастлив и всяка сутрин се събуждаш с усмивка.

Ако е така, то ти си един от малцината. В днешно време доста голяма част от подрастващите не са сигурни с какво точно искат да се занимават и къде да продължат професионалното си образование след гимназията.

Именно поради тази причина консултантската агенция "Едланта" организира инициативата "Един ден в професията", която приключи преди броени дни. Целта ѝ е да ориентира учениците от горните гимназиални класове (най-вече тези в 10 и 11) по отношение на бъдещото им професионално развитие, да ги запознае с различните професии, включително и такива, които ще бъдат търсени в бъдеще.

По време на пилотния проект участниците научиха какви умения и знания ще са необходими, за да упражняват конкретните професии.

1# За романтичната представа

При т.нар. поколение Z думата "несигурност" не съществува. Постоянно се говори, че младите не стават от компютъра и не оставят телефона, а в същото време не четат книги. Представата им за живота е съвсем различна от тази на възрастните, а същото се отнася и за професията. За тях се твърди, че ще сменят 15 жилища, 6 кариери и 17 работни позиции.

В същото време обаче "дигиталните деца" имат доста разтеглива, романтична и твърде нереалистична представа за конкретни професии, която се базира на филми, книги и истории. Но в същото време тези представи не са базирани на конкретен практически опит.

"Решихме, че е доста уместно да разработим проект, който дава на бъдещите кандидат-студенти да прекарат известно време в конкретна фирма, където да видят специалисти в различни области точно с какво се занимават. Да разберат дали и те искат да се занимават в бъдеще с това", обясни Ели Тончева от "Едланта". В проекта са включени 8 фирми от различни сфери, сред които бяха Xerox, SoftUni, Медицински комплекс "Д-р Щерев", БНТ, Адвокатска кантора Върбанова и Тодорова и други. Участниците в пилотния проект, предимно ученици от София и Варна, пък бяха около 70 души.

Снимка

 



2# Реалност ≠ очаквания на подрастващите

Според специалистите 11 клас е крайният срок, в който всеки един кандидат-студент трябва да избере с какво иска да се занимава и съответно да се впусне в предизвикателството, наречено висше образование. Тук често се появява и един друг проблем – доста от завършващите смятат, че могат да учат една специалност и да работят в съвсем различна сфера. Това понякога се оказва грешен подход, защото се губи фокусът върху определена сфера и дейност.

По-голямата част от тийнейджърите обявиха своите намерения да останат да учат и работят в България, а останалите – да завършат в чужбина и да се върнат. В същото време всички бяха очаровани от местата, които са посетили.

"Бях на стаж в Xplora, където се занимават с дигитален маркетинг. От доста време желая да се занимавам с това и исках да видя какво е вътре, в кухнята. Смятам, че този проект още повече затвърди моите намерения да се занимавам с това и в бъдеще – с графичния дизайн на рекламата", обясни 18-годишната Сузана Петрова от 22 СУ "Георги Раковски".

От "Едланта" разкриха, че най-много желаещи е имало за сферата на бизнеса, финансите и маркетинга. Също така инженерните науки, човешките ресурси и IT технологиите. По-малко желаните сфери пък са медицината и обслужването на клиенти.

"Бях за един ден в клиниката на д-р Щерев. Въпреки че материята е доста сложна, служителите там ни обясниха всичко на разбираем език. Не съм решила дали ще следвам медицина. Интересен ми е и бизнесът. Тази инициатива наклони везните по-скоро към медицината. Заплащането трябва да оправдава знанията ми – не може да правя нещо важно, а да ми плащат малко. Може би 1500 лв. начално е добре", сподели Мария Костова от 18 СУ "Уилям Гладстон".

Организаторите планират проектът да продължи и през есента на следващата година, когато както компаниите, така и участниците да се удвоят.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly