С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Човешкият ресурс не е константа

Веси Ташева, консултант по управление на човешкото многообразие и принадлежност на служителите, пред "Кариери"
Share Tweet Share
Снимка

 

Веси Ташева е автор на доклада "Човешкото многообразие на работното място 2019". Също е основател на Vessy.com, глобална онлайн общност за Diversity & Inclusion професионалисти и застъпници. Като консултант по управление на човешкото многообразие и принадлежност на служителите (Diversity & Inclusion), тя специализира в идентифицирането и премахването на препятствия, които възпират служителите да се развиват и да чувстват, че принадлежат към работния колектив. Така подпомага бизнесите да работят с пълния капацитет на служителите си, за да могат успешно да растат и да създават иновации.

Тази година Веси Ташева ще бъде и лектор на Кариерен Кошер. За да проследите още много интересни лекции и дискусии, свързани с професионалното развитие и реализация, регистрирайте се още днес.

Кажете ни няколко думи за своя професионален път от България до Ирландия.

Последната ми работа беше с Eleven - един от водещите фондове за рисков капитал в Източна Европа с фокус върху компании в ранна фаза - и се чувствах много щастлива, но исках да се преместя някъде, където обществото е по-толерантно. Тогава се появи възможността да се преместя в Дъблин. Беше и стечение на обстоятелствата, и доста импулсивно – всичко се случи за 2 месеца, от идеята да пробвам нещо с Дъблин, до преместването. Дъблин ми се стори най-привлекателно като място, а хората - най-топли като народ, независимо дали идваш от Източна Европа или не. Тогава се присъединих към ирландски стартъп, който беше в областта на digital health. Ние бяхме екип от четирима души и беше много близко до това да имаш собствен бизнес.

Какво ви накара да създадете доклада 2019 Diversity in the Workplace?

Личните ми преживявания. В един момент ми писна да ми се случва да имам ситуация, в която някой казва, че това дали служителите се чувстват добре приети, уважавани, не са истински проблеми. Или по-скоро ги виждат като "какви са тия емоции", "да се фокусираме върху бизнеса", "какви са тези извинения и защо не сме си постигнали целите". Човешкият ресурс е ресурс, но не е константа – той се влияе от преживяванията, които имаме в една компания и как тя се отразява върху ангажираността ни на работа, мотивацията ни, лоялността ни към един работодател. Реших да направя доклада с цел да покажа как го правят компании, които виждат защо тези проблеми са важни, сериозни и спешни, с идеята това да вдъхнови други. Компаниите, с които правих интервюта, са много разнообразни – от такива с 20 служители, до такива с 16 000 служители. Исках да покажа, че добрите практики не зависят от размера на компанията или от държавата. Затова за мен беше много важно да дам и добри примери от държави, където си мислим, че това не съществува, като Индия, Мексико, България.

С какво не трябва да се примиряваме на работното място?

С токсично поведение. Като видим, че се случва нещо, което не би трябвало да се случва, независимо дали касае директно нас, да кажем, че това не е поведение, което толерираме в тази компания. Някой може да си прави шегички, но тези шеги може да са изключително токсични или да омаловажават някого. Трябва да внимаваме и с лидери, които не разбират какви са последиците от такъв тип поведение. Бездействието е също толкова токсично. Да не правиш нищо или недостатъчно, за да бъде изкоренено токсичното поведение, е равносилно на това да подкрепяш.

Кои са най-добре работещите начини за постигане на усещане за принадлежност на работещите хора в една компания?

Проактивно да разговаряш със служителите, за да разбереш как се чувстват те и какво възпира това да имат усещане за принадлежност. Не е нужно да има расизъм в някакъв много краен вид, за да има проблем. Може да има микроагресии, като шеги и малки коментари. В една от компаниите, в които работех, в един момент пуснаха здравно осигуряване и за съпрузите и партньорите на служителите. Това обаче важеше само ако партньорът е от противоположния пол. Нещо, което беше замислено като облага за всички и беше страхотна идея, всъщност казва на ЛГБТ хората "тази облага е за всички.. освен за теб." Когато създаваме една инициатива трябва да я погледнем през различните перспективи, не само през тази на мнозинството. Тоест, като HR можеш да проучиш дали си избрал такова застрахователно дружество, което ще се отнесе с всички твои служители по един и същи начин или ще избереш друго, което ще ги третира различно, което пък значи, че за теб тези служители са различно важни. В България вече има технологични компании, които работят със застрахователни дружества, които осигуряват всеки съпруг и партньор, независимо от това дали е от различен или един и същи пол.

Кои са най-успешните начини, за да се постигне човешко многообразие на работното място в България?

Първото е лидерите да са дефинирали ценностите на компанията и да видят Diversity & Inclusion (D&I) къде се вмества в тях. Второто е да комуникират ясно до всички в компанията защо Diversity & Inclusion е важно. Например, когато една компания има многообразен екип, е по-лесно навлизането на различни нови пазари. Също така когато има различни гледни точки, така естествено избягваме груповото мислене и иновациите се получават по-лесно. Когато пък организацията е по-голяма, е добре да има човек, посветен специално на D&I, който да се увери, че имаме процеси, политики и практики, които създават равни възможности за всички кандидати и служители.

Какво точно прави Diversity & Inclusion консултантът?

Не мога да кажа, че всички правят едно и също. Това, с което аз се занимавам, са основно три неща. Едното са докладите, които пиша. Второто нещо, което правя, е глобална онлайн общност за Diversity & Inclusion шампиони, където имаме онлайн платформа, имаме месечни разговори с всички членове, събития като това в София през април тази година, на което привлякохме 100 D&I шампиона. Целта на общността е да обменяме знания и опит, да си партнираме, както и да сме си от опора в трудни моменти. А третото нещо, с което се занимавам, е консултирането. Като консултант правя уъркшопи и коучинг на компании. Работя с тях, за да им помогна да идентифицират и премахнат бариерите, спиращи усещането за принадлежност. То е комбинация от анкета с всички служители и интервюта на живо с част от тях, за да идентифицираме какви преживявания имат те, какви са политиките в компанията. Ползвам резултатите от проучването като основа за създаването на Diversity & Inclusiоn стратегията за компанията, както и за нейното осъществяване.

На какво се дължи доброто лидерство в една компания?

Трябва да създадеш усещане на служителите за сигурност. Говорим за лидерство, което не е движено от страх, а от чувство за сигурност на служителите. Това не значи липса на предизвикателства, а сигурност за основните неща - те са уважавани, плаща им се заплатата, никой не злоупотребява с тях. Това е най-базовото. Следващото ниво е лидерство, което им позволява да се развиват професионално. Другото е, когато служителите имат някакъв проблем, да покажеш съчувствие и да ги подкрепиш, дори да е просто морално. Ключово е да си искрен и да си имате доверие, да проявявате уважение един към друг. Също така, като ръководител, при криза да покажеш, че има някакъв лъч светлина, защото ако не им го покажеш, те ще изпаднат в паника и нищо няма да стане. Важно е да ги учиш да мечтаят смело, а не да мислят за себе си само като изпълнители. И другото е да ги поздравяваш за успехите им, да отпразнувате и отбелязвате успеха, защото иначе оставаме само с якото бачкане.

Има ли предимства българският трудов пазар пред европейския и какви са те?

Според мен е по-лесно да се изпъкне на българския трудов пазар. Ако си в технологичния сектор, предимството е, че има толкова много конкуренция между компаниите за талант, че те няма как да се състезават само на база офертата. Те трябва да обърнат внимание и на културата. Колкото и да го игнорират някои компании и да си мислят, че не е важно, в един момент хората идват и си тръгват от компанията единствено заради културата: как се отнасят хората с тях, имат ли възможност да се развиват, чувстват ли се приети. Ако трябва да сравнявам българския пазар с други европейски, темата за човешкото многообразие на работното място и принадлежността на служителите е още нова. Точно защото е конкурентно в България и въпреки че темата е сравнително нова, тя има много по-големи шансове да дръпне напред рязко. В близките 12-18 месеца няколко компании ще заемат лидерските позиции откъм отношение, работа и резултати в областта на Diversity & Inclusion в България. А останалите ще имат да наваксват.

Какъв съвет бихте дали на прясно завършилите университета, които искат да се наложат в корпоративна среда във високо конкурентни сфери като маркетинг/продажби/финанси?

"Давай смело напред!" Всичко, което искат да научат, го има онлайн. Има всякакви подкасти, блогове, книги. В някои области още създаваме ноу-хау в България, но вече го няма географското ограничение отпреди 15 години – да се преместиш в чужбина, за да натрупаш опит. Сега можеш да си на световно ниво, защото имаш достъп до световни ресурси. Не си толкова зависим от състоянието на нещата в България. Да, влияе, но можеш да го превъзмогнеш. Това, че някой е физически в България, няма никакво значение – знанието е навсякъде и е достъпно.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly