С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Хигиена на мислите

Негативните внушения влияят на психическото състояние и настроението
Share Tweet Share
Снимка

 

Ще започнем тази статия с малка игра, дори може да го наречем предизвикателство. Вземете телефона си и настройте таймер, който да отброява две минути. Сега затворете очи и през тези две минути не мислете за нищо друго, освен за своето дишане.

Направихте ли го или решихте да пропуснете "тази част" и продължихте да четете?

Ако е така – направете го. Само така тази статия ще успее да разгърне полезния си потенциал.

Какво се случи през тези две минути – беше ли успешно предизвикателството и успяхте ли да "изключите" мислите си? Или една по една започнаха да жужат отново в главата ви?

Всички хора имаме почти непрекъснат поток от мисли, които не спират да се въртят в главите ни – в по-голяма част от времето тези мисли може би са неутрални, приятни или ни сковават от страх.

"Наука за хората" – курс по презентационни умения

Страхуваме се дали ще успеем да отговорим на собствените си очаквания или на тези на околните. Този тип мисли се наричат "автоматични негативни мисли." Ние не искаме да мислим за тях, но те са там и не ни дават мира.

Това може да са внушения от типа:

"Няма да се справя", "Безполезен съм", "Не съм достатъчно компетентен" и т.н. Тези мисловни капани не само че не са безобидни, а имат реална сила, която влияе негативно както на психическото ви състояние и настроение, така и на вашата продуктивност през деня.

Защо се получава така?

Сами по себе си тези мисли не са проблема, а силата, с която ги захранваме. Когато мислим за нещо, например за това как ядем парче свеж лимон, в този момент устата ни се изпълва със слюнка, а това реално не се случва и ние не ядем това парче лимон. Причината за това физиологическо проявление на мисълта е, че докато мислим за нещо и рисуваме картината в своето съзнание, в нашият мозък се активират същите тези центрове, които биха се активирали, когато наистина ядем парче кисел лимон.

По същата тази причина изпитваме силен дискомфорт, когато наш приятел ни разказва как е претърпял инцидент, ударил си е силно главата, счупил си е ръката и е изпитвал силни болки. Дори само да четете за това вероятно ви носи дискомфорт.

С всички тези примери искам да наблегна на една проста истина – когато мислим за нещо, което ни кара да се чувстваме зле, в нашия мозък се активират центровете, които биха се активирали, ако тази неприятна ситуация е реалност. Иначе казано, мозъкът не прави особена разлика между това дали нещо е плод на нашите мисли или е реална случка – активират се едни и същи центрове.

Четете още: Как да произвеждате повече мозъчни клетки

От тук следва един интересен извод – може би има смисъл да направим съзнателно усилие да се предпазим от негативните мисли, които създават тази злополучна реалност около нас. Колкото повече мислите за тях, толкова повече вашия мозък ги приема за абсолютна реалност, докато не станат неизменна част от живота ви.

Но можете да промените това!

Както не беше лесно да спрете мислите си за тези две минути, по време на упражнението в началото на статията, така няма да е лесно и да ограничите автоматичните негативни мисли.

Ето няколко типа негативни мисловни капани, в които може би попадате. Веднъж щом започнете да ги разпознавате, ще можете да започнете да търсите начин да ги променяте в коренно противоположни.

1. Правите си общи негативни заключения, за неща, които не са ви се случили. Обикновено тези изводи са със силно негативен контекст, категорични са и ги използвате като извинение да не предприемете крачката към промяната, за която иначе копнеете.

Например: "Ако запиша курс по презентационни умения, хората там ще ми се подиграват, че имам страх от говорене пред публика. Ако застана да направя презентация пред тях, те ще си мислят, че съм твърде възрастна да усвоявам ново умение и няма да ме приемат насериозно."

Защо ви вреди? Всеки се страхува да започне нещо ново и да излезе от зоната си на комфорт. Но как иначе ще се развива и ще следва желанието си да усвои дадено умение? Как би могъл да се запознае с нови хора, ако още преди да им е дал шанс им е сложил етикет?

2. Определяте това, което е редно за вас, според общоприетите обществени порядки за "хората на вашата възраст". Обикновено такива предположения започват с "трябва да..."

Например: "Хората на моята възраст основават собствени компании или работят за три пъти по-голяма заплата от моята. Трябва и аз да направя същото". Или: "Хората на моята възраст вече са се устроили и са създали семейство, явно не трябва да мисля за това колко искам да пътувам, а трябва да се установя най-накрая"

Защо ви вреди? Правейки избори в живота си на база на това какво "трябва" според хората, в един момент ще осъзнаете, че времето се е изплъзнало между пръстите ви и сте загубили себе си по пътя.

3. Изпадате в крайности и виждате нещата или като перфектно подредени или като пълна катастрофа.

"Ако не покрия тагрета за тримесечието, то тогава ще съм пълен провал и всичките ми усилия ще са отишли на вятъра."

"Ако ме вземат на тази работа, това ще е най-прекрасното нещо на света. Не желая нищо по- силно от това."

Защо това ви пречи? Колкото и мечтана да е една работа, в един момент тя спира да е такъв извор на щастие, когато се навлезе в рутина. Също така, едва ли ще настъпи края на света, ако не покриете таргета си. Твърде голямата амплитуда в настроенията и съответно очакванията рано или късно се сблъсква с реалността. Нищо не е толкова прекрасно или толкова ужасно, колкото си мислите.

4. ........................................................................................................................................................

Тази част неслучайно е празна. Тук са всички онези мисли, които ежедневно минават през главата ви и са станали част от ежедневието ви. За да можете да ги отличите, започнете да ги записвате.

С това следва и следващото упражнение. Днес записвайте всяка една лоша мисъл, която ви е минала през главата. Вечерта ги прегледайте. Има ли нещо, което се повтаря?

Недейте да казвате: "Нямам време да записвам мислите си". Достатъчно ментално време им отделяте така или иначе. Като ги запишете, ще разберете коя е отправната точка, от която може да започнете да работите, за да установите нов полезен навик – хигиена на мислите.

Четете още: 10 песни, които ще ви предразположат да изпитате щастие

Ако искате да научите още практически приложими съвети от психологията, добавете ме в LinkedIn и последвайте страницата ми във Facebook.

Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на "Наука за хората" - компания, която предоставя обучения и консултантски услуги в сферата на ефективното общуване, невербалната комуникация, изграждането на имидж. Работи с действащи политици, популярни личности, мениджъри и предприемачи. В работата си тя е лицензирана да преподава най-съвременните методи, разработени от водещите специалисти по публично поведение САЩ.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly