С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Офис етикет

Няколко правила, които ще ни позволят да запазим имиджа си на професионалист
Share Tweet Share
Снимка

 

Голяма част от времето си прекарваме в офиса и това може да ни накара да се чувстваме там като у дома си. Може би се чувстваме толкова удобно, че не си даваме сметка, че с поведението си смущаваме околните и нарушаваме тяхната концентрация и спокойствие.

Какво е важно да имаме предвид, за да не нарушим имиджа си на професионалист и ... да проявяваме уважение към колегите?

1. Когато сте болни – не ходете на работа! Проявете съобразителност и не отивайте там да заразявате и околните. Ако все пак сте решили да отидете на работа, докато се борите с настинка, то не се ръкувайте с колегите си, старайте се максимално да стоите настрана от "задушевни" разговори и не скъсявайте дистанцията. Отваряйте вратите с лакът, вместо с длан и когато кихате или кашляте не го правете в дланта си, а в горната част на ръката си или в кърпичка. В такива моменти антибактериалните кърпички и гелове ще са добър начин да покажете, че ви е грижа да не "маркирате" с бактерии всичко, до което се докоснете. Но въпреки всичко – като сте болни стойте си у дома! Уважете правото на колегите да останат здрави.

2. Социални мрежи. Не превръщайте личните си профили в дневник на вашето недоволство, особено когато става дума за настоящи и бъдещи работодатели, колеги, политики на компанията. Не знаете кога това ще се обърне срещу вас и ще съжалявате за емоционалните си публикации.

3. Граница. Обичате ли да си бъбрите с колегите на различни теми – от професионални до лични? Тогава бъдете внимателни да не засегнете деликатни въпроси, които прекрачват границата на допустимото. Съобразявайте да не коментирате лични идеи, свързани с расова и полова дискриминация, теми от твърде интимен характер като проблеми със зачеването, недоволство от брачните отношения и т.н. Не задавайте лични въпроси, защото не всеки има желание да обсъжда подобни теми. Стойте настрана от категорични квалификации за малцинствени групи, теми от религиозен и политически характер. Запомнете – работната среда е място за кариерно развитие, а не кабинет за психологически консултации.

4. Хигиена. Старайте се работното ви място да е чисто и подредено. Това ще бъде от полза както за вашата продуктивност, така и за тази на вашите колеги. От психологична гледна точка се чувстваме "натоварени", когато около нас е затрупано с вещи и боклуци и цари хаос. Подреждането на бюрото ще освободи това напрежение и ще ви накара да се почувствате по-леко. Не трупайте в кошчето остатъци от храна, които ще "ухаят" през целия ден.

5. Нови колеги. За никого не е лесно да попадне на ново място сред нови хора. Затова бъдете мили с новите колеги, предложете да ги разведете, да им покажете хубавите места за хапване и т.н.

6. Език на тялото. Чувствате се ядосани, недоспали, изнервени... Не се дръжте така, сякаш искате да сте сигурни, че всички са наясно с лошото ви настроение. Дори да не казвате и дума може да напрягате околните, без да имат каквато и да е вина за лошото ви настроение. Бъдете професионалисти освен със свършената работа и с цялостното си присъствие.

Четете още: Невербална комуникация - въведение

7. Срещи. По време на срещи се старайте да присъствате освен физически и ментално. Не се заравяйте в лаптопа или в телефона си в старанието да свършите възможно най-много работа. Това не е приятно за никого от присъстващите, а и невербалното послание, което отправяте, е, че не успявате да организирате достатъчно добре времето и задачите си. Освен това може би ще пропуснете важни детайли от казаното от околните. Запомнете – не е възможно да се концентрираме върху две неща едновременно.

8. Високо, високо, високо. Съобразявайте височината на тона, с който говорите. Независимо дали водите разговори очи в очи с колега или по телефона с клиент, не е нужно целият офис да е подробно информиран за всяка ваша дума. Проявете съобразителност и говорете с по-нисък тон. Същото важи и за вашата техника – лаптоп и телефон.

Четете още: Овладейте силата на гласа си

9. Закъснения, облекло, лична хигиена. Няма да навлизам в подробностите за тази точка. Само ще наблегна, че професионализмът е най-малко общо кратно от резултатите ни, нашето уважение към времето на другите, уместното облекло и поддържането на грижа за това как изглеждаме и как ухаем.

10. Парфюми и алергии. Не си позволявайте да пръскате със спрейове и парфюми в офиса, може да активирате алергии и непоносимост сред вашите колеги. Когато се парфюмирате у дома, съобразете да използвате ненатрапчиви аромати и винаги внимавайте с количеството – максимум 1-2 пръскания. В офис среда силните миризми няма да са в услуга на вашия цялостен образ и неъзнателно може да отблъсквате околните.

11. Критики. Да поставяте под съмнение или да критикувате всяка идея, резултат и предложение на вашите колеги може да се възприеме като проява на лош вкус и маниери. Когато давате обратна връзка се постарайте да изтъкнете положителните аспекти и когато правите критика тя да е конструктивна, т.е. да можете да обосновете коментара си и съответно да предложите възможни решения.

Четете още: Манипулация и техники за социално въздействие

12. Клюки. Спазвайте добрия тон и не говорете зад гърба на хората неща, които не бихте им казали очи в очи. Обсъждането на колега може да има огромна притегателна и сближаваща сила за някои членове на екипа, но подобно поведение не води до нищо положително в дългосрочен план. Имайте предвид и още нещо – когато говорите лошо за някой друг, отсрещната страна подсъзнателно проектира лошите ви коментари върху вас самите. Същото важи и когато говорите положително за трети човек, този на когото го разказвате, ще асоциира положителните ви коментари с вас самите. Така че думите имат значение, и то голямо.

Ако искате да научите още практически приложими съвети от психологията, добавете ме в LinkedIn и последвайте страницата ми във Facebook.

Снимка

 

Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на "Наука за хората" - компания, която предоставя обучения и консултантски услуги в сферата на ефективното общуване, невербалната комуникация, изграждането на имидж. Работи с действащи политици, популярни личности, мениджъри и предприемачи. В работата си тя е лицензирана да преподава най-съвременните методи, разработени от водещите специалисти по публично поведение САЩ.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly