С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Социални умения на работното място

Усетът за общуване с другите хора в екипа става все по-важен за развитие на кариерата
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

Добрите социални умения започват да заемат все по-голяма част от описанието на дадена работна длъжност. Дори да имаме редица знания и технически способности, ако нямаме добри социални умения, трудно ще бъде да развием кариерата си по начина, по който се надяваме.

Какво искат работодателите

Да бъдем ясни в комуникацията си с клиента. Да слушаме активно събеседниците си. Да можем да владеем реакциите и емоциите си. Да сме позитивни. Да проявяваме емпатия към колегите и да умеем да се сработваме в екип. Да можем да разрешаваме конфликти. Да можем лесно да се адаптираме към динамичната среда. Да можем да поемаме отговорност. Да сме с приятен характер и поведение.

И редица други умения и изисквания...

Но как може да изпълним всичко това като социалните умения не се преподават в училище? Рядко в университета... Как да се подготвим? Да, може да прочетем редица книги по въпроса, но в голяма част от тях има куп информация, която просто не знаем как да приложим на практика. Изгубваме се в море от информация, попадаме на лектори, които ни говорят общи неща. Използват мотивиращи за кратко слова... И не след дълго отново сме сами, лице в лице със своите социални страхове и несигурности.

ANIMUS – Обучение по социални умения

3 основни социални умения за успех на работното място:

1. Управление – на себе си и околните.

Прекарваме голяма част от работното си място и понякога емоциите няма как да бъдат овладени. Но е важно да направим усилие в тази посока. Професионалното поведение изисква да демонстрираме добри маниери и да не допускаме нашите бушуващи емоции да са водещи.

Придържайте се към добрия тон и не допускайте околните да ви "плъзнат по пързалката" на техните емоции. Не се поддавайте на провокация нито в писмен вид, когато изпращате имейли, нито когато водите разговори.
Провокирайте конструктивни разговори, които търсят решения и дискусия, а не борба за надмощие.

Опитайте се да намерите баланс между това да демонстрирате разбиране и да не оставяте на провокатори да поставят вашия авторитет под въпрос.

2. Умение за работа в екип

Старайте се да изхождате и от гледната точка на другата страна. Всеки има цел. Намерете начин вашата цел да намери допирна точка с тази на събеседника. Обикновено екипите имат обща цел. Но в зависимост от делегираните задачи, целите може да са взаимно допълващи се. Понякога едно слабо звено може да повлияе на успеха на всички.

Когато общувате с даден колега, той предпочита ли повече разговорите очи в очи? А вие предпочитате всичко да е "черно на бяло" написано в подробен имейл? Когато е възможно комбинирайте двата подхода, за да може и вие, и другата страна да сте удовлетворени. Това е още един начин да покажете кооперативност и емпатия в едно.

Разбира се има още редица способи, чрез които да подобрите работата в екип, но в основата си е необходимо да създаваме добри условия за ясна комуникация. Демонстрирайте уважение към опита и работата, които колегите ви вършат.

Активното слушане неслучайно често се споменава, когато става дума за общуване. Важно е не само вие да кажете това, което искате, но и да съумявате да разбирате посланията на останалите. Не си позволявайте да неглижирате мненията на околните, за да не установите с учудване, че те започват да ви отвръщат със същото.

Четете още: Социално общуване

3. Уместност в общуването

Не бива да бъркаме добрите социални умения с фамилиарниченето. Да, важно е да бъдете позитивни към хората, с които работите, но не и излишно да демонстрирате твърде голяма близост. Рискувате да ви възприемат като досадни и фалшиви, дори да притесните колегите си.

От друга страна, внимавайте и с негативните изказвания и оплакванията. Не си позволявайте да натоварвате и обременявате своите колеги.

Ако искате да научите още практически приложими съвети от психологията, добавете ме в LinkedIn и последвайте страницата ми във Facebook.

Снимка

 

Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на "Наука за хората" - компания, която предоставя обучения и консултантски услуги в сферата на ефективното общуване, невербалната комуникация, изграждането на имидж. Работи с действащи политици, популярни личности, мениджъри и предприемачи. В работата си тя е лицензирана да преподава най-съвременните методи, разработени от водещите специалисти по публично поведение САЩ.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly