С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Научете се да казвате "не"

Това ще ви помогне да поставите под контрол ресурсите си
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

Срещам все повече хора, които ми споделят, че им е трудно да казват "не". Чувстват неудобство, мислят си, че ще бъдат възприети зле, страхуват се да не нагрубят другата страна и т.н.

И в един момент осъзнават, че не могат да се сетят за последния път, в който са се погрижили за себе си и за личното си спокойствие и приоритети.

Защо това да не умеем да отказваме може да започне да ни създава много главоболия? Защото разполагаме с ограничени ресурси. Основните ни ресурси са времето, с което разполагаме и енергията, нужна, за да бъдем максимално ефективни през деня.

Да умеем да казваме "не" е необходимост, за да можем да поставим под контрол ресурсите, с които разполагаме и тяхното разпределение/изразходване.

В старанието си да покажем, че можем всичко и сме насреща винаги да помагаме и да бъдем мултитаскинг машини, в един момент околните започват да ни приемат именно като такива. Колкото повече давате на другите да разполагат с вас, времето ви и енергията ви, толкова повече те ще го правят. Няма кого да вините в случая. Вие сте били достатъчно убедителни и сега е време да промените това.

1. Първите трусове

Когато сме "научили" околните, че могат да разполагат свободно с времето ни и да ни товарят с нови и нови задачи, преходът към отстояването на себе си определено ще се усети. Не се учудвайте, ако ви зададат въпроси от типа: "Да не те обидих с нещо?", "Всичко наред ли е?" и т.н.

Запомнете, че тук не става дума за това да сте груби, а асертивни. Асертивността означава:

- да можете да защитите интересите и правата си по неутрален начин
- да имате ясна представа за това как ви кара да се чувствате даденото искане от околните
- да можете да се изразявате директно и ясно (колкото по-рано откажете нещо, толкова по-добре)
- да защитавате интересите си без да нападате или да сте груби
- да бъдете отворени към другите, но и да сте наясно с възможностите, които имате да откликвате на исканията им

Четете още: Психология на глупостта

2. Приоритети и технология

Улавяте ли се, че непрекъснато прехвърляте задачите си за следващ и следващ ден? Вероятно причината за това, е, че новите уж малки задачи, които изникват непрекъснато отлагат изпълнението на онези по-големи и отнемащи повече време и енергия, но далеч по-важни за вас за следващ и следващ етап.

Преди около 3 седмици осъзнах, че някои приложения на телефона ми се грижат да губя фокус редовно и неусетно крадат от времето и концентрацията ми. Едва като ги изтрих установих с колко повече време започнах да разполагам. Започнах да изпълнявам само за ден задачи, които ми отнемаха много повече време.

В това число може да сложите социалните мрежи и новите и нови имейли, които получавате. Не се чувствайте длъжни да отговаряте веднага дори на най-дребното нещо, за което ви потърсят. Определете си време, в което да отговаряте на всички тези мейли и съобщения.

Може би си мислите, че като прекъсвате работата си, за да отхвърлите дребните задачи ще спестите време, но всъщност те никога няма да спрат да ви заливат.

3. Много работа за кратко време

Получавате в последния момент задача, която буквално трябва да свършите за отрицателно време, а това физически е невъзможно?

Спомнете си за следната зависимост между бързина, качество и цена:

Когато някой иска нещо бързо и качествено, това увеличава цената.
Когато иска ниска цена и качество, това означава, че трябва да са готови да изчакат с крайния срок (времето).
Когато иска ниска цена и бързо изпълнение, това означава, че трябва да е готов да направи компромис с качеството.

Така че ако към вас за пореден път са отправени огромни очаквания и кратки срокове, можете съвсем спокойно да отправите контравъпроса: Как очаквате това да се случи?
По този начин връщате топката обратно на другата страна, за да може по-лесно да стигнете до момента, в който изясните кое е приоритет за тях – времето, качеството или цената.

Ако искате да научите още практически приложими съвети от психологията, добавете ме в LinkedIn и последвайте страницата ми във Facebook.

Снимка

 

Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на "Наука за хората" - компания, която предоставя обучения и консултантски услуги в сферата на ефективното общуване, невербалната комуникация, изграждането на имидж. Работи с действащи политици, популярни личности, мениджъри и предприемачи. В работата си тя е лицензирана да преподава най-съвременните методи, разработени от водещите специалисти по публично поведение САЩ.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly