С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

По какво да познаем добрата стажантска програма

Заплащането на стажантския труд е важен индикатор за отношението на компанията към труда на младите хора
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

Стажантските програми имат репутацията на добър старт за професионалната кариера. Все още има компании обаче, които използват стажантите просто за евтино или направо безплатно запълване на кадрови "дупки" в сезона на отпуските или пък за обслужващ персонал.

Ето няколко съвета, които могат да помогнат на студентите или хората, търсещи стажантски програми, да отделят зърното от плявата при избора на подходящ стаж.

# Позитивен имидж

Като начало влезте в корпоративната интернет страница на компанията, в която искате да стажувате. Колкото по-подробно е представена там стажантската програма, толкова по-сериозно гледа на нея самата фирма. Потърсете бивши стажанти на интересуващата ви компания в социалните мрежи като LinkedIn, Xing, Facebook и ги попитайте за техния опит.

# Ясна структура

Проверете дали компанията предлага стажантски договор. Повечето сериозни фирми го правят. Изключение може да има при някои творчески професии, където външните хора работят на хонорар, например в редакциите на различни медии.

Преди да подпишете договора, попитайте как ще протече стажът ви. Има ли ясен план по колко време и в кои отдели ще работите? Ще ви включат ли в обучения? Ще имате ли ментор, който ще се грижи за вас по време на стажа? Ако фирмата отговори положително на повечето от тези въпроси, значи си струва да кандидатствате в нея. В противен случай има опасност да изгубите времето си, вместо да научите нещо полезно за бъдещата си кариера.

# Честно (не) заплащане

При стажовете парите не са най-важното. Въпреки това заплащането на стажантския труд е важен индикатор за отношението на компанията към труда на младите хора, които идват в нея. Сериозните компании в България плащат на стажантите, макар и символични суми. По данни на karriere.de в Германия практикантските възнаграждения дори имат неофициално установен размер - не по-малко от 70% от истинската заплата за длъжността, на която работи стажантът.

За жалост у нас практиката да се изплаща възнаграждения при стажуване се среща доста рядко.

# Оптимална продължителност

Летните стажове в България обикновено продължават между един и три месеца. Нормалните програми, в които човек наистина научава нещо полезно и придобива определени професионални навици, обаче са с продължителност минимум три месеца до една година. Ако ви държат на стажантска позиция след този срок, вече намирисва на експлоатация на евтин труд. В такава ситуация говорете с вашия ментор за евентуално обвързване с договор и парично възнаграждение.

# Сигурно бъдеще

Още преди първия ви работен ден трябва да е ясно какво ще стане след последния. Добре е да разберете предварително дали има опция да останете на постоянна работа в компанията, ако се представите добре по време на стажа. Затова още на интервюто попитайте какъв е процентът на стажантите от предишни години, които са били назначени на трудов договор и какви планове за наемане има фирмата за близкото бъдеще.

Но дори в момента да няма свободни места, струва си да опитате със стаж, ако работата и работодателят ви допадат по изброените по-горе критерии. Сериозните компании имат база данни с информация за стажантите и тяхното представяне, която със сигурност използват, когато в някакъв по-късен момент търсят човек за освободила се или новосъздадена позиция.

Тези съвети може да бъдат от полза както на студенти, така и на хора, които започват дадена стажантска програма. Ако все още не сте открили точното място за вашето обучение, може да разгледате нашата рубрика"Стажове, стипендии и конкурси", където публикуваме информация за стажантски програми към най-различни компании и институции.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly