С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Поколението Z и предприемаческият начин на мислене

То самó ни подсказва с голяма категоричност кои са темите, които го вълнуват – глобални проблеми, свързани със състоянието на планетата и адекватността на доминиращите икономически модели и практики
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

За авторите
Вера Петканчин и Светослава Стоянова са част от екипа на "Джуниър ачийвмънт България"
Много важно е младите хора да повярват, че могат да превърнат проблемите в работещи решения.
Добрият живот изисква от нас проява на няколко качества, казва образователният експерт Хилари Уилс - кураж, устойчивост, честност и доброта. На първо четене не е ясно как те се свързват с предприемчивостта. Истината обаче е, че са в основата на този начин на мислене.

Предизвикателствата пред младежите в клас, а и извън него

В практическата програма по предприемачество на "Джуниър ачийвмънт" "Учебна компания", в която всяка година в училища в цяла България се създават между 120 и 180 младежки стартъпи, които развиват своя бизнес идея до готов продукт или услуга за една учебна година, за последните 10-15 години са участвали десетки хиляди млади хора между 16 и 18 години. Всеки път когато попитаме някой участник какво в участието му е било за него най-полезно и най-предизвикателно, отговорът е един и същ, изказан с различни думи - вписването в екип с други младежи и осъзнаването, че каквито и да са качествата на отделния участник, те като качества на екипа имат вече нова и различна стойност.

Минавайки през програмата, младежите общуват с ментори от бизнеса и участват в поредица иновационни лагери - 24-часов формат за генериране на иновативни идеи и разплитане на казуси. Докато решават задачи от бизнес естество и трябва да впрегнат знания от математика, природни науки или финанси, или обща култура и знание по конкретния казус, сме установили, че това, което прави един отбор победител, не е сборът от познания в областта на казуса, а умението за даденото време да установи кой член на екипа в какво е силен, с кой свой талант може да допринесе и екипно така да се разпредели задачата, че накрая да имат точния резултат - не само като сбор от набавени ресурси, а като решение с високи показатели на плътност и функционалност. За илюстрация представете си, че решението на задача или казус, който стои пред вас, е заключено в пъзел - ако просто изсипете частите на масата, вие пак имате ресурсите, но само когато всеки елемент е застанал на мястото си плътно заобиколен от останалите, можете да видите картината.

В основата на предприемаческата нагласа, която е нагласата на превръщащите идеите си в действия хора, е куражът едновременно да отстояваш себе си - устойчивост, и да преодоляваш себе си - честността и добротата като поведение, да паркираш егото си и да си полезен с това, което е нужно на екипа ти в този момент, а не с това, с което можеш да блеснеш и впечатлиш.

Поколението Z. По-различно ли е то?

През 2019 г. екипът ни направи онлайн проучване сред млади хора, взели участие в инициативата "Мениджър за един ден" и форума "Професиите на бъдещето". По-голямата част от 400-те участници в анкетата бяха ученици, които скоро ще завършат училище, и студенти - представители на поколението Z, или младежите, родени след 1995 г. - вече около 20% от настоящата работна сила. Това са хората, родени в дигиталната епоха, но има и по-интересни неща, които на пръв поглед се пропускат.

Оказа се, че 43% от младежите искат да започнат собствен бизнес в следващите 5 години. От тези, които искат да бъдат наети в частния сектор, доминират предпочитанията към голяма мултинационална компания с офис в България. Интересно е, че се променят нагласите и очакванията по отношение на атмосферата в работата. Почти половината от анкетираните предпочитат силно приятелска работна среда. Друг изненадващ факт е, че над 60% искат да прекарат 10 и повече години в компанията, в която работят, за да имат възможност да навлязат в детайли в работата. Тук наистина бяхме изненадани, защото очакваме поколението Z по-скоро да има нагласата бързо да сменя работа. Що се отнася до факторите, които влияят при избора на работа, двата основни са заплащането и кариерното развитие. Балансът между професионален и личен живот също е нещо, което се откроява при избор на работодател. Технологичната сфера запазва своите позиции като най-желана за професионална реализация, следвана от счетоводно-финансовата.

Това, което проучването ни не изследва, но си заслужава да включи в новото си издание, е фактът, че поколението Z самó ни подсказва с голяма категоричност в последните две години кои са темите, които го вълнуват - тези теми са глобални проблеми, свързани на първо място със състоянието на планетата от екологична гледна точка, на второ място - с адекватността на доминиращите икономически модели и практики, които поставят под въпрос опазването на качеството на екосистемите и нашето физическо оцеляване и не на последно място - с тежката отговорност, хвърлена на техните рамене от предишните поколения, да адресират тези проблеми, и то да го направят с оптимизъм, висока финансова грамотност и създавайки още по-голямо благосъстояние от онова, което им е било завещано от техните родители.

Достатъчно е да споменем движението Fridays for the Future, в чиято емблема се превърна шведската тийнейджърка Грета Тунберг. Стоицизмът и зрелостта, с които тя понася всякакви критики по свой адрес, показват, че това поколение е не само готово да носи отговорност и да изгради своята собствена съдба, но и нещо повече - то е гневно, и то с право.

Какво образование е нужно днес на младежите, за да решат завещаните им проблеми?

Истината е, че всички умения, които зовем все още "умения на бъдещето" - като креативност, комуникативност, критично мислене, гъвкавост - са всъщност умения на настоящето. Те са тук и сега и без тях не може, но вече не са достатъчни. Кои са тогава уменията, а също и нагласите, на бъдещето?

Ние, "възрастните", можем да бъдем полезни, ако бързо и категорично помогнем за възпитаването в нов начин на мислене на ново поколение предприемчиви лидери, които да са в състояние с действията си да променят траекторията на цялото общество и икономика. Стандартното разбиране за предприемачеството се фокусира върху поемането на икономически риск и събирането на ресурси с цел максимизация на печалбата, поддържане на постоянен икономически и финансов растеж независимо от екологичната и социалната цена и разбиване на конкуренцията в битката за вниманието на потребителя.

Време е за по-съзнателно и благородно предприемачество, което тръгва от автентичната мотивация да намери, чрез силата и импулса за съзидателна промяна, които носи предприемаческият дух, решения на съществуващите екологични и социални проблеми, обличайки под формата на бизнес един комплекс от дейности, чиято изначална същност е свързана със стремежа за положителен принос към околната среда. Финансовата печалба никога не е първата цел на такива предприемчиви хора, финансовите приходи са единствено необходими, за да обезпечат устойчивостта на начинанието във времето. Това предприемачество се характеризира много повече със споменатата вече работа в екип, сътрудничество и синергия, отколкото с конкуренция - подобно на начина, по който функционират екосистемите.

Образованието ще бъде ключово за тази трансформация, но за да може да допринесе за нея, то трябва да започне да наблюдава работата на природните системи. Трябва да придвижим нашата образователна система към сътрудничество, синтез и виждане на голямата картина.

От гледна точка на съдържанието новото образование ще дава актуални познания за глобалните предизвикателства като климатичните промени, загубата на биоразнообразие, обезлесяването, замърсяването, отпадъците, ерозията на почвите. Те ще бъдат представяни чрез акцент върху местните екологични и социални проблеми и решаването им чрез генериране на бизнес решения, съобразени с местните специфики.

Много важно е младите хора да повярват, че могат да превърнат проблемите в работещи решения - вдъхновението ще дойде от идентифицирането и включването в образователния процес на местни зелени предприемачи, които вече съзнателно са тръгнали по този път. Когато примерите са от твоя контекст, можеш бързо да се свържеш с тях и да получиш увереност, че промяната е възможна. На учениците може да се поставят задачи да проучат личната история на тези предприемачи, мотивацията, преодолените предизвикателства, да анализират и представят клиентските им сегменти и бизнес модел.

Втората ключова посока на новото образование е свързана с формирането на развиващ начин на мислене (growth mindset), нагласа, мотивация и възможност да въздействаш върху общността, за да може ефектът да се разпространи, въвличайки още хора в подобни начинания и носейки ползи и добавена стойност за всички. В последните няколко години "Джуниър ачийвмънт" въплъти тези свои разбирания в разработването на цялостен комплект от образователни инструменти по зелено предприемачество за учители, които искат да вдъхновят своите ученици да бъдат зелени предприемачи - изградени личности, съчетаващи в себе си устойчивия и предприемаческия начин на мислене: разбиращи екологичните предизвикателства, пред които светът е изправен, но чувстващи се не безпомощни, а мотивирани да предлагат решения за тяхното адресиране, тъй като са развили в себе си уменията да превръщат идеите си в действия - сърцевината на предприемачеството.

То не е територия само за малцина щастливци с магически талант и предприемачески ген. Напротив - всеки може да бъде предприемчив и предприемач, да бъде иновативен, да познава своя клиент и екологичните фундаменти на своята среда, за да може да отговаря на истинските им нужди. Истинската мотивация за това е не само по-добри шансове за реализация на пазара на труда, а принос към процъфтяването на екосистемите и човешките общества.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly