С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Верка Алексиева: Бързо се адаптирахме към новите условия

Мениджърът "Човешки ресурси" на ЛЕМ България пред Karieri.bg
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Личен архив

Кариери.бг се обърна към мениджъри от няколко компании да опишат предизвикателствата, пред които са изправени и как се справят с тях. Утре ще прочетете интервюто с Деница Борисова, ръководител "Човешки ресурси и правен" във Festo България.
ЛЕМ България е част от LEM Group, Швейцария - световен лидер в производството на преобразуватели за ток и напрежение и други решения за измерване на електрически параметри. LEM означава Life, Energy, Motion и понастоящем компанията е лидер в света на електрическите измервания и създава най-добрите решения за енергия и мобилност, осигурявайки, че системите на нашите клиенти са оптимизирани, надеждни и безопасни.
Как се отрази извънредното положение на вашата компания по отношение на хората в локален и глобален мащаб?
- Въпреки че част от клиентите ни на глобално ниво са компании от автомобилната индустрия, които бяха силно засегнати от кризата от коронавирус, благодарение на диверсифицираното ни продуктово портфолио, успяхме да запазим добри позиции с минимални последствия за бизнеса. Противно на прогнозите, основните ни клиенти от индустриалния сегмент, където имаме традиционно силно присъствие, продължиха активно да работят и дори увеличиха поръчките си към нас. За ЛЕМ България това означаваше непрекъснато натоварване и запазване на хората. Дори продължихме да наемаме нови служители. Структурата на компанията остана непроменена и доказа своята устойчивост в несигурната и постоянно променяща се среда, в която живеем.

Бяхте ли изненадани от случващото се и до каква степен бяхте подготвени за него?
- Имаше изненада, разбира се. Не вярвам, че е имало компания или държава, която да е била подготвена за подобна пандемия. Политиките и процедурите за действия в кризисни ситуации задават обща рамка, но конкретните мерки са твърде специфични за всеки отделен случай. Първият сблъсък на ЛЕМ с коронавируса беше в завода ни в Китай. Колегите ни в Пекин демонстрираха изключителна дисциплина и организираност за въвеждане на мерки срещу потенциално заразяване. И успяха да запазят и здравето на хората и бизнеса.
Нашата превенция започна от момента, в който бяха регистрирани първите случаи в Европа. Докато правителствата на отделните държави дебатираха дали да изграждат колективен имунитет или да наложат рестрикции, ние въведохме повишени мерки за дезинфекция, лична хигиена и информираност за заплахата. Докато експертите на национално ниво все още обсъждаха дали защитните маски помагат или не - ние взехме решение да ги въведем като задължително предпазно средство.

Какви мерки предприехте по време на изолацията, свързани с ефективната работа и обучение на служителите?
- Като производствена компания, нашата основна задача и в периода на изолация беше да продължим да осигуряваме качествени продукти за нашите клиенти. По-голяма част от служителите ни нямаха възможност да работят от вкъщи. Но освен оперативна дейност, ние извършваме и финансово-счетоводни услуги за останалите компании на групата в Швейцария и Германия чрез Shared Services Centre. Всички колеги са технически обезпечени и разполагат с необходимите средства за ефективна дистанционна работа. За тях, както и за информационните ни системи този период на изолация беше един сериозен тест за надеждност и гъвкавост и те го преминаха блестящо.

Що се отнася до обучението на служителите в ЛЕМ България, бяхме принудени бързо да се адаптираме към новите условия. Преустановихме присъствените сесии от вътрешната ни тренинг академия "GoLEM", която стартирахме преди година и преминахме към онлайн форми за развитие. Отдел "Човешки ресурси" събра и изгради каталог с електронни книги, учебници и препратки към онлайн източници, от където всеки един служител да черпи знания и информация.
На ниво група, формите на комуникация също претърпяха съществена трансформация. Skype конферентни срещи, имейли и телефонни разговори заместиха обичайните срещи и оперативки. Изпълнителният съвет на ЛЕМ изпращаше регулярни видео послания, за да поддържа духа и мотивацията на екипа.

Отрази ли се работата от вкъщи на ефективността ви?
- Не, напротив. През последните месеци отчитаме подобрение в основните показатели за представянето на ЛЕМ България.

Как се прояви вашата корпоративна социална отговорност в тази ситуация?
- Компанията ни е силно ангажирана в дейности, свързани с подкрепа на професионалното образование и ориентация на подрастващите. Проект ДОМИНО за въвеждане на дуално обучение в България, финансиран по линия на Българо-швейцарската програма за сътрудничество, беше сред приоритетите ни през изминалите години. Но в момента сме силно ограничени в работата с училищата поради наложените рестрикции. Въпреки това, успяхме да осъществим онлайн последните кариерни работилници по проекта ни с Фондация "Стъпка за България". Предстои ни и виртуална среща със студентите от Техническия университет.

Възползвахте ли се от държавните мерки за помощ на бизнеса 60/40 във връзка със задържането на хората?
- Не.

Какво показват вашите наблюдения - колко е засегнат вашият сектор от кризата с коронавируса?
- Нашият сектор беше по-слабо засегнат от COVID кризата спрямо останалите индустрии. Ключовите ни клиенти продължиха да работят, както и по-голяма част от доставчиците ни на материали. Но имаше и доста затруднения през изминалите месеци, свързани с веригата на доставки, транспортните ограничения и увеличените цени на превозвачите. Благодарение на непрестанните усилия и бърза реакция на колегите от "Покупки", "Доставки" и "Логистика" в глобален мащаб, щетите бяха сведени до минимум.

Какво още се промени и ще се промени на пазара на труда?
- Със сигурност начинът на работа (ще) се промени. Трябва да бъдем много по-гъвкави и устойчиви спрямо непредвидените събития. Вместо да управляваме промяната, ще трябва да се научим да се адаптираме към нея максимално бързо. Неизбежно ще загубим част от близостта на общуването, но ще станем по-хуманни и сплотени. Бизнес стратегията на компанията ще бъде преосмислена, за да адресира новите рискове. Все повече позиции и функции ще търсят и прилагат различни форми на гъвкава заетост и дистанционна работа. Това може да се случи с инвестиции в системи за автоматизация на производството и процесите в организацията, както и развиване на нови умения.
Нивото на безработица скочи в резултат на кризата за много бизнеси, които бяха принудени да преустановят работа. Очаквам да се задържи на високо ниво и поради ограниченията за сезонна работа в чужбина. Ръстовете на възнаграждения със сигурност ще бъдат под въпрос тази година. Много компании преминаха на непълно работно време и вероятно ще запазят този режим до есента.
Погледнато от друга страна, за компаниите като ЛЕМ, които имат стабилно представяне, негативните последствия върху пазара на труда създават възможност за достъп до повече свободен ресурс и по-голям избор на квалифицирани и талантливи хора за нашата организация.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly