С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Ръководство за посрещането на новия колега

Приобщаването на нов колега е дълъг процес, който започва преди първия работен ден, но не приключва с края на обучението
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

През последните няколко години темата за липсата на кадри е много актуална у нас. Говори се за трудности при подбора и за потребността от развитие на хората в рамките на организацията. Компаниите започнаха по-активно да взаимодействат с учебните заведения, за да могат да "дърпат" своите кадри директно оттам, както и да инвестират във вътрешни програми. Въпреки това обаче още в определени сектори работодателите изпитват "глад" и им липсват млади хора, амбицирани да вършат своята работа.

Но понякога не липсата на интерес и ниско заплащане стои в основата на този проблем, а разминаването в разбиранията на поколенията. Младите хора държат много на обстановката и хората, които ги обграждат на работното място. И определено има защо. Все пак в офиса прекарваме понякога повече време, отколкото у дома. Освен това обстановката влияе и на възприятието ни за смисъл и резултат, на усещането за времетраене, последователност, изпълнение и дори смисъл на задачите.

Ето затова синхронът между работодател и служител трябва да бъде постигнат още от първите срещи в офиса. Затова е нужна добра организация в офиса и ясна комуникация.

Но как може да се осигури най-ефективна приемственост между поколенията? Всъщност отговорът на този въпрос зависи както от "възрастните", така и от младия колега. Ето и няколко конкретни препоръки към мениджъра/ментора:

# Обучението

Както вече споменах, първите няколко седмици са много важни. Приобщаването на нов колега е продължителен процес, който започва още преди първия работен ден, но не приключва непосредствено след края на обучителния период. Не може да се сложи и точно фиксирано време, защото за всеки периодът е различен.

Нужно е да определите колко време младият кадър ще бъде близо до вас, за да ви наблюдава и да върши задачите под ваш надзор или този на ментора, който сте му поставили. Този период за адаптация може да е например 1-2 месеца. През това време ще го въведете в работата и ще му покажете какво се очаква от него, по какъв начин и с какво качество и темпо.

# Менторът

Важно е дори кой човек ще сложите като ментор на новодошлия млад служител, за да го "вкара" в работния процес. Имайте предвид, че не всеки добър служител става за обучител. В същото време, чрез ментора новият служител ще оформи бъдещия си подход към работата, взаимоотношения с колеги и клиенти, ще моделира цялостната си представа за работното място. И ако тя не е добра, има голяма вероятност да трябва да организирате нов конкурс и да търсите нови хора. А в днешния конкурентен пазар на труда и цялото това обучение определено струват пари.

# Задачите

Опитвайте се да поставяте задачи, по които работите в тясна връзка с младия си колега, но и такива, които той/тя да може да извършва в пълна свобода. Грешките му ще го научат на алтернативни поведения, а вас на нови начини за ефикасна комуникация.

Стремете се колко повече новобранецът навлиза в работния процес, толкова по-отговорни задачи да му поставяте. Младите хора са бързо адаптивни, търсят и обичат динамиката и развитието и лесно могат да усетят фирмената култура. Така че не ги подценявайте. Знайте, че ако прекалено дълго държите новия колега далеч от интересните проекти и задачи, той рано или късно ще изгуби интерес и има вероятност да се насочи към друга работна позиция.

# Обратна връзка

Отделяйте време за периодични беседи. През известен период - ежеседмично например, водете разговор, в които да давате обща обратна връзка. Търпеливо поднесените похвали или критики, които да влияят върху възприемането на уроците от работата. Тези беседи ще ви подскажат дали този човек е подходящ за позицията, или е добре да се насочи в различна посока.

Осигурете възможност и другите членове на екипа да дават пример. Гъвкавостта се учи в условия на разнообразие. Давайте на младия колега задачи, които да изпълнява и с други членове от екипа. Така той ще може да ги наблюдава и да се учи и от тях.

# Търпението е ключово

Дайте време на новия си колега да се аклиматизира. Не го обсипвайте с въпроси за предишната работа, за образованието или семейния статус. Оставете го сам да прецени кога и каква информация да сподели за себе си. Макар да сте в работна среда и от вас се изисква да работите заедно и да постигате резултати спрямо зададените от компанията ви цели, запазете разбирането, че срещу вас стои човешко същество със своите надежди, цели, вълнения и притеснения.

Спомнете си за вашето начало когато и на вас ви е трябвало малко време за ориентиране и предложете вашето разбиране и подкрепа.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly