С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Мария Стоева: Новото нормално ще изисква гъвкави форми на труд и по-безопасни работни места

Мениджърът на търговския екип на ManpowerGroup България пред Кариери.бг
Share Tweet Share
Снимка

 

Кариери.бг се обърна към мениджъри от няколко компании да опишат предизвикателствата, пред които са изправени и как се справят с тях. В понеделник ще прочетете интервю с Георги Иванов, изпълнителен директор на Noble Hire.
Вече публикувахме разговори с:
- мениджъра "Човешки ресурси" на ЛЕМ България Верка Алексиева
- Деница Борисова, ръководител на отдел "Човешки ресурси и правен" във "Фесто Производство" ЕООД
- Галина Георгиева, мениджър "Продажби" във фармацевтичната компания Glaxo SmithKline в България
- Джон Гладуиш, изпълнителен директор на 60К
ManpowerGroup България е част от световната компания в областта на работната сила, която консултира 400 хил. клиенти в 80 страни да намерят квалифицирани служители. Оперира на българския пазар от 2006 г., има офиси в София, Пловдив, Варна и Бургас.

Как се отрази извънредното положение на вашата компания по отношение на хората в локален и глобален мащаб?
- Нашият сектор беше от засегнатите, защото наемането на персонал беше забавено или замразено при голяма част от клиентите, с които работим. За щастие, успяхме изключително бързо да подготвим пакет от нови услуги, решаващи именно трудностите на днешния ден, така че заедно с партньорите ни успяхме да се справим със ситуацията без големи катаклизми. Не се наложи да се разделим с нито един член на екипа си, както стана в много други компании, които бързо и ефективно преструктурираха бизнес модела си, екипите и разходите си.

Бяхте ли изненадани от случващото се и до каква степен бяхте подготвени за него?
- Бяхме готови с мерки много преди CoVID-19 да настъпи и в България. Предимствата на това, че сме една от най-големите международни структури, бяха съществени. Успяхме да предвидим и адресираме мерките предварително, черпейки от опита на колегите ни в други страни (оперираме в 80 държави в цял свят). Това беше от ключово значение и за нашите клиенти, на които успяхме да помогнем успешно от първия ден на кризата с множество добри практики и мерки, които да предприемат.

Какви мерки предприехте по време на изолацията, свързани с ефективната работа и обучение на служителите?
- Част от мерките ни включиха осигуряване на нужното оборудване за работа, реорганизиране на процеса за вътрешни комуникации, провеждане на обучения за ползване на съответния хардуер и софтуер, споделяне на нови практики и онлайн инструкции, наръчници и правила за дистанционна работа, промяна на част от вътрешните ни процеси и проследяване на резултатите от работата. Успяхме да организираме работата си отлично, а се постарахме и да подпомогнем всички наши партньори с информация за това. През цялото време подготвяхме, и ще продължаваме да го правим, материали, наръчници, проучвания и т.н. - всичко необходимо, за да могат клиентите ни да разполагат с пълната картина на ситуацията и добри практики от други страни.

Отрази ли се работата от вкъщи на ефективността ви?
- Принципно имаме практиката да работим от вкъщи в определени дни всеки месец, така че организацията на дистанционна работа беше лесна и веднага всички изнесохме офисите си у дома. На първа линия останаха само няколко колеги, които да назначават служители на лизинг, като за тях бяха предприети всички необходими мерки за осигуряване на безопасни условия на труд. В компании като нашата, които използват максимално възможностите на дигитализацията, изнасянето на работни екипи за дистанционна работа беше бързо, сравнително лесно и ефективно.

Как се прояви вашата корпоративна социална отговорност в тази ситуация?
- Ролята на компанията ни, която за над 70-годишното си съществуване е преживяла множество кризи, беше ключова за всички наши партньори. Предложихме и продължаваме да го правим поредица от безплатни уеб семинари и онлайн срещи в подкрепа на бизнеса на различни теми, които са особено важни в настоящия момент, например как се постигат високи нива на киберсигурност при изнесени екипи, съхраняване на работодателската марка по време на криза, какво изисква връщането към новата нормалност. Следващата ни тема ще бъде свързана с трансформацията на бизнес процесите, която се налага и се случва при много от компаниите, с които работим. Стараем се да бъдем максимално полезни на българския и международен бизнес от всички сектори, като всяка седмица изпращаме материали за подготовка на екипите, планиране на работните пространства, мерки за безопасност и др. Правим ред проучвания за нагласите на работодателите, промяната в нивата на възнагражденията, ефективността на служителите им в така създалата се обстановка. Всичко това има за цел да ориентира и да помага на всеки работодател в страната.

Възползвахте ли се от държавните мерки за помощ на бизнеса 60/40 във връзка със задържането на хората?
- Не се възползвахме, защото не срещнахме финансови затруднения. Повечето от клиентите ни бяха в нашата хипотеза. Истината е, че бизнесът беше готов и очакваше да има следваща криза, а уроците от 2008 г. вече бяха са научени. Освен това всяка стабилна компания планира внимателно паричните си потоци, за да бъде готова за всякаки кризисни ситуации.

Като агенция имате наблюдения и върху целия пазар - имате ли вече конкретна информация къде и колко хора реално са освободени? И как може да им помогнете?
- За съжаление, почти всички бизнес сектори бяха засегнати - някои повече, други - по-малко. Цялото потребление се сви и това доведе до намаляване на поръчките, трудности с доставките и т.н. Има, за щастие, и компании, върху които кризата не само не се отрази негативно, а обратно - увеличиха работата си, разшириха екипите си и продължиха да реализират печалби. Това са основно компании от аутсорсинг и ИТ сектора, както и някои организации от секторите на търговията и леката промишленост. Нашата работа като посредник между работодателите и кандидатите за работа винаги е била да свързваме правилните хора с правилните компании, а множеството нови услуги и тестове, които внедрихме в процесите си през последните три месеца, вече ни помагат да правим това напасване още по-успешно. В началото на юни излязоха резултатите от нашето тримесечно Обзорно изследване на заетостта, което провеждаме вече девет години. От него виждаме, че плановете за наемане на служители на компаниите в страната се влошават.

Промени ли според вас новото "нормално" начина на работа и самите позиции (функции) в компаниите?
- Да, категорично промяна ще има и вече я има в няколко различни аспекти. Първо, от години говорим за едно от най-ценените преимущества за служителите - възможността да работят от вкъщи. Редица компании се притесняваха да предоставят тази възможност, защото не бяха убедени в ефективността на работа при такава организация. Сега, когато това се наложи форсмажорно, и компаниите, и самите служители бързо се научиха да се организират за дистанционна работа. Това е една от практиките, които ще останат и ще дадат по-добра възможност за баланс между личния и професионален живот.
Друг ключов елемент е, че новата нормалност научи всички нас да бъдем по-ефективни в действията и планирането на времето си, например вече няма да се налага да губим време в пътуване за бизнес среща, при положение че бихме могли да я проведем достатъчно ефективно и онлайн, като така вместо два дни същият този ангажимент ни отнема два часа.
Офис пространствата и самата организация на работната среда също много ще се промени от гледна точка на дизайн и разположение. Тенденцията да се преминава към отворени пространства за работа, вероятно ще претърпи обрат.
И последно, но не на последно място, все повече отговорни работодатели се стараят да обърнат внимание на психичното здраве и начина, по който се чувстват техните работници и служители. Това категорично не е новост, но през последните три месеца още повече се заговори в тази посока и още повече компании предприеха мерки. Например вече не е изключение осигуряването на психотерапевт за служителите (в момента като онлайн консултация). Не са изключение и гъвкавите, индивидуализирани решения по повод работно време и място за родителите на малки деца. Не малко компании демонстрираха допълнителна грижа, например за времето на социална изолация всеки ден куриер носи храна за семейството, така че самият служител да бъде свободен да работи и по-лесно да съчетава работата с личните ангажименти. По отношение гъвкаво работно време и дистанционна работа доскоро предлагащите подобни възможности работодатели бяха по-скоро изключение. Сега вече това се случва много по-масово, а то е особено ключово за новите поколения служители. В крайна сметка, "новото нормално" идва и със своите позитиви...
В новата икономика на физическа дистанция, в която вероятно ще живеем още поне година, пазарът на труда няма да бъде същият. Това ще изисква, и вече го прави, много повече възможности за гъвкави форми на труд, както и дългосрочно осигуряване на условия за здраве и безопасност на работното място под формата на детайлни протоколи. Още един важен фактор ще е споделянето на добри практики и ние вече направихме първата стъпка в тази посока, като се обединихме на глобално ниво с други водещи агенции точно с тази цел - да насърчим връзките между отделните заинтересовани страни и да подпомогнем обмена на най-добри бизнес практики, стъпвайки на знанието и опита на цялата HR индустрия. Сега е времето за обединение и действие, за да можем бързо да се адаптираме към новата нормалност и да запазим колкото се може повече работни места.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly