С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Георги Иванов: Работата от дистанция ще процъфтява в следващите години

Основателят и изпълнителен директор на Noble Hire пред Кариери.бг
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова

Кариери.бг се обърна към мениджъри от няколко компании да опишат предизвикателствата, пред които са изправени и как се справят с тях. Това е последното интервю от поредицата. На сайта може да прочетете разговорите с:
- мениджъра "Човешки ресурси" на ЛЕМ България Верка Алексиева
- Деница Борисова, ръководител на отдел "Човешки ресурси и правен" във "Фесто Производство" ЕООД
- Галина Георгиева, мениджър "Продажби" във фармацевтичната компания Glaxo SmithKline в България
- Джон Гладуиш, изпълнителен директор на 60К
- Мария Стоева, мениджърът на търговския екип на ManpowerGroup България
Георги Иванов е основател и изпълнителен директор на Noble Hire - платформа за търсене и наемане на специалисти конкретно в IT сектора. Фирмата работи от 2019 г., а бизнес моделът ѝ е компаниите да плащат две брутни месечни заплати при намиране на служител през нея. Бизнесът на компанията е пряко зависим от пазара на труда, който вече страда от икономическите ефекти на коронавируса.

Как се отрази извънредното положение на вашата компания по отношение на хората в локален и глобален мащаб?
- Както повечето компании оптимизирахме значително разходите, за да не се налага да освобождаваме хора. Тук е моментът да благодаря на целия екип за разбирането - не само че работата на всеки от екипа не намаля, но дори хората започнаха да се раздават още повече!

Засега ИТ-секторът е един от най-малко засегнатите от пандемията и въпреки това се наблюдава освобождаване на хора, дори на цели екипи от компаниите. Какво е търсенето и предлагането в момента?
- Честно казано, търсенето беше в сравнителен застой преди да обявят извънредното положение, тъй като повечето компании не знаеха как ще се отрази кризата на бизнесите им и бяха подготвени за най-лошото. В края на март видяха, че кризата не удря толкова тежко ИТ сектора и се поуспокоиха и подновиха наемането. Разбира се, има компании, основно от outsourcing сектора, които са по-сериозно засегнати (особено ако основните им клиенти са били в travel индустрията), но като цяло по-големите аутсорсинг компании, с по-диверсифицирано портфолио, както и повечето продуктови компании, каквито са повечето от нашите клиенти, не усетиха значителен спад в приходите. Като доказателство за думите ми май месец е най-силният ни от към брой наемания и оборот откакто пуснахме платформата преди година, като за сравнение януари и февруари бяха най-слабите.

Отрази ли се работата от вкъщи на ефективността ви?
- Както всички други компании в сектора, цялата компания премина на remote режим, като това бих казал, че дори повиши продуктивността ни. Това, което може би се усеща като по-сериозна липса, са шегите и закачките в офиса, които правиха работния процес освен ефективен и по-забавен. Въведохме седмични виртуални срещи на по питие след работа, но истината е, че не е същото като физическата комуникация. След като държавата поотпусна мерките, отворихме офиса ни, разбира се спазвайки строга хигиена и социална дистанция, и някои хора започнахме да ходим на място, което се отрази доста позитивно от енергийна гледна точка. Разбира се, идването в офиса остава не задължително и е само допълнителна опция за тези, на които им е доскучало прекалено много вкъщи.

Какви мерки предприехте по време на изолацията, свързани с ефективната работа и обучение на служителите?
- Както споменах, просто си взехме лаптопите и си преместихме офисите вкъщи. Не сме правили почти никакви други разлики от гледна точка на работни процеси. Основно дължа това на два фактора - силната вътрешна мотивация на всеки от екипа, в комбинация с ясни лични и екипни приоритети. И преди кризата имаше доста хора, които работиха от разстояние и системата ни за продуктивност вече беше настроена за ефективност, дори целият екип да започне да работи дистанционно. Седмичната виртуална среща на по питие може да не е перфектното решение, но помогна да не счупим тотално връзката като приятели по между ни.

Как се прояви вашата корпоративна социална отговорност в тази ситуация?
- Подпомагаме Росен Генчев, екипът му от BioSeek и Мария Недина от Twitter да популяризират Open Pandemic (https://youtu.be/8wJRDmC9aBI. Това е цялостна ERP система за управление на пандемии, която разработиха през последните 2 месеца във връзка с COVID-19, но не само за нея. Отделно вкарахме опция за разсрочено плащане на клиентите ни, което да олекоти бюджетите им. Обмисляме и кампания, която да подпомогне наемането на хора, които са били съкратени, но за момента мога да дам толкова информация.

Възползвахте ли се от държавните мерки за помощ на бизнеса 60/40 във връзка със задържането на хората?
- За жалост възможностите за стартиращи компании като нашата, която до преди една година не е генерирала оборот, просто защото не е съществувала, не са особено големи. Не разчитам на тези държавни мерки, въпреки че според мен е едно от най-умните неща, които може да направи правителството, тъй като стартъпите са ключова част от икономиката на държавата, особено погледнато в по-дългосрочен план. Доста от приятелите ми, които имат компании, изпитват сериозни затруднения да продължат дейността си.

Наблюдавате пряко взаимоотношенията служител/работодател. Как се промени пазарът на труда, кои сектори са най-засегнати?
- Noble Hire е платформа, която свързва работодатели и професионалисти, които препоръчват техни колеги и приятели, агенции и самите таланти, разбира се. Ние не правим интервюта на кандидатите, а само помагаме с отсяване на нерелевантните кандидатури (CV-та). Също така сме тясно фокусирани в ИТ сектора и ми е трудно да говоря за останалите сектори, но от наблюденията покрай колеги мога да кажа, че travel, horeca и entertainment индустриите са най-силно засегнати. Силно засегнат е и автомобилният клъстър в България, който отговаря за повече от 5% от БВП на страната.

Промени ли новото "нормално" начина на работа и самите позиции (функции) в компаниите?
- Най-голямата промяна според мен, е че компаниите ще осъзнаят, че remote не означава "скатаване", а напротив - дори води до по-висока продуктивност и work-life баланс. Смятам, че работата от дистанция ще процъфтява в следващите години.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly