С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Най-трудните типажи в офиса и как да се справим с тях

Кои са най-разпространените профили на хора, които могат да ни съсипят деня и как да общуваме по-лесно с тях
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

На работното място се налага да съжителстваме с всякакви по вид хора. А освен ако не сме на най-високата позиция в компанията, нямаме възможност да избираме хората, с които да работим. Затова ето и някои от най-разпространените профили на неприятните типажи, които определено могат да ни съсипят деня, както и полезни съвети, които ще направят общуването с тях една идея по-лесно.

# Досадникът

Ще познаете тези хора по десетките въпроси, които задават. Повечето от тях безсмислени. Най-често те са от типа: "Имаш ли 5 минутки?", "Ще ми отделиш ли малко време?", "Имам нужда от твоето мнение във връзка с..." И така на всеки няколко минути. В крайна сметка този човек просто ви нарушава ритъма на работа и не ви оставя да си вършите служебните ангажименти.

Как да постъпите: Този тип колеги са крайно несамостоятелни и неуверени в себе си. Те трудно вземат решения и това ги кара да се допитват до другите за всичко. Проблемът, разбира се, може да се дължи и на обикновена некомпетентност.

Знайте, че докато му обръщате внимание и откликвате на молбите му, досадникът няма да престане. В случай че не обичате да влизате в конфликти или просто възпитанието не ви позволява да го отпратите, заложете на чувството за хумор: "Станахме неразделни, накрая ще вземем да се оженим" или "Вече не можеш и дъх да си поемеш без мен". Ако искате да сте по-директни, защото вашият колега не разбира от намеците, може да заложите на фразите от типа: "Не съм в състояние да отделям време, за да ти помагам", или "Искам да ти помогна, но би било по-добре да се справиш сам - така ще научиш повече неща".

# Мрънкащият

Във всеки офис има един такъв. И сте истински късметлия, ако не делите работното си пространство с подобен тип човек. Той е вечно уморен, има страшно много работа или пък твърде малко. Каквато и да е ситуацията, все нещо не е наред и той се чувства длъжен да го сподели точно с вас.

Как да постъпите: Проблемът е, че няма много способи, с които да противодействате на хроничните мърморковци. Не е добра идея да откажете да го слушате - той ще продължи с неговите истории и ще започне още повече да се жалва. В никакъв случай обаче не се вписвайте в неговия сценарий, като започнете да проявявате съчувствие. Решението е да запазите дистанция и да бъдете изключително професионални в реакциите и думите си. Това отношение със сигурност ще го накара да потърси друг слушател.

Ако обаче вашият колега започне да се оплаква от външни хора - съдружници или колеги, проблемът става по-деликатен, защото има възможност да саботира развитието на компанията, а и вашето собствено. В такъв случай трябва да уведомите мениджъра си.

# Доносникът

Любезен винаги и с всички. Никога не бихте заподозрели коварството му, ако случайно не сте го засичали да разказва на началника неприятни неща по адрес на колегите. Уж между другото, ей така в разговора, той намира начин да постави под съмнение работата на другите.

Как да постъпите: Възможностите са две - или избягвате този колега, или залагате на директна атака. Кажете му в очите, че не харесвате неговия маниер да говори зад гърба на другите. Така ще знае, че сте наясно какво прави. Проблемът при тези хора е, че обикновено са страшно любезни с вас. Затова трябва да ги атакувате с железни аргументи, за да не им позволите да отричат. В кореспонденцията си с такъв човек, винаги копирайте началника. Ако пък шефът дойде и започне да задава странни въпроси, бъдете подготвени да му докажете, че твърденията на колегата не отговарят на истината и вие сте свършили работата си както трябва.

Добрата новина е, че тези хора рядко злословят по адрес на един-единствен човек. Така рано или късно те се компрометират и думите им губят от вредната си мощ.

# Избухливият

Той е взривоопасен, като буре с барут. Готов е да избухне и в най-непринудената ситуация. Големият проблем е общуването с него, защото винаги повдига тон и работата предизвиква стрес и отрицателни емоции.

Как да постъпите: Целта на тези хора е да подчинят останалите с агресия. И трябва да признаем, че в повечето случаи успяват, защото никой не гори от желание да се подлага на тяхната агресия. За да им противодействате, трябва да придобиете своеобразен имунитет срещу крясъците им. Кажете, каквото имате да казвате и ги оставете да викат. Най-важно е обаче да не им позволите да ви извадят от равновесие - затова никога не излизайте от професионалния тон.

# Шегаджията

Обикновено тези хора не са неприятни, нито лоши по душа. Понякога обаче пускат неподходящи шеги и такива, които не са на място. Често, ако не сте в настроение, може да ви изнервят и да ви развалят деня, но дотолкова. В повечето случай дори шегаджията не си дава сметка, че наранява или дразни хората около себе си.

Как да постъпите: Най-ефикасният начин да неутрализирате досадния шегаджия, е да не му обръщате внимание - не го слушайте, не му отговаряйте, покажете пълно безразличие към подмятанията му. Не допускайте да ви превръща в слушател на шегите, които прави за сметка на други в офиса. Ако този подход се окаже безуспешен или забележките на колегата ви нараняват прекалено много, кажете му публично, че не оценявате чувството му за хумор. Щом почувства, че няма подкрепата на групата, той ще се откаже.

# Интригантът

Почти винаги усмихнат, поздравяващ своите колеги, но имащ проблем с разказването на истории и не му стига само да си свърши работата и да се прибере вкъщи, защото просто е скучно. За този човек интригата е нещо забавно, той вижда атракция и дори се вълнува от подобни събития. С времето започвате да си давате сметка, че любимото му занимание е да разказва повече или по-малко достоверни истории за всички и за всичко.

Как да постъпите: Докато не се превърнете в негова жертва, обикновено сте склонни да се забавлявате с този човек. Добре е обаче да не ставате негов съучастник, защото може да си изпатите сериозно, ако даден скандал се разрасне. Бъдете сигурни обаче, че и вашият ред ще дойде рано или късно. Затова специалистите съветват да сте подготвени и да го атакувате там, където той се чувства най-уязвим - пред публика. Кажете какво се говори за вас и за другите и дайте да се разбере, че не одобрявате подобно поведение. Каквото и да каже за вас интригантът след това, никой няма да му повярва.

# Кръшкачът

При него плановете са грандиозни, намеренията добри, а волята - до небето. Проблемът е, че всичко остава само на думи и нищо не се реализира в реални действия. Предава работата си с огромни закъснения. Не се престарава в нищо, а най-много обича да прехвърля задълженията си на друг.

Как да постъпите: Когато зависите от такъв колега, без да имате власт да му нареждате и да изисквате от него, положението може да се окаже деликатно. Най-добре е да разделите работата на етапи и да контролирате стриктно напредъка ѝ, за да го принудите да се мобилизира. Разпределете задачите и следете кой каква и колко работа е свършил. Ако кръшкачът се опита да се оправдае с друг, кажете му категорично, че никой няма да върши неговата работа. Специалистите смятат, че този тип хора изглеждат мързеливи, но могат да бъдат изключително ефикасни, ако екипът ги постави под натиск и изисква от тях.

Share Tweet Share

Етикети

още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly