С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

За здравословната конкуренция в работата

Конкуренцията може да бъде полезна, но понякога нещата може да излязат извън контрол
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

Малко приятелско състезание между колеги на работното място никога не вреди на никого, нали? Даже точно обратното, хубаво е да има една постоянна конкуренция между служителите, защото тя тласка двама или повече професионалисти към развитие и иновативни идеи.

Въпреки че конкуренцията е съществен фактор за повишаване на иновациите и резултатите в дадена компания, трябва да се въведат мерки за нейното регулиране. Всяка организация трябва да работи за насърчаване на т.нар. здравословна конкуренция сред служителите си. В същото време обаче постоянното съперничество и сравнение могат да доведат до демотивиране на служителите. Конкуренцията може да бъде здравословна, защото насърчава хората да се отличат в работата си, но понякога нещата може да излязат извън контрол.

Според ново проучване на The Creative Group , 85% от анкетираните мениджъри възприемат своите служители в компанията като малко или много конкурентни. Нещо повече, 44% обичат конкуренцията и смятат, че тя повишава производителността.

Но не е толкова хубаво, когато нещата отиват твърде далеч. 52% от анкетираните споделят, че прекомерната конкуренция вреди на производителността, а 49% смятат, че бивш или настоящ колега се е опитал да ги накара да изглеждат зле на работното място. Когато колегите започнат да правят всичко необходимо и дори излизат извън рамките на позволеното, за да изпъкнат в офиса, резултатите често са негодувание, спад в доверието и неприятна работна среда.

Балансът е ключов. Най-добре е конкуренцията на работното място да ви мотивира да се представите по най-добрия начин, а не да се разсейвате и да внимавате някой да не ви злепостави.

# Здравословна доза мотивация

Има много начини да се насърчи здравословната конкуренция сред служителите. Обикновено компаниите и мениджърите се фокусират върху външните фактори за мотивация, а именно паричните стимули, но и този начин си има своите минуси. След увеличение на заплатата например или бонус има внезапен скок в производителността, но промяната не е дългосрочна. Това обаче не се отнася до т.нар. вътрешни фактори - а именно конкуренцията и издигането в компанията.

За да се насърчи добрата конкуренцията, пред служителите трябва да се поставят конкретни цели. Хората ще започнат да сравняват представянето си с това на другите си колеги и ще гледат да са с една идея по-напред.

# Ако броите стъпките си, ще ходите повече

Ако служителите получават постоянна обратна връзка в реално време за представянето си в офиса, те ще се справят много по-добре. Същото нещо се отнася и за мениджърите, които е необходимо да стимулират вътрешната конкуренция.

Конкуренцията дърпа служителите извън тяхната зона на комфорт и ги мотивира да положат повече усилия. Освен това служителите поемат отговорност за представянето си. Когато хората гледат както на неуспеха, така и на успеха като на собствено производство, те са готови да инвестират повече усилия, за да получат резултатите, с които искат да бъдат свързвани от другите.

# Мотивирани служители = ключов актив

Мотивираните служители са ключов актив за всеки собственик на бизнес. Мотивацията включва предизвикателства и препятствия, които трябва да бъдат посрещнати и преодолени. После идва и насладата, става въпрос за незабавното получаване на наградата от положения труд. Превръщането на работата в игра я прави по-забавна, лесна и приятна. По този начин конкуренцията се превръща в отличен начин за вдъхновяване и ангажиране на служителите.

# А как да се справим с лошата конкуренция?

Какво да правим, ако при опит за създаване на полезна конкуренция в офиса, възникнат отрицателни емоции и чувства и възникне токсична атмосфера? Нужно е мениджърите да изградят ясен и точен план, с който да вкарат служителите си в състезателен режим. Ако все пак има напрежение, добре ще бъде да се организират тиймбилдинги, да се намери обща позиция чрез спорт, споделени хобита и дори излизане след работа.

# Вътрешната конкуренция

Конкуренцията не винаги трябва да се определя от мениджъра. Понякога може ние да се мотивираме самите себе си.

Колко време ви отнема да приключите дадена задача? Ами опитайте се да го подобрите. Можете ли да победите собственото си време? Понякога конкуренцията ще се изрази в решимостта да надминете колегата си, без да се налага да го изкарвате публично.

# Ето и няколко съвета как да изградите приятелска конкуренция между служителите си:

1. Наградете най-добрите си изпълнители

Направете система за компенсации, която да награждава най-добрите служители. Както вече споменахме, не е задължително това да са парични стимули. Запознайте се с интересите на всеки един и възнаградете труда му. Така ще спечелите още повече доверието на служителите. Така те ще бъдат мотивирани да се представят по-добре, ако бъдат възнаградени въз основа на високи постижения.

2. Поставете цели

Поставете цели на служителите, които ги предизвикват да подобрят предишното си представяне. Поставяйки щангата по-високо всеки път, служителите, които се представят превъзходно, имат ново предизвикателство за преодоляване.

3. Дайте честни отзиви за изпълнението

Служителите се нуждаят от честна обратна връзка за тяхното представяне. Това им позволява да идентифицират ключови грешки, които трябва да коригират. Избягвайте да давате лъжливи положителни отзиви, когато представянето е лошо, тъй като това ще доведе до нефункционален екип.

4. Насърчете работещите да предизвикват един друг без конфликт помежду им

Служителите, които се представят лошо, не трябва да бъдат жертви на системата. Поддържайте отворени каналите за комуникация, като им позволявате да дават обратна връзка по различни задачи.

Повечето хора се радват на тръпката, която идва с конкуренцията. Ако не сте се запознали, то може би е време да го направите.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly