С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Какви капани дебнат новите мениджъри

Да ръководиш хора е като да управляваш самолет - трябват много опит и внимателен подход
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

Колко пъти сте си мислели, че да бъдеш мениджър е лесно? Няма какво да се лъжем, почти всеки смята, че шефът е този, който работи най-малко в една фирма. И също толкова често сме склонни да го обвиним в некомпетентност (понякога и не директно в лицето заради ясни обстоятелства), само защото не разбираме или не сме съгласни с решенията му.

Нека сега си представим една друга ситуация - отскоро сте член на мениджърските редици. Сега освен поздравления, си струва да приемете и някои съвети, които биха могли да направят прехода ви от позицията на служител към тази на началник по-лесен и ефективен както за вас, така и за останалите членове на колектива. Защото по пътя има много препятствия, през които ще трябва да минете.

Периодът на адаптация към ролята на ръководител е строго индивидуален. Все пак бъдете сигурни, че работата с хора не е никак лесна задача и е трудно да се угоди на всички. Това може би ще го разберат хората, които са били на подобни длъжности. Да ръководиш хора е като да управляваш самолет с всички онези бутони и ръчки по таблото. Трябват много опит и внимателен подход, за да разбереш за какво служи всеки от тях и как да ги използваш, така че самолетът да се движи в правилната посока и всичко да е наред.

Все пак всичко опира до времето. Новият мениджър обикновено има нужда от 6 до 12 седмици, за да навлезе в работата. Независимо колко е добър. Повечето компании предоставят адекватен времеви толеранс на новобранците, за да се докажат. Някои отиват още по-далеч, като предлагат специализирани обучения, менторски програми и други методи за улесняване на прехода и "култивиране" на успешни ръководни кадри.

Ако и на вас ви предстои да минете през бодливия, трънлив и пълен с предизвикателства път към ръководната длъжност, ние ще ви улесним до някаква степен, като изложим накратко някои от най-честите проблеми в това начинание:

# Променете нагласата

Може би един от големите капани, които дебнат новоназначените ръководители, е невъзможността да изключат съзнанието си на служител и да го актуализират с това на ръководител. Тоест работният маниер на лицето не еволюира в синхрон с професионалния му статус. Това е напълно нормално, ако и при вас е така. Все пак вие не сте робот и няма как да се преобразите за дни.

Ако сте се изкачили от роля служител към роля мениджър, вие сте си изградили една методика, по която да работите. Намирайки стария си подход за доказано успешен, вие се вкопчвате в него и отказвате да отворите кръгозора си за нови перспективи.

Знайте, че подобна стратегия в дългосрочен план е обречена на провал и трябва да бъде прекратена навреме. Имайте нагласата, че от вас ще се очаква да гледате на работата с нови очи още от момента, в който научите за повишението си.

# Преобразувайте отношенията мениджър - екип/подчинени

Винаги или почти винаги има негласна съпротива и недоверие към новоназначения мениджър от страна на подчинените, особено ако предишният е успял да си създаде репутация и уважение. Сега вие ще трябва да се борите с една невидима конкуренция, за да се преборите за уважението на служителите. Особено трудно е, ако сте били част от даден екип, а в следващия момент заставате начело като ръководител.

Пред вас ще има една психологическа нагласа, която трябва да преодолеете. Нужно е да промените и отношението си спрямо бившите си вече колеги, но не правете тези стъпки рязко, защото може да загубите доверието им.

# Мениджърите също имат шефове

Установяването на добри работни отношения между вас и новините ви началници е от съществено значение. В тази връзка често се появява един стремеж новият мениджър да отговори на изискванията на ръководителя си на всяка цена. Стремежът към професионално изпълнение на задачите е чудесен, но както при всичко останало, тук също трябва да бъде намерен баланс.

Сега трябва да се научите да отсявате спешните казуси. Отговаряйте на имейлите, но знайте, че не всеки, изпратен в два часа сутринта, се нуждае от незабавна обратна кореспонденция. Също така, не притискайте ненужно подчинените си с цел да се харесате на началника си. Дори и да спечелите одобрението му, рискувате да дискредитирате себе си пред екипа и да загубите лоялността му.

# Авторитетът не идва с титлата

Дали авторитетът и влиянието идват автоматично с новата титла? Категорично не! Трябва да знаете, че докато мениджърската позиция наистина предоставя повече власт на хартия, за да бъдете истински успешни в новата си роля ще ви се наложи сами да изградите авторитета си и да се преборите за влияние. Изразът, че не всеки мениджър е лидер може и да е клише, но е верен.

# Помощ от приятел/колега

Няма компания, в която да не възникват проблеми от всякакво естество. Добрият мениджър обаче не трябва да гледа на подобни сложни за решаване казуси като задънена улица. Практиката показва, че успешните лидери често са в позиция на питащ. Не е срамно да потърсиш съвет от своите служители, даже точно обратното - така се изгражда силен и сплотен колектив. Бъдете решителни и смели в своите решения - независимо ако в последствие те се окажат грешни.

# В синхрон с екипа

Не бива да се фокусирате върху слабостите на хората в екипа си. Обърнете се към силните страни на колектива. Разучете кои точно са тези умения, които имат най-голям принос за развитието на компанията, а след това намерете най-добрите варианти да бъдат доразвити.

Понякога новите мениджъри правят грешката да се впускат директно в бясно гонене на задачи с цел да се докажат и пропускат да отделят време за работа с екипа. Запознайте се внимателно с хората, които ще управлявате, попитайте ги за това как виждат бъдещата ви съвместна работа и изложете внимателно плановете и целите пред екипа. Регулярно отделяйте време да синхронизирате работата в отдела и не претупвайте процеса по даване и получаване на обратна връзка.

# Не се поставяйте в изолация

Новите ръководители имат доста задачи и отговорности на главата, а това често ги поставя в изолация от екипа им. Така се създава една преграда, която пречи на комуникацията и съответно на развитието и израстването.

Ако един лидер не е до екипа си, когато той има нужда от него, служителите ще действат единично и самостоятелно. Не правете тази грешка, фиксирайте в седмицата си време, което ще прекарате със служителите си, независимо дали в неформална или работна обстановка.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly