С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Грижата за служителите става водеща при плавното завръщане в офиса

Вирусът накара и предприятията да променят организацията си на работа
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Юлия Лазарова

Безопасното завръщане в офиса и адаптиране към новите хигиенни условия станаха част от новата нормалност за служителите след края на строгите епидемични мерки, наложени в страната през март, за да се ограничи разпространението на коранавируса.

Фирмите инвестираха в бързи и ефективни решения за обезпечаване на безопасността и удобството
на служителите и клиентите си, обяснява експертът по ергономия и управител на фирма ChairPro Радостин Кирилов. Наблюденията му показват, че освен работата на смени в офиса и задължителните средства за лична хигиена, най-често работодателите се насочват и към механични начини за преграждане на пространството, с което да осигурят максимално добре здравословни условия за работа.

Факт е, че за много хора последните няколко месеца се отразиха негативно върху психиката като основни фактори са тревожността от икономическите и здравните аспекти на кризата. Към това беше добавено и принудителната изолация, а и за много хора - нуждата да съчетават грижата с децата у дома с работния график. Експертите съветват, чисто от психологическа гледна точка, завръщането да да се случва постепенно.
За по-сигурната обстановка в офиса помагат преградните стени, към които работодателите се насочват все по-често. Обикновено те са изработени от комбинация между стъкло и тапицерия и са лесни за монтиране.
Стъклото е достатъчно дебел материал, който не пропуска въздушни струи, а освен това се почиства лесно. Тапицерията, от друга страна, доказано не задържа вируси и същевременно много добре шумоизолира. Шумът е доказан като един от най-разсейващите фактори във всяко офис пространство.

Работодателите е необходимо да обърнат особено внимание и на обезопасяването на обособените места за хранене като кухненски кътове. Най-лесното и практично решение са прегради, изработени от плексиглас и поликарбонат, които се инсталират директно върху масите - мода, която се наблюдава в момента при все повече от големите компании. Дизайнът им осигурява нужната дистанция, без да нарушава социализацията и чувството за общност.

Независимо какъв е бизнесът, едно от най-разпространените решения за безопасност, които вече могат да се намерят и в България, са машините за дезинфекция, които се поставят на входа или на ключови места. Основното им предимство е, че са безконтактни при осигуряване на препарат за ръце, което гарантира сигурността на служители, партньори и клиенти. Освен това разполагат с отделение за ръкавици за еднократна употреба и място за отпадъци, което допълнително ограничава зарази.

Ще намалеят ли размерите на офисите

Според Радостин Кирилов офисите ще останат основните места за работа, но още дълго време тенденцията е те да намалеят като площ с цел спестяване на разходи, а служителите ще продължат да редуват или да продължат да работя от вкъщи, навсякъде, където това е възможно. Прогнозите са повечето служители да не се завърнат физически в офисите до края на годината. В компании, които са социално отговорни, се въвежда практиката на служителите да се предоставят от 300 до 700 лв. специално за home office.

Кризата засегна не само офисите, но и заводите и предприятията, където работата е организирана по по специфичен начин. Пример за това са два шивашки цеха в Плевен и Костинброд, които са подизпълнители на фирмата на Ивелина Петкова - собственик на български бранд за производство на слингове и раници за носене на бебета Kaya.

"В началото всички бяха стреснати и не знаеха как ще продължи работата, защото поръчките спряха. Но постепенно нещата се нормализираха. Имаше такива служители, които по свое желание се възползваха от отпуската си", коментира Петкова. Наблюденията ѝ са, че здравето на служителите е било добре обезпечено - дезинфекция се е извършвала 3 пъти на ден, а хората са работели на достатъчно голямо разстояние, защото самото помещение го позволява. Достъп за външни хора е бил забранен, а самите платове са пристигали двойно опаковани, което по принцип е стандарт, независимо от епидемиологичната обстановка.

Интересна е и ситуацията за обектите в моловете, в които има потенциал за струпване на хора. В тази категория попадат и бюрата и първата борса за злато в България - Tavex.
Понеже спецификата на работа изисква и досег с пари, ръкавиците и дезинфектантите са задължителни, дори преди извънредната ситуация, коментира мениджърът от компанията Мартин Миланов. "Като допълнителна мярка са въведени "огледални смени", екипите са разпределени по такъв начин, че нямат досег помежду си", добавя той. Разбира се, служителите са с маски или предпазни шлемове, а самата организация в моловете предотвратява натрупването на клиенти.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly