С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да подобрим умението си да вземаме решения

Ако сте изправени пред проблем, който е извън вашата област на експертиза, добре е да поискате помощ
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

Всеки ден на работа вземаме някакви решения. Някои са малки и незначителни (Какво ще обядвам днес?), но други са големи и от тях зависи нашето развитие в личен и професионален план (Трябва ли да поискам повишение?). И е напълно нормално, че някои хора са по-добри от други при вземането на интелигентни решения и постигането на желания резултат. Но с малко усилия можете да подобрите уменията си за вземане на решения.

# Уменията

За да направите добър избор, докато сте под натиск, се изискват редица способности, включително:

Приспособимост; Ясна комуникация; Творчеството; Критично мислене; Способност за решаване на проблеми; Работа в екип; Управление на времето; Желание за учене; Търпение.

Търпението по-скоро попада в графата черти на характера, отколкото в чисто умение за вземане на решения, но ако го притежавате, то ще ви е от голям плюс. Повечето проблеми не изискват да вземете решение за части от секундата. Разбира се, възникват и спешна ситуации, но повечето проблеми в работа ви позволяват да съберете информация, така че да можете да претегляте възможностите си и да направите интелигентен избор.

Освен това, като избягвате да вземате импулсивни или емоционално заредени решения, ще бъдете по-добре подготвени да използвате рационално мислене, когато оценявате ситуация, което ще ви помогне да предотвратите грешките. Така че, ако чувствате натиск от колега да вземете решение, не се страхувайте да кажете, че имате нужда от време, за да съберете нужната информация, преди да дадете отговор.

# Помислете за желания резултат

Преди да оцените възможностите си, разберете как изглежда успешният резултат. Искате да направите перфектната програма? Помислете как би изглеждала тя. Трябва да разрешите конфликт с колега? Представете каква връзка искате да изградите. Предлагането на такава яснота и поставянето на някаква цел ще ви помогне да постигнете резултата, който искате.

# Претеглете плюсовете и минусите

Извършването на анализ на плюсовете и минусите от всяко възможно решение ще ви позволи да направите интелигентен избор. Един от начините за ефективно пресмятане на последствията от вашите действия е да направите списък на ползите и вредите от всяко действие, които след това може да използвате, за да стесните възможностите си.

Когато е възможно, вземането на решение, което е основано на данни и установени факти, е най-сигурният и безопасен начин. Знайте, че данните са ваш приятел и винаги може да се уповавате на тях.

# Вземете второ (или трето) мнение, ако имате нужда

Ако сте изправени пред решение за справянето с даден проблем, който е извън вашата област на експертиза, добре е да поискате помощ. Независимо дали ще помолите някой в HR отдела да ви помогне да се справите с лошите резултати на даден служител или да попитате колега да ви помогне да разберете как да се справите с труден клиент, намирането на подкрепа и търсенето на съвет може да предотврати изминаването на дълъг и мъчителен път. Освен това помислете за консултации с хора, които са ви предлагали полезни съвети в миналото.

Ако вземате групово решение, не забравяйте да поискате мнението на всеки член на екипа, преди да решите какво да предприемете. Един от вашите колеги може да има различна гледна точка, която все още не сте взели под внимание.

# Използвайте предишния опит като ориентир

Помислете дали сте се сблъсквали с подобна дилема в миналото (има голям шанс да имате опит) и анализирайте дали решението, което сте взели, е постигнало успешни резултати. Ученето от грешки ви помага да направите по-добър избор в бъдеще.

# Измервайте резултатите

Спомняте ли си, че ви споменахме, че данните са ваш приятел? След като вземете решение и действате по него, трябва да оцените резултата. Проучете процентите на удовлетвореност на клиентите, разберете дали този ход е спомогнал за повишаването на продажбите или просто дали даденото решение е било успешно (и съответно в какви проценти). Кои умения и стъпки ви помогнаха най-много? Използвайте резултатите, за да информирате бъдещи ваши решения.

# Учете се от грешките си

Приемането на неуспеха е неразделно свързано с растежа като професионалист, като същевременно подобрява и вашите умения за вземане на решения. Една грешка не ви прави лош служител. Всеки прави грешки, важното тук е да не се вторачвате в тях, а да се учите.

# Потърсете помощ при правенето на важен избор за вашата кариера

Не е лесно да знаеш какво да правиш във всяка дадена ситуация, с която се сблъскваш, но знанието наистина е сила. Нуждаете се от помощ при вземането на важни решения за кариера, като например да определите как да поискате повишение, кога да търсите нова работа или как да усъвършенствате другите си професионални умения? Помощ за решаването на всички тези казуси може да намерите в секцията за кариерни съвети на нашия сайт.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly