С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Корпоративни HR тенденции на новото десетилетие

Как специалистите да отговорят на промените, към които е важно да се адаптират, ако искат да са в крак с новата реалност
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

Демографските особености, развитието на технологиите, икономическите и финансови изменения, резки сривове, кризи и какво ли още не. Началото на новото десетилетие наистина се оказа повече от разтърсващо и нито един експерт или специалист не успя да предвиди кризата с коронавируса и всички последващи я обстоятелства. Определено 2020 г. изненада света в много аспекти. Корпоративният свят не бе подминат ни най-малко. Едно от големите изменения дойде именно с най-масовия експеримент по дистанционна работа, който тече в момента.

Разбира се, всеки един активно работещ трябва да се съобразява с новата реалност, но има една група хора, които не трябва да мислят само и единствено за собственото си корпоративно съществуване, а (в зависимост от големината на компанията) за още поне една дузина хора - HR-ите.

В тези доста сложни времена именно специалистите от човешки ресурси трябва да се приспособяват, ако е възможно много по-бързо от другите служители, за да могат да отговорят на предизвикателствата. А те не са никак лесни.

И все пак услугите, предлагани от специалистите по човешки ресурси в компаниите не се радват на висока оценка от страна на служителите. Доста голяма част от работещите смятат, че HR специалистите в техните компании се занимават основно с административни дейности, свързани с управлението на трудови договори, отпуски, болнични и т.н. В резултат на това никога не се обръщат към тях за съвет или помощ при нужда. Други пък ги търсят само по т.нар. ТРЗ въпроси.

Едва един на всеки пет служители вярва, че специалистите по човешки ресурси могат да предоставят помощ, насоки за професионално развитие и управление на кариерата. При това колкото по-голяма е компанията, толкова по-малко търсени са техните услуги по тези въпроси. Възрастта също има съществено влияние върху отношението на служителите към HR отделите, като по-младите са една идея по-предразположени да търсят там подкрепа за кариерните си амбиции.

Най-честият упрек към специалистите по човешки ресурси е, че дават твърде общи и формални отговори на питанията на хората. Другият - че не се справят добре с вътрешната комуникация. От HR специалистите служителите очакват преди всичко кариерно ориентиране, обучения и информация за вакантни позиции в компанията.

Но какви са HR тенденциите за новото десетилетие и могат ли самите специалисти да отговорят на промените, към които е важно да се адаптират, ако искат да са в крак с новата реалност в областта на управлението на хора?

# Опознайте поколение Y и Z

За пръв път работните места и пазарът на труда обхващат хора от толкова много поколения - т.нар. традиционалисти (родени в периода 1925 - 1945 г.), бейби бумърите (родени между 1946 - 1964 г.), поколенията Х (родени в периода 1965 - 1980 г.), Y (родени през 80-те години на миналия век), а вече и Z-младежите (родени в началото на новото хилядолетие) си проправят път. Всички те имат различни разбирания за идеалния работодател и факторите, които ги мотивират да го харесват.

Например, групата на поколението Y обхваща хората, родени през 80-те години на миналия век до 1995 г. Те не признават старшинството, опита, квалификацията. Вярват, че им се полага работа с висок статус и много свободно време, без да полагат много усилия. Работят, за да се забавляват. Тяхното съзнание е оформено от технологичната революция, която възникна по време на тяхната младост.

От всичките три поколения това на родените между 1995 и 2009 г. като че ли са най-малко лоялни към работодателите. Z искат нещата да се случват много бързо, изключително материални са, куца им комуникацията очи в очи и винаги са готови за дистанционна работа.

Ето защо е важно да познавате добре профилите им и "червените бутони", на които реагират. Цялото това разнообразие е показателно, че универсалният подход за ангажиране на служителите отдавна не е работещ. Заложете на такъв, който е адаптиран към нужните на отделните поколения, а още по-добре - на отделния човек.

# Научете езика на следващото поколение, за да сте в час

Прогнозите са, че до 2025 г. поколение Y ще обхваща до 75% от всички служители по света. Това означава, че работодателите трябва да познават техните нужди и изисквания особено добре. Това е поколение, което иска да работи не просто работа, а нещо, в което вижда смисъл, за компания, чиито ценности припознава. Те са привлечени от работодатели, които могат да им предложат повече от просто добро заплащане.

А за да може да управлявате тези хора, трябва да знаете какво мислят, в какво вярват, на какъв език говорят, защото иначе просто ще изостанете и няма да можете да синхронизирате работата си с тях, което определено би било проблем.

# Гъвкаво дистанционно работно време

Звучи ли ви странно? Ами свиквайте, защото по всичко изглежда, че именно това е новата реалност и заради пандемията от коронавирус тя рязко влезе в експлоатация. По сметки на Европейската комисия в началото на здравната криза в Европа близо 67% от компаниите са пуснали своите служители да работят дистанционно, а не са спрели работа. Това означава, че очевидно е възможно в близкото бъдеще това да не е просто прецедент, а ежедневие.

Тук възниква въпросът как може един HR да управлява служителите, когато те не са физически при него. Може би този въпрос предстои да се изясни.

# Работно място навсякъде

Както стана дума, работното място също вече е гъвкаво понятие. И ако в компаниите от IT сектора това вече не е новина, по-голямата част от бизнеса все още не може да свикне с идеята, че служителят може да работи и извън офиса - от вкъщи, в парка, в някое кафене или там, където му е удобно и приятно. Новите технологии ни го позволяват. Просто проявете малко повече доверие към служителите си и тествайте - ако не веднъж в седмицата, то поне нека веднъж в месеца да имат опцията да не идват физически в офиса. Ако те имат желание тази практика да се запази, ще имат мотивация да продължат да си вършат работата по същия начин, че дори и по-ефективно.

# Новите технологии и дигиталния HR

Говорейки за нови технологии, няма как да подминем и една друга тенденция - благодарение на тях не само ежедневната работа се промени, но и специалистите по човешки ресурси, а и мениджърите могат много по-лесно да извършват работата си - да предават информация към служителите, да провеждат обучения, да измерват и подобряват представянето им и т.н. Това се дължи на т.нар. "дигитален HR".

Сформират се нови подходи за предоставяне на HR услугите - те могат да достигат до служителите посредством мобилни устройства, социални медии и други технологии. Всичко това дава възможност като специалисти да ангажират колегите си по начини, които за тях са най-подходящи и най-удобни, навсякъде и по всяко време. Оттук се обуславя и изместването на работното място, което във виртуален свят може да бъде навсякъде.

# Индивидуалността на преден план

Наличието на различни поколения на работното място - с различни разбирания и потребности, означава, че подходът на специалистите по човешки ресурси и мениджърите не трябва да е стандартизиран, а индивидуален. По-малко стандартизация, повече подход, базиран на конкретните нужди, това трябва да е новото кредо. За някой доброто решение и подход ще са свързани с възможност да изкара платен стаж, за друг - да прекара няколко години в централата на компанията в друга държава и т.н. Това, което зависи от вас, е да намерите този индивидуален подход към всеки. Важно е да знаете какви са нуждите на хората и бизнеса.

# А вие какво очаквате от HR специалистите във вашата организация? И смятате ли, че съществува разминаване между вашите представи за тяхната роля в компанията и реалността?

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly