С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Четири начина да се справите с токсичен колега

Преди да решите, че нищо не може да се промени, пробвайте няколко съвета
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

Когато дори само един ваш колега има склонност към токсично поведение, това може да повлияе на целия екип и процеса на работа. Освен че повлиява на вас, това повлиява и на бизнеса, продуктивността на околните, авторитета на екипа и дори на самата компания.

Няма да ви лъжа - лесен начин да изградите наново едни отношения няма. Изисква се да имате нагласата, че искате да усвоите нови умения и да сте готови да вложите усилия и енергия. И разбира се... щипка кураж!

Нека първо да разгледаме няколко сигнала, които може да ви подскажат, че ваш колега проявява токсично поведение и как това повлиява на работната среда:

1. Интересува се главно от собствената си изява и успех

Търси винаги начин да получи това, което иска, дори с поведението си да рискува успеха или репутацията на екипа. Готов е винаги да си припише чужди заслуги или идеи. При всеки удобен случай би злословил зад гърба ви, обича да разпространява слухове и да плете интриги. Заради това членовете на екипа се разсейват със създадените драми и това влияе на тяхната работа и цялостен работен климат.

2. Никога не си признава, когато е сгрешил

Освен че винаги е невинен, той винаги търси вината у другите и ако има възможност ще обвини друг за своите грешки. Според него никой не се справя добре и обича да критикува работата на другите.

3. Прави каквото реши без да се съобразява

Независимо от взетите решения по време на събрание или от това какви са поставените цели и разпределените задачи, той игнорира всичко и прави каквото си е наумил. Това може да навреди на морала на екипа и останалите членове да се изкушат също да последват неговия пример и да повтарят неговото токсично поведение.

4. Целенасочено подрива авторитета на колегите си

Този токсичен колега не би се поколебал да подрони авторитета на околните, за да изпъкне и да печели дивиденти от това. На този зловреден негов навик може да стане жертва дори лидерът на екипа и неговият авторитет и експертност непрекъснато да бъдат подлагани на съмнение под различни форми.

Много хора, които се сблъскват с подобен колега, може да изпитват безсилие и да не намират друг изход от тази ситуация освен да напуснат компанията. Но преди да мислите, че нищо не може да се промени, може да опитате да се справите като изпробвате няколко съвета, които ни дават учени от Харвард след проведени редица изследвания на работни екипи и техните взаимоотношения. Според извадките дори най-ефективният екип може да бъде унищожен заради наличието на токсична личност в него.

Взаимоотношенията в екипа са ключови за успеха, а владеенето на добри социални умения може да бъде вашето най-силно оръжие.

3-4 октомври ANIMUS - обучението по социални умения на "Наука за хората"

1. Проведете открит разговор с колегата, който проявява токсично поведение

Нищо няма да се промени, ако не направите нещо, нали така? Ако избягвате обсъждането на проблема, тогава със сигурност нищо не би могло да се промени, затова не се страхувайте да направите тази стъпка.

Учените от Харвард ни припомнят свое изследване от 2014 г., което установява, че повечето хора не си дават сметка за начина, по който се държат и изглеждат в очите на околните. Сетете се за колегата, който редовно приспива околните с презентациите си, но самият той не мисли, че нещо не е наред с представянето му.

12-13 септември POWER - най-ефективното обучение по презентационни умения

Именно същото може да важи и за колегата, който създава смут на работното място - може изобщо да не си дава сметка за това как се държи. Намерете начин да отворите диалог, а не да го нападате и се опитайте да говорите на един език, за да се стигне до разбирателство.

2. Не падайте на неговото ниво!

Подобни неприятни ситуации може да ви изкушават да извадите личния си арсенал с "оръжия" и да отвърнете на удара. Но това само би задълбочило проблема и е много вероятно да ви донесе много негативи. Затова се въздържайте и се постарайте да се държите на ниво, независимо от всичко. Това ще ви помогне да сте максимално фокусирани. Хладният ум е най-добрия съветник. Не се оставяйте егото да ви заблуди, че трябва да "си го върнете". Търсете начин да увеличите арсенала си със социални умения, за да знаете как най-адекватно да обработите ситуацията.

3. Поговорете с шефа

Предложете да се установят норми, които екипът да следва, когато са налице конфликти и липса на разбирателство и диалог. Целта е да се създаде среда, която да дава сигурност на членовете на екипа да адресират възникнало поведение, което не отговаря на общия стандарт, към който всички се стремят.

4. Не позволявайте на токсичният колега да ви повлияе негативно

Естествено, че няма как да останете равнодушни, но имайте нагласата, че това негово поведение е отражение на негови лични проблеми, които не бива да позволявате да влияят на качеството ви на живот. Ако го оставите да вземе превес над вас, това може да повлияе негативно на психическото и физическото ви здраве.

Ако положите усилия да се справите с неговото поведение, но нищо не се промени или дори стане по-лошо, насочете проблема към експерт от "Човешки ресурси". В случай, че там не откривате подкрепа, тогава се обърнете към доверен ментор или друг авторитетен човек от организацията.

В крайна сметка, ако ситуацията няма изглед да стане по-добра, потърсете какви други варианти за кариерно развитие имате извън отдела или компанията. Нищо в живота не е вечно, така че ако се налага да напуснете, направете го. Направете го в името на собственото си професионално развитие, спокойствие, здраве и щастие. Животът е твърде кратък, за да работите на място, където средата е токсична и ви прави нещастни.

Ако искате да научите още практически приложими съвети от психологията, добавете ме в LinkedIn и последвайте страницата ми във Facebook.

Снимка

 

Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на "Наука за хората" - компания, която предоставя обучения и консултантски услуги в сферата на ефективното общуване, невербалната комуникация, изграждането на имидж. Работи с действащи политици, популярни личности, мениджъри и предприемачи. В работата си тя е лицензирана да преподава най-съвременните методи, разработени от водещите специалисти по публично поведение САЩ.

Share Tweet Share

Етикети

още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly