С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

По трънливия път към лидерството

Едно от големите предизвикателства пред новите мениджъри е, че не знаят как да се държат със своите служители
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

Уважение - една малка думичка, значеща толкова много. Всеки ръководител иска да бъде човек за пример сред своите служители. Като цяло уважението е от решаващо значение за функционалното и здравословно работно място. Но се оказва, че това не е никак лесна задача.

Бизнесът е колективен спорт. Ако вашият екип ви уважава, те ще дават всичко от себе си, защото знаят, че трудът няма да е напразно. Но ако няма уважение и респект, то определено това ще се отрази и върху успехите на екипа и съответно на бизнеса.

Пътят към уважението и лидерството е изпълнен с много препятствия и не е никак лесен за изминаване, а стигането до главната цел е истинско предизвикателство, пред което не може да се изправи неподготвен човек. Получаването и запазването на уважението от страна на вашите служители - особено ако наскоро сте повишени на ръководна длъжност, е особено трудно. Сега трябва да докажете, че сте достоен, както с дела, така и с думи.

Когато сте нов шеф, очаквайте да има въпроси относно вашата компетентност. Едно от големите предизвикателства пред новите мениджъри е, че те не знаят как да се държат в работата. Да бъдат строги или да са мили към своите служители? Да изискват много и да проверяват абсолютно всичко или да се доверят?

Звучи ли ви познато? Ако и вие се питате тези и още десетки въпроси и вече сте на горещия стол, опитайте тези стъпки, за да спечелите уважението на вашите служители и да се превърнете в истински лидер на екип.

# Влезте в режим на обучение

Както вашият нов екип трябва да се адаптира към вас, така и вие трябва да се адаптирате към него. Ако сте нов мениджър и влезете, държейки се така, сякаш знаете всичко, има голяма вероятност да загубите уважението веднага, особено от страна на по-опитните. Откажете се от всякакви подобни похвати.

Част от приспособяването към новата длъжност е да разберете как се случва целият процес на работа, как действат вашите служители, преди да започнете да пренареждате и пренаписвате правилата. Винаги имайте и вашата гледна точка, но е важно да влезете с мисъл за учене. Дори да сте привлечени в компанията като човек, който да внесе промени, служителите искат да видят, че ще ви отнеме време да се научите.

Общото нещо, което мениджърите правят, което подкопава уважението, е, че не отделят достатъчно време за слушане и учене от своите служители. Е, не правете тази грешка.

# Бъдете прозрачни относно мотивите си

Новият мениджър естествено ще предизвика подозрения и безпокойство сред членовете на екипа. Вашите намерения са неизвестни за тях и това може да ги изплаши. Бъдете възможно най-честни по отношение на споделянето на целите си, особено когато започвате нови проекти или стартиране на промени. Уведомете служителите какво се случва, както и мотивацията за вашия избор. Не им позволявайте да си правят изводи сами.

И в случай че трябва да съобщите лоши новини, не се опитвайте да ги лъжете или отлагате. Най-доброто нещо, което можете да направите за вашия екип, е да сте на едно ниво с тях. Ако в момента фирмата е в преходен период, може да кажете: "В момента нещата са трудни, но аз съм зад гърба ви. Ако имате проблеми, елате при мен и ще ви помогна да ги разрешите."

# Не просто приветствайте обратната връзка - потърсете я

Почти всеки мениджър влиза сред своите служители и казва, че има политика на отворените врати, но в същото време разговори не се провеждат. Какво изобщо означава да имаш политика на отворени врати? Означава ли това, че служителите могат да влязат във вашия офис по всяко време? Вероятно не.

Вместо да седите и да чакате служителите да дойдат при вас, отидете при тях. Добре е да правите дори индивидуални разговори със служителите ежемесечно. Не казвайте просто: "Отворен съм за вашите отзиви и препоръки". Кажете: "Наистина ценя вашето мнение. Нека установим традиция за разговор и точна дата в календара, когато да обсъждаме как вървят нещата."

И не забравяйте - великите лидери също свободно дават обратна връзка на своите служители.

# Похвала - публично, решаване на проблеми - насаме

Тази популярна максима на работното място основно казва, че мениджърите трябва да дават публична похвала на служителите си и да решават проблеми с работния процес със служителите насаме.

Отрицателната обратна връзка никога не трябва да бъде публичен разговор. Дори ако вашето търпение е изпитано, дръжте езика зад зъбите си и подходете стратегически. Това ще бъде от полза както за вас, така и за вашия служител от гледна точка на поддържане на уважение.

Като хора не реагираме добре на критиките. Повечето влизат в защитен режим, когато им споделяте критична обратна връзка, така че това трябва да стане насаме.

# Кажете на персонала какво да прави, а не как да го прави

Поддържането на мотивацията и ангажираността на вашия екип изгражда доверие и уважение. Хората обаче не искат да следват лидерите в бъдещето, те искат да го създадат съвместно.

Казано по-просто - устойте на всякакви желания за микроуправление на вашите служители. Ефективното разпределение на правата и задълженията е важен компонент за превръщането ви в уважаван лидер - и хората често имат проблеми с доверието към ръководител, който няма вяра на никого. Така че, когато възлагате на служителите си важни задачи, бъдете наясно с вашите очаквания и след това се отдръпнете и ги оставете да се изявят.

# Не сте сами, имате цял екип зад гърба си

Никой човек не може да направи всичко перфектно, така че се откажете още сега. Няма да сте перфектен шеф през цялото време. Да бъдеш лидер на екип не е лесно, но ако сте отдадени на собственото си развитие, ще имате повече добри дни, отколкото лоши.

И знайте, че ако вие стоите зад гърба на вашия екип, в трудни времена той ще застане зад вашия.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly