С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да уволним/съкратим служител

Освобождаването на персонал може да бъде болезнено както за служителите, така и за работодателя
Share Tweet Share
Снимка

[Pixabay.com] 

Изкачването по служебната стълбица има своите предимства - по-високо заплащане, повече престиж - но има някои отговорности, които идват с опита в работата, които са по-малко забавни. Например, може да трябва да кажете на някого, че е нужно да бъде съкратен или уволнен. И все пак и това е "изкуство", в което има някои основни правила. А познаването на особеностите им създава по-голяма сигурност и по-малко стрес и за служителя, и за работодателя.

Защото да кажеш на някого, че остава без работа, не е никак лесна задача. Работата е свързана с хора и емоции, не е лесно да махаш служители, които преди време си наел.

Можете да омекотите "удара" с възхвали, може да оправдаете решението с числа, статистика или невъзможност да му плащате например, но без значение какво кажете, крайният резултат може да е крайно неприятен и за двете страни.

Все пак има основни правила, които трябва да спазвате:

# Не позволявайте да чуят от някой друг

Едно от най-болезнените неща за служител е да чуе за свето премахване от някой друг, а не от мениджъра. Затова трябва да бъдете особено внимателни, когато става въпрос за подобни новини. Не бива да позволявате подобни вести да плъзват из офиса, преди да сте съобщили лично на дадения човек.

Това е все едно да разберете, че компанията ви се продава, прочитайки във вестника.

Третирайте новините за уволнението или съкращението като държавна тайна, а не като горещи клюки на работното място. Не казвайте на никого, който не трябва да знае, и се уверете, че човекът, който трябва да знае, го чува преди останалите в офиса.

# Направете го лично, не по телефон или имейл

Уволнението е процес, който е свързан с немалко законодателни условности. И все пак някъде е лесно. Като например в Белгия. Там законодателството разрешава освобождаването на служители дори и да не се посочва основание за това.

Независимо дали има или няма обективна причина, ръководството трябва да съобщи на дадения служител, че го освобождава лично. Това е най-уважителният ход в подобна ситуация. Не бива да правите дори опити да съобщавате подобни новини по имейл, текстови съобщения или телефонно обаждане.

# Не бъдете безчувствени

Най-честият съвет, който повечето мениджъри човешки ресурси дават относно освобождаването на служители, е прост - бъдете честни, състрадателни и бързи. Празниците, например, не са най-доброто време да се разделите с някого, въпреки че в крайна сметка няма подходящо време за уволнение. Но преди всичко шегите от всякакъв вид не са подходящи за подобна дискусия.

Поддържайте разговора с ясен и спокоен тон. Имайте предвид, че корпоративният свят е малък и винаги с този човек може да се засечете някъде. Не бива да си разваляте отношенията с него излишно, поне доколкото е възможно.

# Бъдете готови за емоционална реакция

Винаги трябва да бъдете готови за емоционална реакция от другата страна. Отнасяйте се към служителя с уважение, но без да отстъпвате от взетото решение. Отговорете честно на въпросите му и му съдействайте с каквото можете.

# Разяснете ситуацията в офиса

Освен че трябва да разясните причините защо уволнявате/съкращавате дадения служител, би било добър ход да направите същото и след това с неговите колеги. Не споменавайте детайли за това какво е направил или защо бива премахнат, просто обосновете решението си с кратки факти. Така ще избегнете всякакви спекулации и страха от загуба на работното място сред тях.

Ако не го направите, има опасност слухове да нарушат работния процес.

# Бъдете по-добър лидер

Освобождаването на персонал може да бъде болезнено и за двете страни. Освен загубата на доходи, служителят често чувства загуба на самочувствие, така че бъдете внимателни. Никой не иска да бъде лош шеф, но не е никак лесно да се управлява персонал.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly