С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

95 учебни фирми “търгуваха” на панаир

Share Tweet Share

“Вече си купих екскурзия до Македония. Е, не ми предложиха панаирна отстъпка, цената обаче все пак беше изгодна, пък и се съобразиха напълно с моите изисквания и промениха продължителността на пътуването”, похвали се Герхард Ретенбахер, ръководител на проекта за българо-германските центрове за професионално обучение.
Добрата сделка Ретенбахер “сключил” на Международния панаир на учебно-тренировъчните фирми в музея “Земята и хората” миналата седмица. Форумът беше организиран от Центъра на учебно-тренировъчните фирми в България, Националната финансово-стопанска гимназия (НФСГ) и “КултурКонтакт Австрия” в рамките на проекта ECO-NET по линия на пакта за стабилност.
Общо 95 фирми от България, Хърватия, Македония, Румъния, Албания и Австрия симулираха активна търговия в продължение на два дни. Нашата страна беше представена с участници от София, Монтана, Бургас и Варна. Най-силно присъствие регистрираха Търговско-банковата гимназия и Националната финансово-стопанска гимназия в София.

Впечатляваше разнообразието от дейности

- бяха застъпени цели девет бранша, сред които туризъм и транспорт, рекламна дейност, услуги, хранителни стоки, облекла и спортни артикули, мебели, цветя и озеленяване. С атрактивни щандове привличаха посетители музикално-импресарски, рекламни и аукционни къщи, фирми за организиране на партита, спедиторски и туристически агенции, застрахователни компании, банки, дори една Централна учебна митница на десетокласници от специалност посредник в митническата дейност в Търговско-банковата гимназия.
Специална панаирна банка “отвори врати” на изложението. “На нея също работят ученици - от Техникума по икономика в Бургас, Националната финансово-стопанска гимназия и Търговско-банковата гимназия в София”, обясни Дария Маврудиева, директор на Центъра на учебно-тренировъчните фирми в България. “Финансовата институция” дори

Пусна в обращение извънредна емисия

панаирни пари за касови разплащания. “Банкнотите” бяха с номинал 1000 евро. “Сириус банк” на Търговско-банковата гимназия пък предлагаше разкриване на банкови сметки с тези пари. “Можете да научите повече за нашите условия и от страницата ни в интернет. Скоро на нея ще предлагаме и извлечения от сметките”, похвали се десетокласничката Ива Георгиева.
Като на игра над 600 средношколци - участници в панаира, всъщност работиха в условия, много близки до реалния търговски панаир и се справиха учудващо добре с предизвикателствата на директното общуване. Със самочувствието и настойчивостта на обиграни търговци ученици от последните класове на гимназията на няколко езика водиха преговори, сключваха сделки и убеждаваха гости и “колеги” в предимствата на своите фирми.
На фона на този активен панаирен живот

Изненада слабото представяне на участниците

в първата по рода си учебно-тренировъчна игра “Търся работа”. Едва девет български единадесетокласници се явиха на интервюта за работа в шестте компании, обявили реални и фиктивни свободни позиции по време на изложението. Много по-активни се оказаха учениците от Румъния и Македония.
Инициативата беше продължение на проекта “Мост между училището и бизнеса”, започнат миналата година от сп.”Мениджър” и Частна професионална гимназия по мениджмънт и бизнесадминистрация “Хелиос 2000”. Тя предложи прекрасна възможност на учениците от учебно-тренировъчните фирми да участвуват реално в процедура за набиране на персонал, да се запознаят с работодателите и техните изисквания към кандидатите, да наблюдават и реално да участват в работата на фирмите, заявили участие в играта.
Регламентът на играта изискваше обявяване на позиции от реално действащи фирми, за които учениците да кандидатстват, като изпратят необходимите документи и участват в интервю с представители на консултантски агенции и на работодателите.
На страницата на Центъра на учебно-тренировъчните фирми (http://www.buct.org) “Радисон САС грандхотел” обяви пет съвсем реални свободни позиции в обслужващата сфера, “Макдоналдс” предложи едно реално място. Четири други компании се включиха с фиктивни работни места - немският химически концерн “Дегуса” за офисасистент с немски език и компютърна грамотност, “Роми - дент” и “Роми -тех” “търсеха” маркетинг-мениджър и инженер по поддръжката, Софийската финансово-счетоводна компания - счетоводител.

Кандидатите се стъписаха пред автобиографията

и мотивационното писмо, които трябваше да се представят на английски език и да се изпратят чрез електронната поща, смята Ирина Добриянова от “Хелиос 2000”. Участниците трябваше да изберат сами формата на документите, а в тях като трудов стаж да отбележат учебната фирма, в която работят, и длъжностите, които са заемали в нея.
Очевидно младежите се учат на много неща, но не и на това как да “се продават” успешно на трудовия пазар. Нито един кандидат не се е явил на интервю например от Търговско-банковата гимназия, която иначе участваше на панаира с над 40 учебни фирми.
Като резултат от “Радисон” не са харесали нито един от петимата интервюирани, от “Макдоналдс” са поканили едно момче на работа през лятото. От “Дегуса” са одобрили момиче от Националната финансово-стопанска гимназия. То ще наблюдава работата в офиса им три дни, а фирмата ще продължи да поддържа контакти с него и след това. Също три дни двама единадесетокласници ще гостуват в “Роми-дент”, а един - в Софийската финансово-счетоводна компания.
Организаторите на панаира искат да превърнат играта “Търся работа” в постоянен елемент на изложението. В същото време те имат намерение да създадат информационна борса с данни на учениците от учебно-тренировъчните фирми, от която работодателите да подбират кандидати за реални или виртуални работни места или стажове. Очаква се борсата да започне да функционира нормално от началото на следващата учебна година.

Що е то учебно-тренировъчна фирма

Учебно-тренировъчната фирма е виртуално, фиктивно копие на реална фирма и работи като истинско предприятие. Тя постоянно поддържа бизнесконтакти с други подобни фирми в страната и в чужбина. В зависимост от сферата на дейност “служителите”, които всъщност са ученици от последните гимназиални класове, симулират ситуации от реалния стопански живот - работят с доставки, стимулират продажбите, справят се със счетоводни задачи, вземат управленски решения в зависимост от състоянието на пазара, контактуват с държавните структури (съд, търговски регистър, статистика, данъчна служба). Управител на фирмата е ученик, има и наблюдаващ ръководител, който е преподавател.
Както в реалния живот учебно-тренировъчната фирма трябва да се съобразява с обичайната търговска практика и съответната законова рамка. Ето защо националните централи на учебно-тренировъчните фирми предлагат услуги като фирмена регистрация, социално осигуряване и други.
Единствената разлика от реалния живот е, че стоките, услугите и паричните средства, които се разменят, не съществуват действително. Иначе симулирането на икономическата реалност насърчава творческото и предприемаческото мислене у средношколците, създава умения за работа в екип, чувство за отговорност, развива езиковите умения.
>В България идеята за учебно-тренировъчната фирма има най-богати традиции в сравнение с другите страни от региона. Благодарение на двустранен българо-австрийски образователен проект, ръководен от “КултурКонтакт Австрия”, през 1995 г. в Националната финансово-стопанска гимназия в София се създаде първата учебно-тренировъчната фирма “София” ООД. Днес националната мрежа включва 88 учебно-тренировъчни фирми.
Центърът на учебно-тренировъчните фирми е създаден от преподаватели от Националната финансово-стопанска гимназия в София едновременно с възникването на първите учебно-тренировъчни фирми в България. От 1999 г. центърът е със статут на самостоятелно звено към Министерството на образованието и науката.

Проектът ECO-NET

Този проект е в рамките на Пакта за стабилност за Югоизточна Европа, финансиран е от австрийското Федерално министерство на външните работи и се изпълнява от “КултурКонтакт Австрия”. Той има за цел да изгради регионална мрежа от учебно-тренировъчни фирми в Албания, България и Румъния. В национални и регионални семинари за училищни екипи от 11-те пилотни училища - участници в проекта, бяха положени основите на интензивно сътрудничество и на вътрешна и международна търговия между вече съществуващи или създадени в рамките на проекта учебно-тренировъчни фирми.
Днес търговията вече се извършва с модерни форми на офискомуникацията като електронна поща, а офертите на учебно-тренировъчните фирми могат да се намерят в интернет. За краткия период на провеждане на проекта (януари 2001 г. до юли 2002 г.) беше завършен процесът на изграждане на учебно-тренировъчни фирми, който бе съпроводен от тренинг на ключови квалификации като техники за презентация и продажби, управление на персонала, управление на проекти и мениджмънт на качеството, както и от документиране на проектните резултати.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly