С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

И нека МBA силата бъде с теб

Срещу високата цена на обучението по MBA кандидатите очакват да получат нови умения, ценни контакти и по-добри кариерни възможности
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Михаил Вълканов

Добро образование, опит, полезни контакти и малко харизма. Това е силата на добрата кариера. А всички университети, които предлагат обучение по MBA обещават, че ще ви помогнат да я овладеете.

Остава само да повярвате, би казал учителят Йода. А някой по-голям практик – и да осигурите нужното финансиране, което гарантирано няма да е малко. 

Скъпият пропуск за VIP зоната

Дипломата по MBA се приема за свидетелство за висш пилотаж в мениджмънта и поради тази причина обикновено тя е пропуск към високи управленски позиции и високо заплащане. В условията на затегнат пазар на труда, ако можете да я отбележите в CV-то си, можете да разчитате на предимство пред конкурента, завършил само магистратура в УНСС или стопанския факултет на някой друг университет. Това са доводите, с която университетите продават MBA програмите си дори и на хора, които имат немалък мениджърски опит.

Най-добрите бизнес училища обаче не дават стипендии и образованието е доста скъпо. Средно "инвестицията" е между 30 и 60 хил. евро, а в по-престижните дори надминава 100 хил. евро. А и повечето курсове са "общи приказки", поставя баланса на розовите реклами Илиян, който е завършил MBA с профил Финанси" в Central European University в Унгария.

"Като цяло в "цивилизованите" фирми ценят завършилите MBA и имат мнение за училищата", коментира Мария, която в момента учи EMBA в INSEAD. Но и добавя, че има и места – държави или фирми, в които тази диплома не се цени толкова много или пък завършилите се оказват "твърде скъпи". "Като цяло съм категорична, че за мениджмънта е важно да има хора с такова образование. Разбира се, накрая зависи от личните качества - кой става и кой не и за какво", обобщава тя.

И все пак всички бивши и настоящи студенти, до които се допитахме (дори и Илиян), коментират, че ползите, които са имали, не са малко – по-широк мироглед, нови идеи, нова среда, нови познанства. Повечето обаче съветват бъдещите кандидати да не записват MBA, докато не натрупат мениджърски стаж. Захванете ли се просто заради идеята за VIP диплома, а не за да надграждате мениджърски опит и да "сверите часовника си" – това ще е най-голямата ви грешка и най-неразумно похарчените пари, категорични са те.

Какво получавате срещу парите си

Обучението по MBA е нещо като социална мрежа за мениджъри – състудентите обикновено са ръководители на средно или високо ниво в различни сфери, така че програмите обикновено дават достъп до общност от професионалисти и ценна алумни мрежа. "Подобно обучение създава мрежа от познанства с други перспективни хора, която често има конкретен ефект при търсене на работа или в бизнеса", коментира Генади, който е завършил ЕSSEC срещу 35 хил. евро годишна такса. И споделя за шеговитото тълкуване на абревиатурата MBA - Master of Beer Appreciation (бел. ред. – магистър по бирoлогия). А то до известна степен е и вярно, защото разговорите от залата се прехвърлят и "на по бира", а както често се случва, най-полезните бизнес контакти се създават или затвърждават именно в такава атмосфера.

Образованието по MBA обикновено спечелва кандидатите и с това, че е практически насочено. "Най-големият плюс от подобно обучение, е възможността още докато ни запознават с различни теории и инструменти за работа, да ги използваме и за решаването на реални казуси от практиката ни. Само няколко месеца след началото на обучението ми аз използвах това, което съм научил, за да подобря организационната структура в компанията", коментира Руслан Папазян, изпълнителен директор на "АББ Авангард" и победител в конкурса на "Капитал" за млади мениджъри и предприемачи Next Generation 2011. Той има 8-годишен мениджърски опит, а в момента се обучава по EMBA в международния факултет на City College/University of Sheffield.

"През различните казуси се покрива доста от корпоративната история и много индустрии. Освен това запомняш ситуации, грешки, изводи", казва и Мария. При нея все още няма реален резултат от вложените 90 хил. евро, понеже още се обучава, но пък нейни колеги вече са били издигнати на по-високи позиции още по време на програмата. Други вече търсят по-добри възможности на ново място или планират да започнат собствен бизнес.

Снимка

Уголемяване

[Капитал/ Дневник] 



Все повече жени на входа

Жена на 28 години, която иска да придобие нови знания, умения и да получи възможност за по-добра кариера в сферата на мениджмънта и консултантските услуги. На първо място в списъка й е университет с обучение по MBA във Великобритания, а надеждата й е, че след като го завърши, ще може да разчита на международно признание.

Така би звучал синтезираният профил на българите, които се интересуват от обучение по MBA, ако се заложи само на водещите акценти от анкетата на специализираната компания QS, проведена в периода от есента на 2011 до пролетта на 2012 г. Проучването показва, че жените доминират, като делът им е малко, но все пак по-голям – 53.8%. Това се потвърждава и от данните, събрани от Access MBА в периода 2009-2011 г. Дори и делът е приблизително същият - 53% жени и 47% мъже.

Обикновено кандидатите очакват да получат нови умения – 74%, и по-добри кариерни възможности – 69%. Относително малко са обаче хората, които биха записали MBA с идеята, че товa ще им донесе по-висока заплата – 32%, според данните на QS. Въпреки това общите нагласи са, че може да се разчита на ръст от около 263% след завършване на обучението.

"От 2006 г. до днес заплатата ми постоянно расте, всъщност с временни аномалии през 2009-2010 г. Иначе на първата ми работа след MBA първото чувствително повишение ми се случи след 1.5 години", споделя Александър, който е завършил MBA в Notre Dame University, Индиана. Според Access MBA реалността показва, че над половината от анкетираните са получили увеличение - от 10 до 80%, но пък има и 46%, които споделят, че дипломата не им е донесла по-висока заплата. 

Едно от обясненията е, че ако мениджърите впоследствие останат на работа в България (което е по-честият вариант), възнаграждението им действително ще се промени по-трудно. Причините за това могат да бъдат и общоикономически, и това, че те вече са достигнали относително високо ниво в йерархията и съответно на заплащането в конкретната фирма.

И ако по света завършващите MBA се насочват към обучение главно в сферата на финансите (47%), за българите това е по-скоро трета опция, след обучението по общ и международен мениджмънт, показват последните данни на QS. Обяснението е, че обикновено се търси общо и широкопрофилно образование, което да е подходящо за всякаква област.

Европа vs. САЩ

Българите все още избират университети с програми по MBA основно в Европа. Първото място по традиция се държи от Великобритания, а второто от САЩ. Европейското образование е по-предпочитано, заради по-ниските такси и близки разстояния. Програмите в Щатите са по-продължителни - обикновено две години, и по-скъпи, но това е една от страните с традиции в MBA обучението, а програмите са предпочитани най-вече ако идеята на кандидата е впоследствие и да остане да работи в САЩ.

"Като качество - твърдо съм за MBA в САЩ, при това класическото 2-годишно обучение. Надявам се, че в последните години Европа (не броя Англия) скъсява дистанцията, която по принцип е голяма", коментира Александър, който е учил в Щатите. И добавя: "Може да е нескромно, но смятам, че в България рязко се отличава кой е минал през американски MBA и кой не. Особено в сферата на консултантските услуги."

Част от причините българите да предпочитат да учат MBA в чужбина, е, че това ще им донесе международно признание на дипломата и евентуално възможност за работа в друга държава. По-скоро по финансови причини, а и за да може мениджърът по-лесно да продължи да върши работата си паралелно с обучението, се избира и програма в България (макар те не се приемат за толкова престижни). Според анкетата на QS страната е на 9-о място в общата класация, докато според Access MBA тя е дори трета по атрактивност.

Снимка

Уголемяване

[Капитал] 



От дистанция или на място


Редовното обучение все още остава по-предпочитано – за около 50 докъм 80% от потенциалните кандидати според различни проучвания. "Не можеш да придобиеш т.нар. меки умения и да създаваш контакти през скайп", казва мениджърът Илиян.

Въпреки това обаче заради по-ниските такси интересът към по-кратки и дистанционни форми на обучение или такива, които позволяват вечерни уроци, през уикендите или няколко пъти в месеца се увеличава. И все пак за студентите сравнението между обучението на място или от дистанция е като да сравняваш ресторант и фастфууд или УНСС и "Харвард", коментира един от завършилите MBA.

Кризисно надолу и кризисно нагоре

Заради кризата обаче броят на кандидатите за обучение по MBA намаля - най-вече понеже по-трудното осигуряват парите за обучението. Кредитът се изплаща по-несигурно, личните пари се харчат по-пестеливо, работодателите са по-малко склонни да дават бонуси за обучения, а в крайна сметка и стипендиите не се вземат толкова лесно, а и обикновено са частични.

Увеличава се възрастта и годините на професионален и мениджърски опит сред кандидатите за MBA. Все още основният контингент са мениджъри с над 3 години опит, но през 2011 г. делът на тези, които са работили над 10 години, преди да решат да пристъпят към MBA, се удвоява на 20%, стана ясно през април на специализираното изложение Access MBA Tour.

И все пак някои от водещите университети са си позволили да увеличават таксите си, споделят техни студенти. Което пък е показателно, че въпреки всичко те имат и достатъчно кандидати, така че кризата не се оказва фатална за университетите, които предлагат обучение по MBA.

Световните тенденции

- САЩ и Великобритания остават двете най-предпочитани дестинации за обучение по MBA в световен мащаб, макар и лидерските им позиции да намаляват за сметка на други държави, показва проучването на QS за 2012 г. сред 4538 потенциални кандидати.

- Десетката на най-предпочитаните дестинации е доминирана от държави от Западна Европа и Северна Америка, като единственото изключение е Сингапур (9-о място). Тя включва САЩ, Великобритания, Франция, Канада, Испания, Австралия, Швейцария, Германия, Сингапур, Холандия.

- С нарастването на значението на държави като Китай и ЮАР за световната икономика все повече кандидати са привлечени от университетите там в търсене на възможност по-добре да разберат културните им особености, както и да изградят тесни връзки с местни работодатели.

- Средната възраст на кандидатите през 2012 г. е 28.3 години, като тя се увеличава с 0.7 години спрямо резултатите от 2011 г.

- Интересът на кандидати с опит, по-малък от 4 години, спада, но този на кандидатите с опит над 4 години се увеличава.

- Редовното обучение остава най-популярно (55%), но се увеличава интересът към обучението в други формати, които осигуряват повече гъвкавост и възможност да се комбинират с ходенето на работа.

- По-кратките програми, които са с продължителност 12-18 месеца, вече са по-популярни (45%) спрямо по-продължителните от 19-24 месеца (41%).

- Най-популярно е обучението по финанси (47.6%), следвано от това в сферата на енергетиката и ютилити сектора (45.8%), а на трето място са консултантските услуги (42.1%).

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly