С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Училища за мениджъри и в България

Кои учебни заведения в страната предлагат MBA обучения
Share Tweet Share
Снимка

Малко университети в България могат да си позволят инвестицията в разработване на MBA програма

 Фотограф: Георги Кожухаров

Ако сте решили да учите в MBA програма в България, изборът не е много голям. Страната няма сериозни традиции в този вид образование, но пък обучението тук е подходящо за мениджъри, които все пак биха искали да научат нещо на доста по-ниска цена, както и да разширят контактите си сред колеги на местно ниво.

Учебна програма

Американският университет в България (АУБ) предлага 16-месечна Executive MBA програма, която е предназначена за мениджъри на средно и по-високо управленско ниво. Насочена е към придобиване на умения и опит за общо управление, а учебният план покрива курсове като бизнес комуникации, финансово и управленско счетоводство, управление на маркетинга, управление на човешките ресурси, предприемачество, корпоративни финанси, стратегическо управление и международен бизнес.

Програмата има и силно практическо обучение с реални казуси и проблеми на съвременния бизнес, като се набляга на дискусии, ролеви игри и работа по индивидуални и групови проекти. В нея участват мениджъри и предприемачи с опит, които споделят уменията си. Лекциите се провеждат в София през почивните дни, а таксата, която включва и материали, участие в събития и бизнес пътуване, е 10 хил. евро.

Изискването на АУБ за кандидатите е да имат минимум две години професионален опит, високи академични резултати и лидерски умения. Анелия Горянова-Иванова, която набира участниците в програмата, разказва, че професионалният им опит средно е повече от 7 години, а средната им възраст през годините варира между 32 и 34 години. Идват най-често от телекомуникационния и финансовия сектор, от софтуерни и производствени компании.

Според наблюденията на Анелия Горянова-Иванова ползите от програмата, които възпитаниците споделят, са обмяната на опит и създаването на контакти и приятелства, които поддържат и след като завършат. Освен това те отбелязват и че успяват да прилагат на практика съвременни концепции и средства за вземане на решения, разбират много по-добре работата на своите колеги от различни сфери и подобряват своите лидерски, комуникационни и презентационни умения.

След завършването на програмата част от възпитаниците получават повишения в компаниите, в които работят, други стартират собствен бизнес, а предприемачите постигат по-добри резултати в бизнеса, който управляват, отчитат от АУБ.

Висше училище Международен колеж (ВУМК) пък предлага едногодишна MBA програма в София и Варна в партньорство с британския Cardiff Metropolitan University. Насочена е към натрупването на лидерски качества и уменията за вземане на решения, за комуникация и общуване. Има връзка с практиката през казуси и примери от местни и международни компании.

Основните модули на програмата са хора и организации, счетоводство за хора на ръководни позиции, маркетинг, стратегически и оперативен мениджмънт. Има и възможности за специализация, например в проектен мениджмнът, международни финанси и здравен мениджмънт.

От ВУМК коментират, че в програмата най-често се включват хора на ниво среден или висш мениджмънт, от банковия и финансов сектор. Имат и участници със собствен бизнес - например архитекти и инженери, които имат нужда от управленски умения. Лекциите са в извънработно време, а таксата е 3900 евро.

Качествената международна MBA програма обикновено се преподава изцяло на английски език, от международни преподаватели с академичен и бизнес опит, както и с опит за преподаване на ниво магистратура.

Обучение лукс


"Инвестицията в създаване на MBA програма е сериозна, както и необходимостта от поддържане на качество", коментира за "Капитал" Илиана Бобова, МВА консултант в Access MBA Reach, на въпроса защо в България няма широко предлагане на MBA програми. Качествената международна програма от този тип обикновено се преподава изцяло на английски език, от международни преподаватели с академичен и бизнес опит, както и с опит за преподаване на ниво магистратура.

Освен това се осигурява и международен опит на студентите чрез частично обучение или реални бизнес проекти в други държави. Според Бобова малко университети в България могат да си позволят такава инвестиция, както и да намерят баланса между цена на обучението, достъпна за нашия пазар, и разходите, необходими за поддържане на стандарта на MBA обучението.

Анелия Горянова-Иванова обяснява, че АУБ инвестира в EMBA програмата по няколко начина. Преподавателите са предимно от чужбина, като почти всички пътуват специално за своите лекции от САЩ, Азия и Европа. Студентите имат бизнес пътуване в европейски държави, а университетът им осигурява съвременни учебници, електронни книги, медийно оборудвани зали и компютърни лаборатории.

ВУМК оценяват инвестициите си в развитието на MBA програмата си на десетки хиляди евро годишно. Студентите имат достъп до най-големите бази данни, както и до библиотеката на партньорския университет във Великобритания. Няколко пъти в годината се канят гост лектори от международни и местни компании.

Според данните на Access MBA Reach интерес към обучение за MBA в България има, но то съответства на мащабите на пазара в страната. Илиана Бобова допълва, че тези програми имат по-високи изисквания за прием, както и значително по-висока цена, което естествено стеснява броя на кандидатите.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly