С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Парола MBA

Търсенето на онлайн и задочни MBA програми се увеличава, не само защото са по-евтини, а и защото позволяват обучението да се съчетае с работа.
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Михаил Вълканов

Една MBA диплома и вече си във Висшата лига на мениджърите. Това е посланието на университетите, когато се опитват да продадат програмите си не само на начинаещи специалисти, но и на хора с немалко управленски опит.

По-добри кариерни възможности, включително и в чужбина, по-висока заплата, повече ценни контакти... Причините да запишете MBA програма действително са цял списък. Но във везната остава да тежи и най-важният въпрос – дали можете да си я позволите.

Финансовата страна е едно от нещата, които най-силно вълнуват българските кандидат-МБА-ци, показват последните данни на Access MBA от началото на годината. Затова макар и редовното образование да е с най-голям дял, търсенето на онлайн и задочните програми, които позволяват на мениджъра не само да учи, но и да работи, значително расте.

Увеличава се и интересът към обучения, които са в долната ценова граница - до 30 хил. евро, докато този към по-скъпите – от 30 до над 100 хил. евро - се свива почти двойно. И не на последно място – мениджърите, които избират да освежат знанията и контактите си с MBA обучение са с все по-голям професионален или мениджърски опит, т.е. предполага се, че са и по-стабилни финансово.

Но финансовите предизвикателства не отказват кандидатите. Броят им дори расте. През 2013 г. търсенето от страна на българите се е увеличило с 20%, като това е и най-сериозният ръст в региона на Източна Европа, показват данните на организацията QS, която също предоставя информация и организира събития, посветени на MBA.

По данни на Graduate Management Admissions Council (GMAC) през годините стабилно се увеличава и броят на хората, които са положили GMAT тестове – световно признатия изпит при кандидатстване за обучение по управление. Всички тези данни са показателни, че много хора виждат в този вид образование по-скоро плюсовете и са склонни да направят немалката инвестиция.

Къде?

България не е държава с дългогодишни традиции в MBA обучението, затова и българите по принцип предпочитат MBA диплома от чужбина. Най-търсени са дестинациите, в които програмата е на английски език, коментира Дирадж Саха, маркетинг директор на Access MBA. Освен това към момента българите са по-склонни да завършат образованието си в Европа, отколкото в САЩ, показват данните на компанията, която се занимава с организиране на събития с фокус възможностите за MBA образование и консултации в тази сфера.

Причините са по-краткото обучение (в Европа продължителността на MBA образованието е една година, докато в САЩ стандартът е две) и съответно по-ниските цени, географската близост и по-големите възможности за кариерна реализация зад граница впоследствие, обяснява Саха. А и реално Щатите се избират основно от хора, които имат планове да останат там или поддържат бизнес връзки с компании отвъд океана.

Първите места в проучванията на Access MBA по традиция са за Великобритания и САЩ, като островната държава води заради факта, че образованието излиза и по-евтино. Интересът към САЩ е провокиран от факта, че там този вид обучение (което в крайна сметка и чисто исторически се заражда там), е по-познато и действително отваря врати.

Затова и хората с MBA образование от САЩ растат много по-лесно в йерархията и могат да очакват по-голямо и по-бързо увеличение на заплатата си в сравнение с колегите си от Европа. В същото време обаче според статистиката на GMAC за 2012 г. за средната годишна стойност дипломите в Европа изпреварват тези в САЩ  - 105 120 долара и 83 000 долара съответно.

Данните на Acsess MBA от началото на 2013 г. показват, че интересът към Германия изпреварва този към България. Обяснение на този факт може да се търси в стабилността на германската икономика и възможностите за полезни контакти или дори започване на работа директно там след завършване на обучението.

Друга причина може да е и увеличаването на информацията за възможностите за образование там, смята Саха. Той коментира и че в Германия има добри програми, но те обикновено са насочени към местни мениджъри и университетите не ги промотират много-много в чужбина. 

Иначе една от основните причини да се избере България е по-ниската такса. МBA образованието тук може да излезе поне 4 пъти по-евтино, обяснява Саха. Ако програмата в Американския университет е 10 хил. евро, то европейските са средно по около 40 хил. евро. А обучението в САЩ е в другата крайност – около и над 100 хил. евро, като причината за това е по-голямата му продължителност.

Естествено фактор е и фактът, че, учейки в България, мениджърът е само на часове от офиса си, но това е по-скоро с вторична тежест. Освен това трябва да се има предвид, че ако някой иска да прави бизнес на локално равнище, за него много по-ценно е да има бизнес контакти с хора от същия калибър тук, не толкова от други държави.

По традиция по-малко търсени дестинации са Испания, Франция и Швейцария, където има немалко възможности за престижно обучение по MBA, но пък и таксите не са по джоба на всеки.

Какво?

На фона на несигурната икономическа обстановка за мениджърите е по-скоро задължително да комбинират обучението си с работа. И понеже в повечето случаи не могат да си позволят да се откъснат от работната среда с все по-голяма тежест за тях са фактори като локацията на университета и графика на занятията.

Всъщност това може да се каже, че дори е световна тенденция. Освен това, тъй като те искат да получат повече за парите си, при избора на университет нараства значението на възможностите за реализация и съдържанието на програмата.

"Най-важните фактори при избора бяха престиж/имидж на училището, културното многообразие, географското положение (задължително Европа), типа програма и естествено изискваният бюджет", коментира Димитър Влахов, мениджър "Бизнес развитие Шевролет" за България в "Шевролет Централна и Източна Европа", който е завършил в IE Business School в Мадрид.

Таксата за обучението и възможността за получаване на стипендия са сред най-често изтъкваните фактори в импровизираната анкета сред MBA алумни, която направихме. Някои посочват, че са се съобразявали и с това дали университетът присъства в международни класации.

Вариантите на програмите са много и всеки сам избира дали да запише такава с общ мениджмънт профил или да задълбочи знанията и контактите си в сферата, в която работи и към момента. Разнообразието поне е гарантирано – от финанси до енергетика. Изборът обаче е индивидуален и е доста трудно да се изведе обща тенденция.

Защо?

За българите основната мотивация да завършат MBA е възможността за международна кариера, показват данните от анкетата на Access MBA. Това е типично за хората, които идват от държави от Източна Европа, за които да започнат работа "на Запад" означава кариерно развитие и най вече по-добро заплащане. В същото време за мениджърите от САЩ и Западна Европа водещият фактор е възможността да обогатят профила си.

"За мен това беше един от начините да стартирам кариера извън България, който да ми даде предимство на международния работен пазар, един вид зелена карта за международна кариера", споделя Зорина Димитрова, експерт "Групова корпоративна стратегия" в Telekom Austria Group. Но пък после добавя, че реалността се е оказала малко по-различна: "MBA в някои страни в Европа не е толкова високо ценен ценз, както в страните, в които има големи финансови центрове", коментира тя на база опита си досега.

Да научиш нещо ново и да подобриш мениджърските си умения са причините за някои мениджъри да се върнат отново "в училище". "В определен момент на своето кариерно развитие всеки професионалист достига до онази повратна точка, в която той се самооценява като човек, имащ много добри познания и опит в определени области на мениджмънта, бизнес процесите и т.н., но и такива, в които се чувства по-слаб", коментира Бончо Иванов, портфолио мениджър в ОББ Асет мениджмънт.

Според него много професионалисти отричат или избягват тази самооценка с години, вярвайки на своя вроден, многостранен и/или самоук талант. Но самият той прави своята самооценка и решава, че трябва да подобри определени неща в работата си, основно по отношение на т. нар. меки умения, свързани с управлението на хората, вътрешнофирмената комуникация и т.н.

За българите силен мотиватор да изберат MBA е и мисълта да започнат собствен бизнес, за което споделя и Десислава Пенчева, управител на агенция за маркетинг и реклама "Маркет Тренд". Тя е завършила EMBA програмата на University of Sheffield в международния факултет на учебното заведение в Солун. Сред водещите фактори са и възможността за разширяване на мрежата от контакти или просто това да живеят в друга държава.

Снимка

[Shutterstock] 



Кой?

MBA не е просто поредната магистратура (най-малкото цената е доста различна). Това е обучение, предназначено за хора, които вече имат известен опит като мениджъри или поне години професионален стаж и са си поставили за цел да развият кариерните си възможности. Това се осъзнава все повече от кандидатите, показват данните на Access MBA.

Ако през 2010 г. хората, които са се интересували от този вид обучение с професионален опит до 3 години, са били с преобладаващ дял – 46%, сега процентът им се свива до 25%. Вече най-много са хората с опит между 4 и 6 години или над 10 години. Стабилен интерес към MBA програмите има и от страна на младите мениджъри с опит до 1 година или между 2 и 5 години, за които MBA е кариерен трамплин.

И все пак основната част от кандидатите са на възраст от 25 до 30 години, отчитат от Access MBA. Интересно е, че делът на жените преобладава, като това по принцип е характерно за държавите от Източна Европа. От QS дори отчитат, че има известна разлика в мотивите за завършване на подобно образование.

Така например жените са по-склонни да запишат MBA с цел да овладеят нови умения, с образователна цел или за да си създадат възможност за промяна в кариерата. В същото време при мъжете мотиваторите са свързани с желанието им да заемат по-висока мениджърска позиция, да изградят професионална мрежа от контакти и да увеличат заплатата си.

И резултатите са...

В най-добрия случай инвестицията в MBA трябва да се възвърне в нова, по-престижна работа, по-високо заплащане, по-висок пост в йерархията... Но каква е действителността?

"Промените след завършване на МВА са определено в положителна посока. Първата ми позиция не беше много по-висока от позицията ми преди МВА, но развитието след това е ускорено. Новопридобитите компетентност и самочувствие карат работодателя лесно да поверява отговорни задачи и да очаква топ изпълнение. Заплащането е също значително по-високо, но това се дължи до голяма степен на факта, че вече не работя в България", споделя Димитрова.

Десислава Пенчева пък казва, че обучението й по EMBA й помогнало да погледне на бизнеса от друг ъгъл. "Програмата ми беше изключително полезна с практическата си насоченост – преподаватели, които са настоящи консултанти и мениджъри в международни компании, например по финанси ни преподаваше финансовият директор на Cosmo OTE, който споделяше с нас реални казуси при експанзията на компанията в други страни от региона", дава пример тя.

Едно от най-полезните неща в програмите се оказват и възможностите за създаване на контакти (т.нар. нетуъркинг). В моя клас имаше студенти от 22 националности, от всички континенти, изповядващи всички основни религии и практикуващи най-разнообразна палитра от професии (биолози, адвокати, учители, инженери, социални работници, банкери, икономисти, предприемачи и т.н.), разказва Димитър Влахов.

"В никое от водещите бизнес училища не може да се намерят такива цветни групи студенти, а работата в такава група за период от година и половина дава едно богатство от житейски опит, гледни точки и променя мисленето на човек за цял живот", коментира той. А Десислава Пенчева отбелязва, че с някои от колегите си дори са създали общи бизнес проекти. 

"След завършване имах четири оферти от международни компании и избрах да се върна в "Ксерокс България" на първа ръководна позиция в професионалната ми кариера. Освен промяна на позицията получих много отговорности, скок в заплащането и възможности за последващо развитие", споделя и Владимир Борачев, който в момента е вицепрезидент "Развитие", Американски университет в България и преподавател в ЕМВА програмата за ръководни кадри на висшето учебно заведение.

А вие замисляли ли сте се за MBA обучение? Или вече може би сте завършили? Споделете вашия опит и впечатления във форума на karieri.bg.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly