С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Q&A за MBA

Най-важното, което трябва да знаете, ако обмисляте дали да инвестирате в подобно образование.
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Ако обмисляте да кандидатствате за MBA обучение, първо трябва да си отговорите на въпроса: Дали реално ви е нужна подобна инвестиция? Едва след това е време за всичко останали въпросителни:  Къде, Колко ще струва, Как да направите избора...

Подбрахме някои от най-често задаваните въпроси, както и такива, които не се задават, но чиито отговори са важни. Така че, ако обмисляте от къде да започнете, нека това да бъде този въпросник, който подготвихме заедно с
Илиана Бобова, МВА консултант в Access MBA Reach, и Кремена Димитрова, мениджър "Международни проекти" в Access MBA.
 
Кога е дошъл моментът да помислите за MBA?

МВА обучението е насочено към професионалисти, които искат да се развиват като бизнес лидери и висши мениджъри. То дава пълен поглед върху целия спектър дисциплини за бизнес управление и развитие, но не е подходящо за хора, които искат да задълбочат експертните си знания в дадена област – например маркетинг.

Ако искате да се развивате като специалист, помислете за магистратура в съответната област. На практика МВА е смислена инвестиция едва след като имате минимум 3-4 години пълноценен професионален опит. Това е обучение за хора, чиято позиция е свързана с управленски задължения – управление на екип, на бюджет, на проект.

Последното не е сред изискванията за прием в бизнес училищата, но само в този случай обучението ще бъде максимално полезно за вас. МВА е подходящо средство и когато искате промяна и развитие – израстване в управленската йерархия, международна управленска кариера, смяна на сектора, създаване на бизнес мрежа в определена държава и др.
 
Какви са видовете MBA обучения?

МВА програмите се различават по фокус на съдържанието – общ мениджмънт, със избираеми курсове, със специализации или специализирани в различни сектори и индустрии. Те се различават и по продължителност, като редовната форма на обучение в Европа е една година, а в Северна Америка  обичайно е две години.

Програмите, които позволяват да запазите работата си и да учите, обикновено са по-дълги. Има варианти за т.нар. модулно обучение, при което можете да запазите работата си и да пътувате до университета, например веднъж месечно.
 
Друга съществена разлика между програмите е изискването им за професионален опит. Редовните програми обикновено изискват от 2 до 5 години пълноценен професионален опит. Т.нар. executive MBA изискват по-значителен опит, например над 5 години. И в двата случая средната продължителност на професионалния опит може да бъде значително по-голяма от минималното изискване – например 7-10 години.

Има и МВА програми, които са насочени към кандидати без опит или с опит под 2 години. При всички положения класическият вариант на МВА разчита на натрупания опит на участниците в програмата и за вас е най-смислено да търсите МВА поне след 2 години реален професионален опит (без стажове и почасова работа).
 
Как да изберем най-подходящата програма?

МВА не е златен ключ за всяка врата. Първото решение е дали МВА е правилният път за вашата кариера и защо. Едва след като сте сигурни в това, може да пристъпите към избор на програма. Важно е да се знае, че всяко бизнес училище има някаква насоченост (тя най-лесно се вижда от основните спонсори на училищата, особено по-малките) - ако искате да се развивате в сферата на имотите, Harvard може би не е най-подходящото място.

Препоръката ни е да изберете максимум 5 програми, които отговарят на всички ваши предпочитания, както и на потенциала ви, за да имате избор. Кандидатстването в повече от пет програми не е реалистично, защото подготовката на едно представително и конкурентно портфолио отнема много време.  

Резултатите от тестовете, най-вече GMAT, са важен критерий при подбора на програма. Вашият резултат трябва да е около или над средния за програмата, в която ще кандидатствате, но ако ще се борите за стипендия, трябва да се целите по-нависоко. За избор на университет може да ползвате различни бази данни с университети и критерии за подбор (school finders), но се информирайте какви университети са включени и кога е актуализирана информацията.
 
Как можем да намерим повече информация за програмата или университета?

Директният контакт с университета е най-добрия източник на информация в съчетание с консултантска помощ, която ще ви помогне да отсеете същественото и да се ориентирате в специфичните детайли и терминология на бранша. Всеки повод за лична среща с представител на университета, преподавател, студенти или възпитаници ще ви донесе повече подробности и усещане за духа на програмата.

Посещение на бизнес училище и присъствие по време на обучението е едни от най-добрите начини, за да се ориентирате най-добре какво да очаквате. Посетете поне една МВА програма, която е достъпна  за вас. Дори да не кандидатствате точно в нея, ще придобиете много по-добра представа, отколкото само от четене в интернет, форуми и разговори със студенти и възпитаници.

Отдел "Прием на студенти" (Admissions Office) във всеки университет е на разположение да отговори на всички ваши въпроси. Използвайте този контакт.
 
Когато се видим с представител на университета по време на изложение, какво задължително трябва да попитаме?

Поискайте обратна връзка доколко вашият профил и очаквания отговарят на това, което програмата предлага. Потърсете подробности за фокуса на програмата, образователния и професионалния профил на студентите, които тя обичайно привлича, и какви са секторите, в които те се реализират след завършване. Изяснете всички подробности, които не намирате на интернет страницата на университета.

Попитайте дали има възможност да посетите университета или да се срещнете с преподаватели или студенти тук в България, в кампуса или на семинари чрез интернет. Информирайте се за всички разходи, необходими за обучение и за живот, за да имате реална представа за общия бюджет, който ще ви е необходим. Имайте предвид, че стипендии се предоставят само за таксата за обучение, а средствата за живот трябва да осигурите вие и няма да имате възможност да работите по време на обучението.
 
Колко струва обучението по MBA?

В момента предлагането на МВА програми е изключително разнообразно. Ценовата ножица е широко разтворена. Можете на намерите местни или регионални програми с такса за обучение от 10 000 евро или елитни международни програми за 100 000 евро. Средната цена на добра европейска МВА програма е 40 000 – 50 000 евро. Разходите за живот не са включени в таксата за обучение.
 
Какви са вариантите за финансиране?

Финансирането на МВА е ключов фактор при предприемането на тази стъпка към развитие. Не всеки може да си позволи да финансира обучението си със собствени средства. Някои работодатели са склонни да инвестират в служителите си, така че бюджетът ви може да се облекчи. Ако вашият работодател няма такава практика досега, може би е време да го попитате какво мисли за подобна възможност, която може да се тълкува и като еквивалент на повишението.
 
Друг вариант е да се обърнете към банка. В България има банкови заеми за магистърско обучение в чужбина, но те имат възрастови ограничения. Най-добре е да проучите и вариантите за банкови заеми от държавата, в която ще се обучавате. Университетът ще ви насочи, ако разполага с такава информация.
 
Стипендиите безспорно са най-добрият начин за облекчаване на инвестицията. Те дават и свободата да не сте обвързан с финансиране от работодателя си. Много от бизнес училищата предоставят стипендии между 10 и 100% от таксата за обучение, като повечето са частични. Стипендиите не покриват разходите за живот, а само таксата за обучение.

За да сте конкурентни за стипендия, трябва да се избрали МВА програмата си внимателно, да имате висок резултат на GMAT  и отлично подготвено портфолио за кандидатстване (МВА резюме, есета, препоръки). Често е необходимо и допълнително есе за кандидатстване за стипендия. Добре е да погледнете и специализираните стипендии - я за млади специалисти, правещи рязък завой в кариерното си развитие (да, има и такива), я за жени, преодолели ограниченията на техните общества (с не много фантазия българките попадат в тази графа).
 
Колко време отнема подготовката (избор на университети, тестове) и кандидатстването?

Подготовката ви за МВА кандидатстване трябва да започне около една година и половина преди желаното начало на обучението, в случай че не сте избрали все още университетите, в които ще кандидатствате. Самият избор може да ви отнеме около година. Реално, ако планирате да започнете обучението си за МВА през есента на 2014 г., сега вече е крайният срок да започнете.

За подготовка за тестовете, най-вече GMAT, но и един езиков като TOEFL или IELTS, планирайте поне 3-4 месеца за интензивна подготовка със специалисти (самостоятелната подготовка ще ви отнеме много повече време) и още 1-2 месеца за явяване или повторно явяване за повишаване на резултата. Подготовката може да се съчетае с проучването и избор на университет, като окончателният избор ще бъде повлиян от резултатите, които сте изкарали.

Поне два-три месеца ви трябват, за да подготвите качествено портфолио за кандидатстване. Професионалното ви резюме трябва да бъде адаптирано към кандидатстване за МВА и се различава от CV за работа. Есетата обикновено отнемат много повече време от очакваното и са една от най-съществените части от документацията ви. За подготовка на препоръките предвидете поне около месец – обикновено хората, от които търсите препоръка, са по-заети и от вас.
 
Кога се изпращат документите?

Всички документи и официални резултати от тестове трябва да са получени в университета колкото се може по-рано преди крайния срок. В американските МВА програми приемът на документи за първи кръг приключва още през септември-октомври на предходната година, т.е. ако искате да започнете обучение в американска МВА програма през есента на 2014 г., вече сте закъснели. Сроковете за европейските МВА са по-късни – обикновено до февруари – април на годината, в която искате да започнете обучението си.
 
Кое е най-важното за успех при кандидатстване за МВА­?

Трябва да покажете, че имате ясни кариерни цели – какво очаквате за получите от МВА обучението си в избраните от вас университети и какво искате да постигнете веднага след завършване и до 5 години след това. Хубаво е, ако успеете да формулирате и с какви опит и познания бихте допринесли за успеха на евентуалните си колеги - университетите има холистичен подход към подбора на студентите в един курс и вярват, че 100-ината души в програмата трябва взаимно да се допълват (как правят това естествено е тема на отделен и дълъг разговор).

Направете аргументиран избор на университета – свързан с целите и очакванията ви, както и с резултатите от тестовете и бюджета, който можете да си позволите дори със стипендия.
Наблегнете на уникалния си опит и личностни качества - подгответе внимателно представянето си и CV-то. Фокусирайте се върху това, което ви отличава от другите кандидати за МВА във вашия сектор, на вашата позиция или от същата държава. Ако сте държали вече някои от стандартизираните международни тестове като GMAT, TOEFL, IELTS или Cambridge, посочете резултатите си.

А трябва ли ви изобщо?

Ако имате и най-малкото съмнение дали да запишете MBA - не го правете. Това със сигурност означава, че не сте наясно със себе си и какво представляват MBA програмите. Въпреки разпространеният мит, че едва ли не инвестицията от няколко десетки хиляди долара се изплаща за няколко години, това не е точно така.

Литературата с автори разочаровани ентусиасти може да запълни поне една национална библиотека. Вижте например книгата на Филип Броутън, която има леко ироничното заглавие "Да бъдеш на върха" (Ahead of the Curve) - в крайна сметка бившият журналист от The Daily Telegraph е трябвало да избива парите си, пишейки книга за опита си в Harvard Business School. Така че, ако имате литературен талант, пробвайте се, поне имате шанс да си върнете инвестицията с други средства. 

По-голямата част от MBA програмите не развиват "твърди умения". Целта им е да оформят меките умения на студентите, така че те да доразвият познанията и опита си. Ако се надявате MBA да ви научи на "бизнес" или пък как да станете като Уил Емерсън от Margin Call - пича с астън мартина и 75-те хил. годишно за пиене и проститутки, забравете.

Най-много да влезете в толкова дългове, че до края на живота си да сервирате мартини и водка с асаи и селъри на такива като Емерсън. Идеята на MВА е да надгражда. Не че нищо няма да научите, дори напротив. Но ще ви излезе една идея по евтино да погледнете в wikipedia или да завършите УНСС, за да разберете как се изчислява вътрешната норма на възвращаемост на някой проект.

Няма как, завършвайки HBS, LBS или UCLA (ако тръгнете да проверявате тези абревиатури, откажете се от MBA), да започнете работа със $180 000 и да карате порше. Едно от първите неща, които се учат в МВА програмите, е, че  контактите са всичко (и че сто бизнес картички са добро начало). Без да имате контактите, е много трудно да се пробие. Проблемът е, че на някои от студентите контактите им идват наготово от семейството, други са си ги избачкали на старата работа, а ентусиастите си остават с хиляда визитки във вътрешния джоб.

В същото време по-добрите MBA програми изискват доста добра подготовка и вземането на GMAT-а не е гаранция, че я притежавате. Както пише Броутън, по време на подготвителния си курс по финансова журналистика, който преминават всички MBA студенти в Harvard, на него често му се е струвало, че професорът говори все едно на друг език. Но пък ако искате все пак да карате астън мартин, едно МВА-ейче няма да ви е излишно...

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly