С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Джоуел Макконъл: Все повече MBA студенти предпочитат да съчетават учене и работа

Пазарът вече не се доминира само от северноамериканските и европейските университети, има много добри възможности и в Тихоокеанска Азия, които все по-често се появяват в престижните MBA класации, твърди директорът за Европа и Централна Азия на IE Business School
Share Tweet Share
Снимка

"Дайте си възможност да натрупате между 4 и 6 години реален опит в областта, преди да запишете MBA програма, за да можете да извлечете максимална полза от съдържанието и методологията на обучение", казва Джоуел Макконъл.

[IE Business School] 

Джоуел Макконъл е директор за Европа и Централна Азия на международния бизнес университет IE Business School. Той е част екипа на университета от повече от 10 години, първоначално в ролята на MBA студент, а по-късно през 2008 г. става и директор "Финансова помощ". Бил е и директор на висшето учебно заведение за региона на Тихоокеанска Азия.

Предишният му професионален опит включва работа като специалист "Продукти и програма за ротационно развитие" в Edward Jones Investments и специалист "Автоматизация на продажбите" в Novartis. Завършил е Global MBA и Executive магистърска програма по финанси в IE Business School. Има сертификат в областта на "Стратегическото управление на ефективността" от Cambridge Judge Business School, както и бакалавърска степен по търговия от Concordia University. В момента разработва дисертация към Оксфордския университет.

Променило ли се е и как MBA образованието през последните години?
- Бизнес образованието се е превърнало във все по-конкурентна глобална индустрия, като създава нови опции на студентите. Ръстът в популярността и в рейтинга на едногодишните MBA програми показва, че те са особено полезно допълнение към пазара, и означава, че днешните MBA студенти могат да избират сред много отлични варианти на форматите, съдържанието и методологията на обучението. Пазарът вече не се доминира само от северноамериканските и европейските университети, има много добри възможности и в Тихоокеанска Азия, които все по-често се появяват в престижните MBA класации.

Най-накрая бих казал, че топ университетите като IE са станали много по-добри и в това да обучават мениджъри, които вече са изградили стабилна и успешна кариера, като им предлагат кариерно ориентиран учебен план, който стартира от първия ден на програмата и включва разнообразие от допълнителни дейности.

Наблюдавате ли спад или увеличаване на интереса към MBA?
- Има всякакви източници по този въпрос, като според едните има спад, според другите - увеличаване на записалите се в MBA. Бих казал, че благодарение на разширените формати и на възможността да завършиш MBA заедно със специализирана магистърска степен, IE продължава да бъде популярна опция. Образованието е ключов актив, а има малко магистърски степени, които са толкова широко приложими и са признати глобално, както е MBA, затова не мисля, че MBA ще изчезне в скоро време.

Смятам, че институциите, които искат да продължат да обучават най-квалифицираните специалисти в света, не трябва да спират да усъвършенстват своите програми и услуги. Трябва да се насочат към предлагането на добре координирано преживяване, което да представлява повече от просто страхотни преподаватели в класните стаи. Ученето през целия живот е от съществено значение, а MBA е отлична опция за професионалисти, които са или ще бъдат лидери в най-големите световни организации.


Какво е въздействието на новите технологии и иновациите върху MBA?
- На 20 октомври 2016 г. открихме ново технологично пространство в кампуса, което приближава фокуса на университета върху онлайн и смесените форми на обучение една стъпка по-близо до "класната стая на бъдещето". То е първото по рода си в Европа и е подобно на "Виртуалната класна стая на живо" на Harvard Business School. Новата технология ще улесни и олекоти процеса на учене - например преподаватели ще имат достъп до софтуер за разпознаване на емоциите, както и ще могат да засичат време, за да насърчават участието на студентите. Така студентите и професорите ще могат да се включват не само от отделните кампуси в Мадрид и в Сеговия, а и от целия свят без значение от скоростта на интернет връзката.

Другите бизнес училища също използват технологиите, за да продължат да подобряват преживяването на студентите си, както и методологиите на обучение. Конкуренцията между университетите за привличането на най-добрите студенти ги кара да търсят най-подходящите технологични решения, които да прилагат като част от програмите си.

Как се променил процесът за кандидатстване за MBA в сравнение с миналото?
Някои от тенденциите, които забелязвам, са:
1)
По-кратки срокове за кандидатстване, дължащи се на подвижните процеси по прием и на динамичния пазар на труда. Кандидатите вземат решението да запишат MBA малко преди началото на самата програма, затова съобразителните институции оставят в миналото негъвкавите фиксирани срокове и възприемат подход, насочен към търсенето на таланти, който да помогне на най-добрите кандидати да се присъединят към MBA програмите.

2) Повече отвореност към гъвкавите формати на обучение - възможността да продължиш да работиш, докато следваш в MBA програма, е много атрактивна на фона на конкурентния пазар на труда.

3) По-голяма специализация - наблюдаваме пет пъти повече кандидатури за нашите двойни магистърски програми. Затова мисля, че това също е фактор, когато си част от толкова конкурентен пазар, където универсално призната степен като MBA, съчетана с експертиза в специфична област като бизнес анализите, означава, че завършилите могат да се пласират много по-бързо, да си намерят по-добра работа и да подпишат с най-желаните работодатели, защото имат предимство пред останалите.

Има ли промяна в методите за подбор на студенти от страна на университетите?
- Аз лично предпочитам малките събития с индивидуално избрани кандидати, които са били предварително отсети въз основа на предишното им обучение, кариерното им развитие, амбицията за високи постижения и вписването им в ценностите на институцията. Чак след това идват мащабните събития за набиране на кандидати. Смятам, че MBA форумите продължават да са страхотен начин за среща "лице в лице" със специалистите по подбор на университета. Въпреки това кандидатите трябва да избират кои точно събития ще посетят, защото не всички си заслужават, и да включат някои от тях като задължителна част от стратегията си за кандидатстване. Добър пример за често набелязвано изложение е MBA2U, в което IE Business School участва и което е организирано от The MBA Tour.

Ние също така организираме и събития само с покани, на които кандидатите могат да се срещнат с бивши възпитаници и в които обикновено участват и лектори експерти. Те са полезни по няколко причини:
1)
Бившите възпитаници могат да участват в процеса на подбор на бъдещите студенти.
2) Кандидатите могат да научат повече от опита на тези, които вече са минали по техния път, особено когато става дума за избора на някоя от многобройните извънкласни дейности, които са достъпни за MBA студентите в IE.

Друга положителна тенденция, която съм забелязал, е по-широката стратегия за подпомагане на повече жени да станат част от топ MBA програмите, а впоследствие и да станат лидери на изпълнително ниво. Нямам предвид само стипендиите, а и предлагането на менторство по време на обучението и след завършването и възможностите за учене през целия живот. IE Business School например посвети по-голямата част от миналата година на преосмисляне на въпроса как да бъдат включени повече жени в управленските бордове на компаниите и как да помогнем на повече от тях да завършват бизнес училища като нашето.

По какви критерии се водят университетите днес в подбора на кандидатите? Как са се изменили изискванията към тях?
- Ти си повече от твоя GMAT резултат. Очаква се кандидатите да мислят цялостно за това кои са те, къде отиват и защо трябва да станат студенти (и бъдещи алумни) в университета, в който кандидатстват, както и дали има съответствие между профила на кандидата, обучението, което университетът предлага, и очакваните кариерни резултати. Разумните кандидати проучват добре какви кариерни услуги предоставя университетът, за да могат да обяснят впоследствие при кандидатстването как точно ще се възползват от тях, за да са сигурни, че ще се пласират добре на пазара на труда, след като завършат програмата.

Снимка

Топ MBA университетите искат повече жени в програмите си и се стремят да изпратят повече жени в изпълнителните бордове на компаниите, твърди Макконъл.

[Shutterstock] 



Смятате ли, че повишеният интерес и повечето кандидати усложняват задачата на обикновения студент да бъде приет в добра MBA програма?
- Смятам, че топ университетите търсят разнообразни профили, но задължително човекът трябва да има амбиция за високи постижения. Не става въпрос за свободните места, а за пасването на профила на кандидата и очакванията му с опита и обучението, които университетът предлага. Внимателният и прецизен процес по прием гарантира по-силно чувство за общност и ангажираност сред бившите възпитаници - нещо, на което държат топ университетите.

Предвид динамичния пазар, конкуренцията и развитието на MBA образованието какъв подход трябва да възприемат кандидатите, за да влязат в добра програма?
- Изготвянето на добре планирана стратегия за кандидатстване има смисъл и ще ви гарантира, че няма да сте си пропилели времето. Стъпките, които бих предложил, са:
1)
Изберете между 3 и 5 набелязани университета, които са в топ 25 на класациите или в най-добрия случай които са в топ 25 на поне 2-3 класации.
2) Помислете за от 2 до 4 ключови критерия, които са най-важни за вас, когато избирате кои университети ще предпочетете за кандидатстване. Направете си схема със спецификите на различните университети и се опитайте да ги сравните според избраните критерии, като си направите собствена класация.
3) Тогава се насочете към университетите, които сте наредили на първите три места, и ги проучете задълбочено.
4) Кандидатствайте за тези, които сте преценили, че са най-добрият избор, и ги посетете лично. Много университети организират дни на отворените врати и си заслужава да посетите подобно събитие, щом разберете дали сте приети или не.
5) Кандидатствайте за финансова помощ. Независимо дали това е сред вашите ключови критерии добре е да знаете какви са финансовите условия във всеки от университетите, в които сте приет.

Някои програми позволяват на кандидатите да избират между GRE и GMAT? Към кой от двата теста бихте препоръчали да се насочат, в случай че имат избор?
- Придържайте се към GMAT, това е най-разпознаваемият и признат тест сред бизнес училищата. IE Business School приема също GRE, както и Global Admission Test (ieGAT), но докато при нас е без значение кой от трите ще положите, тъй като знаем как да сравним резултатите, в повечето други училища GMAT все още е на първо място като най-признаван.

Как кандидатите могат да правят разлика между добри и лоши MBA програми?
- Класациите помагат на кандидатите да направят първото отсяване и да изберат началния си списък с университети. Т.нар. "тройна корона" от акредитации (EQUIS, AACSB and AMBA) също е полезна. Обръщайте голямо внимание на това какво бившите възпитаници казват в класациите и прегледайте старателно критериите на всяка класация, особено по отношение на възможностите за създаване на контакти. Най-съществено обаче е да се срещнете с възможно най-много хора, завършили институцията или работещи там, за да получите реална представа каква е средата и динамиката на работа. Това не е просто образователна степен, а житейски опит и професионална мрежа от контакти.

Как се е променил профилът на MBA кандидатите през последните години?
- Кандидатите все по-добре са проучили спецификите на програмите, поставили са си ясни цели - не само от кариерна перспектива, а и по отношение на опита. Избирането на университета заради това къде се намира също не е толкова необичайно вече. Излизането от познатата среда означава, че си по-отворен към нови идеи и подходи, което може да направи MBA преживяването много по-трансформиращо за кандидатите.

Има ли промени в съотношението мъже/жени сред кандидатстващите за MBA?
- Топ университетите искат повече жени в програмите си и впоследствие да изпратят повече жени в изпълнителните бордове на компаниите. Имайки предвид това, имаме нужда индустрията да се ангажира с намирането на творчески решения за развиването на по-широк кръг от таланти, членове на изпълнителни бордове, които са жени. Моето мнение е, че има още да се работи по въпроса. Фондация Forte има много добри статистики, които засягат темата.

Какви възможности за работа и кариерно развитие предоставя MBA образованието днес?
- MBA образованието е полезно както в личен, така и в социален план и може да послужи еднакво на професионалистите, които работят в големи международни компании, и на завършилите, които планират да стартират свое предприятие. Graduate Management Admission Council (GMAC) разполага с много информация за завършилите бизнес образование.

Колко студенти се захващат с предприемаческа дейност след дипломиране?
- Бих казал, че между 10 и 15% от всеки випуск създават собствен бизнес след завършването. С течение на времето мисля, че около една четвърт от бившите ни възпитаници стават част по някакъв начин от създаването на ново предприятие.

Има ли много MBA студенти, които са спонсорирани от работодателите и колко от тях се връщат на изпълнителни длъжности в същата компания, след като завършат?
- Това е една много добра опция, когато се предлага от работодателите. За съжаление не разполагам с конкретни статистики по въпроса, но обикновено една малка част са щастливците, чиито пълни разходи по обучението се покриват от корпоративна институция. Все по-често става дума за частично финансиране. Нещо ново са т.нар. "времеви стипендии", в случаите когато компаниите предоставят повече време на студентите вместо финансова подкрепа, което важи най-вече за тези, които следват задочно или в смесен формат на обучение.

Какви са основните тенденции по отношение на размера и продължителността на MBA програмите?
- Едногодишният формат е за препоръчване. Тези програми представляват своеобразен лагер за обучение на бъдещи лидери, тъй като получават топ бизнес диплома, след което бързо се връщат към пазара на труда, като преминават през наистина трансформиращо преживяване за минималното възможно време. Този формат е и най-разумен от финансова гледна точка, имайки предвид възвращаемостта на инвестициите в него.

Какви са най-интересните промени в учебното съдържание на MBA програмите и какви са ключовите знания, които студентите търсят?
- Има теми, които стават все по-модерни и се превръщат в част от стандартното съдържание на програмите, като например бизнес анализите и киберсигурността. Според мен това е добра промяна. Кандидатите трябва да се интересуват и да питат университетите какво е новото съдържание, което е било добавено към програмата през последните 24 месеца, за да бъдат сигурни, че учебният план се обновява постоянно. Това прави студентите в конкретната програма по-конкурентоспособни на пазара на труда след завършването.

До каква степен наличието на стипендии или други форми на спонсорство се отразява на търсенето на MBA програма, по която да кандидатстват студентите?
- Това е ключов критерий. От опита ми на бивш директор "Финансова помощ" в IE бих казал, че интелигентните институции използват своя бюджет, за да възнаградят и насърчат многообразието в кампуса. Ако сте приети в топ MBA програми, задължително кандидатствайте за финансова помощ, тъй като нищо не губите. Най-лошото, което може да стане, е тя да ви бъде отказана.

Как гледате на бъдещето на MBA образованието?
- Сложен въпрос. Това всъщност е и фокусът на дисертацията, върху която в момента работя в Оксфордския университет. Има твърде много различни потенциални сценарии, както и несигурност относно истинските движещи фактори на промяната и затова мисля, че е трудно да се отговори на този въпрос с някаква реална точност. Смятам, че ще продължим да наблюдаваме непрекъсната еволюция на методологиите, използвани при преподаването на MBA, а също и на типа професионалисти, които записват топ програмите.

Какъв е съветът ви към мениджърите, които обмислят да запишат MBA?
- Дайте си възможност да натрупате между 4 и 6 години реален опит в областта, преди да запишете MBA програма, за да можете да извлечете максимална полза от съдържанието и методологията на обучение. Ако не можете да чакате, по-добре запишете магистърска програма по мениджмънт или намерете специализирана магистърска програма, която ще ви помогне да напреднете в кариерата си.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly