Иван Златков
Иван Златков работи в Telekom Austria Group във Виена като старши консултант в Дирекция "Международен маркетинг". Завършил е Икономика и международни отношения в Американския университет в Благоевград и в момента е на 30 години. Първата му работа в България е в Холидей Ин, а след това започва в Мобилтел в дирекция Маркетинг. Явява се на вътрешен конкурс за маркетинг мениджър в А1, водещия австрийския оператор, във Виена и го спечелва. Според него роля за успеха му е изиграла комбинацията в уменията, които притежава, необходими за заемането на позицията. Преди две години се мести в Telekom Austria Group. През Септемри 2012 завършва Professional Master of Business administration in Marketing & Sales, WU Executive Academy във Виена.
За работата
Работя в Telekom Austria Group в звено ориентирано към международен маркетинг. Екипът ни е съставен от хора с различен професионален опит и народност (България, Сърбия, Хърватска и Австрия). Когато пристигнах в Австрия знаех само английски и трябваше за 6 месеца да науча немски език. Австрийците обаче имат много ясен принцип за това дали ще те приемат или не. Той е базиран на резултатът и усилията, които влагаш в работата. Това разбира се, се отразява и на скоростта на интеграционния процес. За разлика от нас в България, където наблягаме повече на междуличностните отношения, тук поставят на първо място постигнатите резултати.
Друга разлика с България е кариерното израстване. У нас има тенденция все повече млади хора да заемат мениджърски позиции, докато в Австрия средата е по-конкурентна и отнема повече време за достигане на такава позиция. Обяснението за това е, че тук хората са имали повече възможности да пътуват и да учат в други държави и университети. При нас в България тази възможност имаха основно хората от по-младото поколение, което ги прави по-конкурентоспосoбни от поколението на техните родители.
Уменията
Маркетингът е обширна професионална област и в зависимост в коя конкретна част работиш, необходимите умения са различни. Например аз се занимавам повече с продуктов маркетинг - тук се изискват много силни аналитични умения, както и управление и координация на хора от различни звена в организацията. В частта на маркетинга, която обслужва маркетинг комуникациите пък се набляга на креативност и комуникации.
Мотивацията
Винаги съм искал, да направя MBA програма, а за сегашната ми работа този тип програма е особено важен консултирането на различен тип проекти налага да познаваш работата на другите звена в една компания. Според мен важна предпоставка за извличане на максимума от една MBA програма е 3-4 годишен професионален опит. Изборът ми за MBA програма беше мотивиран от няколко фактора - университетът предлага добро качество на образование, има международна акредитация и лекциите са организирани по начин, по който могат да бъдат съчетавани с работа на пълен работен ден. Допълнителен стимул е и фактът, че в Австрия ако инвестираш в образование, може да възстановиш до максимум 50% от платените данъци .
MBA програмата обаче е тежка и изисква силно отдаване и много от личното време. Трябва наистина да си силно мотивиран, за да успяваш да учиш и работиш едновременно. Положителният резултат обаче е в придобиването на умения да бъдеш по-ефективен - вършиш много повече работа за по-малко време.
Както казах, за моята работа беше много важно да завърша MBA програма, защото придобих умения за бързо разрешаване на проблеми, финансови умения, и научих много по-добре какво правят отделните звена в една компания. Това ми помага да работя по-безпроблемно и ефективно, резултатите ми се повишиха, а това от своя страна е предпоставка и за професионално развитие.