С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Тиймбилдинг без пари

Няколко идеи как да сплотите екипа си и да подобрите работната среда в офиса.
Share Tweet Share
Снимка

[Михаил Вълканов] 

Вече почти два месеца мениджърите на някои фирми, чувстващи се отговорни за емоционалното и физическото състояние на своите служители, намериха идеална форма на тиймбилдинг. Всеки ден преди работа служителите им пият кафе на въздух, а след края на работния ден обикалят по улиците, забавляват се, обсъждат нещата от живота и викат оставка.

Протестите срещу правителството обаче няма да продължат вечно (дано). Така че, ако търсите нови идеи за колективни мероприятия за сплотяване на екипа или поне разчупване на ледовете и шефовете продължават с извиненията "криза е, бюджетът е свит, няма пари за подобни глезотии", тук ви предлагаме безплатни идеи.

Гласът на офиса

Но първо и най-важно - трябва да сте наясно, че тиймбилдингът не е универсална рецепта за повишаване на ефективността на взаимоотношенията в екипа или в компанията. "Обичайното решение за това, че хората не си говорят, не се разбират, не гледат в една посока и т.н., е "дай да организираме един тиймбилдинг, за да оправим нещата".

При неправилно разчитане на тези симптоми и причините за тях, резултатът от тиймбилдинга е нисък, нулев, а понякога дори негативен", коментира Емилия Зафираки, организационен консултант в "ИнМениджмънт". 

Според нея, ако в компанията например няма прозрачна комуникация и добре разпределени работни процеси, неравномерно натоварване, неясни длъжностни профили, може да се стигне до коментари от сорта на "не стига, че е такъв хаос, ами сега и тиймбилдинг".

Затова, каквото и да предприемете, първата ви задача е да решите дали изобщо имате нужда от тиймбилдинг, каква ще е неговата цел и какви са търсените резултати.

Задължително ще има и хора, които ще са против. "Няма по-досадно и безсмислено нещо от това да отидеш някъде и да те накарат да рисуваш някакви неща. Това ме изнервя и определено не ми помага да се сработвам по-добре с колегите", казва Илия. И сигурно няма да е единственият против. Затова най-правилният подход е да се допитате до екипа, за да разберете на какво биха се зарадвали служителите в компанията.

Предложете им няколко варианта, но им оставете възможност и те да предлагат. Може би всички в офиса единодушно ще решат, че въобще не се интересуват от тиймбилдинг точно в този момент или по принцип, а може и да дойдат с идеи, в които виждат смисъл и биха се радвали да реализират.

Бира след работа

Класическият вариант на безплатния тиймбилдинг е бирата след работа или обядът в стола или ресторанта отсреща. Излизането заедно след работа е подход, който помага най-вече в началото, когато екипът е нов и тепърва се опознава или когато се опитвате да приобщите нов колега.

На по-късен етап в повечето случаи вече има "групички по интереси", които се самоорганизират и много повече биха се радвали да пият бира с конкретни колеги, отколкото с "досадната Милена от маркетинговия отдел". Затова, за да задържите интереса на служителите, е добре да превърнете излизането заедно след работа в ритуал.

Например всеки месец на заплата да ходите на различно място, за да тествате някаква екзотична храна, да видите любимото място на някой от екипа или просто да посетите новооткрито заведение.

Но както е известно, не само чашката, масата също обединява. Ако вече работите от по-дълго време заедно, може би е по-добре да тествате идеята на мой приятел с "кулинарните дни". Всеки понеделник някой носи нещо домашно приготвено и черпи колегите на работа. Много са приятни тези няколко часа сутрин – перфектният тиймбилдинг.

Сред природата

"С колегите понякога ходим до Витоша", споделя Калина, с което дава и поредния пример за безплатен тиймбилдинг. Според нея разходките сред природата са приятни и зареждащи, а и помагат да опознаеш хората, с които работиш, в по-различна среда и обстоятелства.

"Може би е добре да се огледате какви туристически или природни забележителности има в района на вашето населено място. Изберете къде можете да отидете и го направете", съветва тя. Понякога дори и пикник в парка и няколко игри на федербал или джаги помагат да разчупите леда.

Спортен полуден

Сигурно в екипа ви има запалени футболисти, тенисисти, хора, които обичат да тичат или да ходят на фитнес, танци или плуване. Проучете интересите на колегите си. Защо да не си организирате вътрешнофирмен турнир по футбол или просто заедно да гледате някой мач?

А защо не и да се включите в някое от състезанията по бягане, които малко по малко се превръщат в традиция. Танците или йогата пък може да се случват дори и в офиса. За целта е нужно само да се предостави една свободна стая за половин или един час.

Работи и учи

Много приятна, полезна и в същото време безплатна може да е инициативата за споделяне на знания и умения между колегите. Това е практика, която преди време прилагахме и ние в "Икономедиа". Колеги организираха презентации или кратки обучения на колеги от други отдели, спомнят си хора от екипа. Часовете се случваха след работа, а ние само им предоставяхме стая, проектор и един лаптоп, казват от отдел "Човешки ресурси".

Целта не е да се създадат взаимнозаменяеми служители или да се повиши ефективността им, а просто удоволствието да научиш нещо ново и да се усъвършенстваш. Понякога една презентация може да бъде дори и на тема, свързана с хобито на някого, или тема, по която е събрал доста информация ,като например вегетарианство, здравословно хранене, велосипеден туризъм и т.н.

Реално това е практика, която може да се приложи във всяка компания, просто идентифицирайте силните страни на екипа и какви обучения могат и биха били склонни да организират за колегите си. Ефектът гарантирано ще е "няколко в едно" – по-мотивирани и удовлетворени служители, приятелска среда на работа и служители с по-добра квалификация и по-широк мироглед. При това упражнението е напълно безплатно.

Да поиграем заедно

На колкото и години да станем, детето в нас ще продължава да живее и ще има нужда от забавления и игри. "Аз например бих се включил в отборна игра в мрежа", казва Тихомир, който е убеден, че игрите помагат за сплотяване на екипа. Това е и най-приятният начин да разтоварите след работа.

А в "Телерик" отдавна са превърнали това в практика. Компанията е обособила зала за забавление с джаги, зали с тенис на маса, видеоигри, както и зала за спорт. Оттам обясняват, че след първоначалната инвестиция, разходите за поддръжка са минимални. "От първите дни на "Телерик" до днес работа и забавление в компанията винаги са вървели ръка за ръка. Всеки от офисите ни по света задължително има и място, където колегите могат да се социализират и да разпускат, докато са на работа", казва Мария Атанасова, специалист "Човешки ресурси" в "Телерик".

Компанията съчетава и някои от другите добри практики, за които говорихме по-горе. Така например отделните екипи сами организират помежду си състезания по тенис на маса, в които участие взима и един от основателите и главен технически директор на компанията.

В офиса се провеждат йога уроци, а през зимата служителите сами организират спортни състезания в планината. Отново по тяхно предложение в кафетерията на компанията се организират различни инициативи, като например курс по суши, приготвяне на мъфини, турнир по шах.

Направи добро

Доброволчеството също може да бъде сплотяващо за екипа, дори повече от всякакви други изкуствени игри или инициативи, стига хората истински да вярват в каузата, която подкрепят. От Фондация "Помощ за благотворителността в България" (ФПББ) обаче дебело подчертават, че ако се спрете на този вариант за тиймбилдинг, е много важно да подходите отговорно – първо, да се избере доброволческа дейност, която реално да помага за постигането на конкретните цели и решаването на конкретни проблеми, свързани с мениджмънта на човешките ресурси в компанията, и второ, веднъж избрали какво ще правите, свършете всичко докрай, за да няма изсъхнали дръвчета и разплакани деца в домовете за сираци.

От фондацията дават пример как преди години са създали доброволческа тиймбилдинг програма за един от българските мобилни оператори. "Започнахме от целите, определихме отделите, направихме заедно годишен календар и, съобразявайки се с насоките на мениджъра "Човешки ресурси", избрахме подходящите за доброволчество домакини, така че всяко събитие да отговаря на търсения ефект и на хората, които ще участват в него. Имаше голямо разнообразие от дейности – физически труд, професионална помощ, арт занимания, базари", спомня си Ива Петрова, координатор "Дарителски програми" във ФПББ.

Трябва да имате предвид, че понякога доброволчеството може и да не е напълно безплатно. Причината е, че често освен безплатния труд доброволците трябва да са склонни и да покриват разходите за материалите, с които ще работят.

Те може да са минимални – ако например се почиства градският  парк или природна територия от отпадъци, ще се нуждаете само от ръкавици, чували и други евтини консумативи. Но ако се изберат по-скъпи дейности, това перо може да се увеличи. За засаждането на дръвчета например, което е доста популярна практика през последните години - не всеки си дава сметка, че трябва да бъдат заделени средства за купуването на фиданки.

По принцип за доброволчески тиймбилдинг са подходящи еднократните или сезонните доброволчески инициативи – работата на открито в природни паркове или археологически обекти, доброволчеството в помощ на фестивали, благотворителни базари и други, казват от ФПББ.

Дейностите с деца в неравностойно положение, които са много популярни сред българските фирми, носят истинска полза за децата само когато не са еднократни и са съобразени с емоционалните особености и потребности на децата. "Ако имаме желание да направим нещо добро, но не повече от един път в годината, не е разумно да навлизаме в живота на хора, които нямаме намерение да посетим втори път.

И обратното – ако искаме нашият тиймбилдинг да прерасне в траен и редовен личен ангажимент на участниците, е добре да се насочим към дейности, предполагащи личен контакт с хората в неравностойно положение", казва Петрова.

Ето и няколко идеи за доброволческа дейност – "осиновете" пространство, улица или градинска и се грижете за него, дарете храна на Хранителната банка или помогнете с опаковането й, помогнете за сервирането на топла храна за бедни и бездомни през зимата и т.н.

Идвам ви на гости

На всеки 2-3 години ви се иска да смените мебелите вкъщи или поне да ги разместите. Същото е и с работното място. Ако от време на време служителите сменят местата си в офиса и попадат в по-тясното обкръжение на други колеги, с които досега не са общували много често, това определено може да подобри контакта им.

"Една колежка не беше на работа и седнах на мястото й, за да съм по-близо до климатика. Промяната определено ми подейства освежаващо и причината за това не беше единствено във факта, че се поразхладих", казва Мария, която работи в издателския бизнес. Тя разказва, че всеки път, когато е имало наложително разместване или преместване на офиса на компанията, в която работи, е посрещала новината с положителна емоция.

"Обичам такива промени. Това е повод да сменя мястото и колегите около мен. Е, понякога е имало и разочароващи местения, но пък като цяло дори немного приятният опит е опит. А и винаги можеш отново да си смениш мястото, нали", коментира още Мария.

Всички срещу един

Понякога общите негативни емоции срещу някого или нещо също могат да се окажат форма на безплатен тиймбилдинг. "Пиши, че и протестите са безплатен тиймбилдинг", коментираха няколко от хората, с които говорих в търсене на идеи за темата.

Действително вечните теми като футбол и политика могат да разделят хората, когато са привърженици на различни отбори или виждания, но пък може и да обединяват съмишленици. Друг класически пример е, ако всички се обединят в оплакванията си от шефа... Но това са все форми на безплатни тиймбилдинги, които не ви препоръчваме. А ако пробвате някое от предложенията по-горе, пишете ни, за да споделите резултатите.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly