С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Когато важен мениджър напусне

И как, ако изпаднем в подобна ситуация, да се предпазим от загуба на клиенти, служители или теч на важна информация.
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Михаил Вълканов

Собственик съм на малка компания, която се занимава с разработка на софтуерни приложения. Преди две седмици нашият проджект мениджър съобщи, че напуска. Привлечен е от по-голяма компания в бранша, предложили са му по-добра заплата и възможности за развитие.

С този колега винаги сме работили нормално, но съм длъжен да взема предвид факта, че той е човекът във фирмата, който разполага с много важна оперативна информация. Познава най-добре клиентите, с които работим, знае какво искат, създал е от нулата нашия екип. 

Започвам да си мисля, че може да открадне важни клиенти за фирмата ни и дори да вземе със себе си и други наши колеги. Разбира се, в договора ни с него има клауза, че не може да работи на същата позиция през следващите 2 години, но това въобще не е трудно да се заобиколи. Как е най-добре да постъпя, за да защитя фирмената ни сигурност?

Виктор Т., и.д. директор, София

Казусът на нашия читател поставя доста въпроси – как да организираме работата в компанията, така че тя да тече плавно дори и да напусне важен мениджър, а и как да се предпазим от рисковете свързани със загубата на клиенти, служители или изтичането на важна информация...

Взимате Лука Брази и отивате при човека. И докато Лука притиска 45-калибровия Colt 1911 до слепоочието му, вие с искрена усмивка му казвате, че договорът му за конфиденциалност може да бъде подписан по два начина - с неговата собствената ръка или с мозъка му... Ако обаче не сте от хората, които обичат да правят предложения, на които никой не може да откаже (или пък не харесвате "Кръстника"), трябва да знаете, че развръзката на подобни казуси невинаги е благоприятна (не заради Лука Брази).

Казусът с изненадващото напускане на важи мениджъри е често срещан, при това не само в IT индустрията. Причините за това могат да се търсят както в липсата на лоялност и етично отношение от страна на вече бившия служител, така и в лошата вътрешнофирмена организация и липсата на адекватна реакция от страна на компанията на доскорошния му работодател. А как може да се излезе от подобна ситуация най-безболезнено?

Мислете няколко крачки напред


Първият съвет на специалистите е да сте наясно, че не сте застраховани от подобен казус, и да помислите как да се предпазите от него още преди да се е случил. Това означава да изградите подходяща фирмена структура, в която всеки ръководител има свой подходящ заместник.

"За да се минимизира ефектът от напуска на служител на критична позиция, на първо място, е необходимо да се знаят критичните позиции в компанията", коментира Златина Кушкиева, директор "Услуги по управление на човешкия капитал" в Lee Hecht Harrison и "Адеко България".

Тези позиции може да са мениджърски, но може и да са такива, които не са свързани с отговорност за управление на екип (специалисти, експерти). На практика критичността на позицията се определя не от нивото в йерархията, а от това дали тя е свързана с управлението на критични за бизнеса процеси (в този смисъл критична позиция в една куриерска компания може да бъде тази на шофьора куриер, а не на управителя).

След като е ясно кои са критичните позиции, трябва да се подсигурят и техни заместници, при това няколко, коментира Кушкиева. Тя дори препоръчва да се помисли за заместници, които да са готови да заемат поста след 1, 3 или 5 години, за да може рискът да се минимизира. "В идеалния вариант за всяка критична позиция трябва да има подготвен човек, който да я заеме веднага, ако се наложи. Но до такъв идеален вариант се стига само ако компанията е започнала да подготвя хората си навреме, без да чака момента, в който някой е обявил, че напуска", казва тя.  

Някои позиции са свързани със сравнително ранно предизвестие за напускане, например от 2-3 месеца (максималното възможно по българското законодателство е 3 месеца), но ако има подготвен приемник, работата може да бъде предадена с минимални странични ефекти от напускането в рамките на 1 месец. От друга страна, ако няма подготвен приемник, и 3 месеца няма да са достатъчни някой да навлезе в работата на човека на критична позиция.  Ако нямате процес за осигуряване на приемник, създайте структуриран план за предаване на работата в оставащото време до напускането на ключовия служител.

Информирайте веднага цялата компания, че колегата напуска, за да може другите отдели сами да инициират приемо-предаване и задържане на информация, за която само напускащият и другите колеги знаят, препоръчва Кушкиева. "Считам, че не е печеливша практиката, в която напускането се пази в тайна до последната седмица. Това увеличава риска от загубване на важна информация, увеличава риска да имате изненадани неприятно клиенти, колеги и се създава атмосфера на шушукане в компанията", коментира експертът. 

Тя илюстрира съветите си и с конкретен пример от практиката си: Важен член на търговския отдел в една компания обявява пред ръководството, че напуска. Служителят е генерирал към 40% от фирмените продажби и поради тази причина е с критично значение. Той въвежда цялата информация за клиентите си в CRM системата на работодателя и изявява желание да посети всичките си клиенти, да ги информира лично за промяната и да ги запознае с човека, който ще поеме обслужването и комуникацията след неговото напускане.

От компанията обаче решават да пазят напускането му в тайна до последната седмица – и от колеги, и от клиенти. И при това не само че няма взето решение кой ще го замести, ами от него се очаква и да сключва нови сделки и да печели нови клиенти. "При положение че напуска до по-малко от месец, тези спечелени клиенти с основание се чувстват излъгани, когато разберат, че са се доверили на човек, който вече не е част от компанията. Да не говорим, че така се чувстват и съществуващите клиенти, обслужвани от този служител", казва Кушкиева. 

Снимка

При напускането на ключов мениджър е изключително важно да засилите контактите си с клиентите, с които той е общувал

[Shutterstock] 



А какво пише в договорите за назначаване?


Обърнете внимание и на договорите, които подписват служителите ви. Според юристите практиката в договорите да се включват забрани за извършването на конкурента дейност след прекратяване на правоотношението (било то по трудов или по граждански договор) всъщност не дава защита на работодателя.

"Трайна съдебна практика е, че всяка клауза, която е предвидена в трудов договор и има за цел да забрани работа за конкурентен работодател или изобщо осъществяване на конкурентна дейност след прекратяване на трудовото правоотношение, е нищожна, тъй по този начин се ограничава конституционното право на труд. Макар и да липсва изрична съдебна практика, склонен съм да смятам, че подобно разбиране е приложимо и за гражданските договори", коментира Минко Георгиев от адвокатска кантора "Минко Георгиев и партньори".
 
Той обаче посочва, че все пак работодателят може да се защити от изтичането на важна за неговата дейност информация, като заложи в договорите на служителите си разпоредби, които са свързани със защита на поверителната за дружеството информация, както и неустойки в случай на нарушения.

Внимавайте на входа, за да нямате проблеми на изхода


За да се предпазите от бъдещи проблеми, заложете на много добър и критичен подбор на служителите си, съветва Снежана Райкинска, главен изпълнителен директор на компанията "Булуърк", която е специализирана в подбора на кадри за ИТ и аутсорсинг секторите. "Истината, е че проблемните служители си проличават още ако не на самото интервю, то в изпитателния срок. Така че наистина е важно да се поставят правилните хора на правилните места", казва тя.
 
Пресичането на груповите напускания след заминаването на ключов служител отново зависи от "входа" към компанията. Съветът на Райкинска е да не назначавате хора, които са в близки отношения. В същото време обаче тя отбелязва, че в ИТ бранша (с който е свързан и читателския казус) това е сериозно предизвикателство. Заради недостига на кадри масово има програми за препоръчване, при които за всеки привлечен в компанията служител се изплаща комисиона.

Обикновено той е фиксирана сума, като в зависимост от компанията и качествата на препоръчания служител варира от няколко стотин до няколко хиляди лева. Конкретно в ИТ сектора диапазонът е между 300 лв. и 3000 долара по данни на компанията за подбор на персонал Horizons. "Разбира се, когато разчитате на персонала си да ви препоръча и да ви доведе нови служители на базата на лични познанства, трябва да имате готовност, че ако някой от приятелския кръг напусне, той ще повлече със себе си част от екипа, който преди това е градил за вас", казва Райкинска.
 
На практика единственият начин работодателят да се справи с проблема с верижното текучество е, ако може да предложи фактори, които са от значение за задържането на служителя. Това могат да бъдат интересна работа, добро възнаграждение според пазарните нива, възможности за развитие, добра работна атмосфера, мотивиращи преки ръководители и т.н. "Ако други хора тръгнат с напусналия, това е сигнал за мениджмънта на компанията, че екипът им не се чувства достатъчно мотивиран", коментира Даниела Осиковска, управляващ партньор в компанията за подбор и оценка на ръководни кадри "Бойден".

Нищо лично, всичко е фирмено


Краденето на важна информация е другият съществен проблем, пред който се изправя компанията, ако се стигне до напускането на служител с важни мениджърски функции. Особено ако раздялата не е приятелска. "Спирането веднага на достъпа до сървър, имейл, компютър, телефон в редки случаи върши доба работа - ако човекът е решил да вземе информация, той вече го е направил още преди да обяви, че напуска", коментира Осиковска.

Но пък има начини да се предпазите от възможност за изтичане на информация, преди да се стигне до подобна ситуация. Една по-предпазлива организация на потока от вътрешна информация може да защити компанията и от всеки друг служител, без значение дали официално или не е обявил, че напуска, и без значение дали злоумишлено или случайно губи или изнася информация.

Има начини, по които цялата информация от папката Documents (и не само) на един колега да се записва на сървър на компанията, за да се избегнат рискови ситуации, като например да се изгуби цялата информация заради вирус или технически проблеми, а не само заради напускането на работа на някой от екипа, обръща внимание Златина Кушкиева от "Адеко България". Тя добавя и че някои фирми с добри практики в т.нар. мениджмънт на знанието (knowledge management) записват всички фирмени данни - за клиенти, договори, изпращани предложения, крайни и междинни резултати по проекти или работни документи – в "облака", а не на личните харддискове на служителите.

Обърнете специално внимание на клиентите си


При напускането на ключов мениджър е изключително важно да засилите контактите си с клиентите, с които той е общувал, за да не загубите и тях покрай неговото напускане. Те трябва да се информират, че този човек вече не е във вашата компания, и в същото време е добре да се представи заместникът му. Това важи особено силно, когато мениджърът активно работи срещу компанията.

Разбира се, ако напусналият мениджър отива в конкурентна компания, той ще се обади на хората, с които доскоро е работил. Но пък дали ще спечели клиента зависи от това дали той ще се довери на другата компания и доколко е доволен от услугата/продукта, който в момента използва от стария работодател, отбелязва Кушкиева. "Клиенти се печелят, ако спечелиш тяхното доверие, ако ги убедиш, че това е качеството/експертизата, от която имат нужда. Цената е важна, но тя не е водещ фактор при избора за една немалка част от бизнеса", смята експертът.  

И защитете правата си в съда


А в случай че бившият служител започне да привлича клиенти чрез действия, които противоречат на добросъвестната търговска практика - например отправяне на оферти с по-ниски цени, използване на информация, която има в резултат на предходната си работа, и т.н. - можете да потърсите своята защита и пред Комисията за защита на конкуренцията на основата на Закона за защита на конкуренцията, съветват юристите.

По този ред може да се постигне преустановяване на нарушението и санкция до 10% от оборота за предходната финансова година за нарушителя, казва адв. Минко Георгиев. Той допълва, че защита може да се търси и пред гражданския съд, като ощетеният работодател претендира уговорената неустойка и/или обезщетение за причинени вреди.

Ако всичко това не помогне, обадете се на Лука Брази.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly