С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Новобранци в офиса

Девет ученици се запознават с тънкостите на маркетинга и рекламата в първото реалити за професионално ориентиране.
Share Tweet Share
Снимка

Лия, Станислава и Веселин с талисмана на отбор "Пор" и менторите си Георги Малчев (най-вляво) и Младен Борисов от ilyan.com

[Капитал] Фотограф: Надежда Чипева

"Камера – работи. Звук – работи. Студио, дубъл 1. Начало." "Здравейте, новобранци. Имате 24 часа, за да намерете cool фактора на ДЗП и да предложите нестандартен начин, за да направим млечната напитка още по-популярна."

"Новобранците" в офиса на маркетинговата компания ilyan.com всъщност не са най-новите й служители. Не са дори и стажанти. А участници в първото риалити за професионално ориентиране за ученици в България.

Те са 9 момичета и момчета на възраст от 16 до 18 години. Ученици от 10-и до 12-и клас в училища от различни краища на България - София, Копривщица, Русе и Горна Малина. Всеки от тях има интереси и таланти в различни сфери - музика, литература, информационни технологии, приложни изкуства...

Но всички малко или много са изкушени от възможностите за кариера в маркетинга и рекламата. И искат да разберат повече за професиите, към които могат да се насочат. Или просто да преценят дали тяхното място не  е някъде другаде. Затова, въпреки че е събота, те са "на работа".

Учи, докато играеш

Групата внимателно изслушва инструкциите на маркетинговия директор на "Данон" Даниела Узунова. Тя им обяснява, че ще бъдат разделени на три отбора – Прасе, Пор и Панда. Всеки отбор ще работи с ментор, който е специалист в сферата на маркетинга и рекламата.

На следващия ден по същото време жури от трима души от оргенизаторите на формата ще избере рекламната идея, която отговаря на профила на продукта - нестандартна, но в същото време е и осъществима. А понеже в маркетинга опаковката е от значение, колкото по-добре е представена идеята им, толкова повече "бонус точки" ще заслужат. Хронометърът вече е включен и приключението започва...

"Искахме да направим темата за кариерното ориентиране възможно най-достъпна за всички младежи. Търсехме начин, по който тя да попадне в полезрението им дори и без целенасочено да я търсят и при това да бъде на език, който разбират", разказва Теодора Зарева, която е една от съоснователките на фондация WishBOX и в момента е неин управител (виж карето).  И така стигат до идеята, че риалити форматът е този, който дава най-добрата комбинация, тъй като е и доста популярен и харесван.

За първата среща

Оказва се, че кандидатите са минали през доста сериозно пресяване. Те е трябвало да изпратят мотивационно писмо, в което да отговорят на въпроса "защо искам да се развивам в сферата на маркетинга и рекламата", както и едноминутна видеовизитка за себе си, която да качат в YouTube.

Следва "кастинг" на живо, на който трябва да разкажат за своите хобита, интереси, любими предмети в училище и др. Освен това на място трябва да покажат и творческата си страна, като подготвят история с три ключови думи – бръмбар, тефтер и лампа, както и да измислят телевизионен анонс за нов продукт.

Всички, които са участвали в селекцията, казват, че са силно впечатлени от кандидатите. Дори и от тези, които не са се класирали за участие в риалитито, просто защото местата са ограничени. "Очаквах, че може да си изгубим времето и бях доста скептичен, когато отидох на кастинга. Кандидатите обаче ми доказаха, че нагласата ми не е правилна и че поне за тях негативните стереотипи за младежите не важат’", казва Илия Лазаров, директор международни проекти в ilyan.com.

Със спален чувал в офиса

След началото на задачата, оставяме новобранците да работят на спокойствие и се връщаме при тях на следващия ден, малко преди да започнат презентациите си пред журито. Изглеждат свежи и заредени с енергия, макар че са останали да нощуват в офиса. Да, нощувка в спален чувал на "работното поле" е една от изненадите на организаторите, за която никой не подозира. На сутринта обаче те си признават, че всъщност е било доста забавно.

Преживели са и проблем с тока в едно от помещенията, така че спокойно можем да кажем, че са минали през "офисна казарма" и са готови за всякакви екстремни ситуации. Но не всичко е било работа – хвалят се, че са си направили Харлем шейк, а и че ако са изморени, това е най-вече понеже до 2 часа са играли на фили... И мрънкат единствено заради ранното събуждане с музика "на макс" и камера в лицето.

Снимка

Отбор "Прасе" "репетира" презентацията си за пред журито. От ляво на дясно - Катрин, менторът им Асен Константинов от ilyan.com, Ивана и Атанас

 Фотограф: Надежда Чипева



Запознай се с новобранците

"Беше много интересно. Сега вече знам етапите на развитие на една маркетингова идея – от създаването до представянето й", казва Атанас от отбор Прасе. Тази година той завършва математическата гимназия в Русе. Участва в риалити формата, понеже иска да научи повече за маркетинга. В момента работи по няколко проекта, за които ще има нужда и от маркетингови умения, а и освен това смята, че това е сферата, в която може би ще продължи да се развива.

Един от проектите му е приложение за увеличена реалност (augmented reality), което разработва за компании от мебелната индустрия, и се надява, че ще му донесе не само престижна награда от състезанието за наука и инженерство MITE, а и че реално ще има фирми, които биха искали да го използват. Другият му проект е свързан с разработване на таблет за незрящи.

В края на маркетинговия уикенд Атанас е доволен, че е получил няколко маркетингови урока, които със сигурност ще използва. За него огромен плюс е и това, че техническите му умения бяха забелязани и оценени от външни специалисти и в крайна сметка получи специална индивидуална награда - стипендия за безплатно обучение в Софтуерния университет на Светлин Наков.

В отбора на Атанас е и Катрин, която учи в музикално училище, свири и пее, но участва в шоуто, за да проучи дали всъщност маркетингът не е нейното истинско призвание. Разказва, че в училище им говорят за кариерно ориентиране, но е съвсем различно да видиш и да пипнеш  нещата, за които кариерните консултанти само ти споменават.

Другият артистичен елемент в отбор Прасе е Ивана. "Интересувам се от креативната част в маркетинга", казва тя. За момента не е избрала дали ще се насочи към маркетинг, дизайн или към нещо съвсем различно. Затова и активно разпитва менторите, особено за това дали, ако работи в сферта на маркетинга, това няма да я принуди "да мизерства".

Което в нейния случай означава: дали ще може да живее, без да мисли как ще си плати сметките, но и да има достатъчно пари, за да си позволява разни "екстри" като това да ходи на концерти, например на любимците си от Coldplay...

Няма да мизерстваш, но и няма да станеш много богата, е отговорът, който получава на въпроса си от директора "Бизнес развитие" на Graffiti BBDO Деян Шиваров, който в маркетинг уикенда беше и ментор на отбор Панда. 

И в отбора на пандите има "ИТ човек" – Стоян, който идва от Копривщица. Разказва, че от доста време се занимава с компютърни технологии и вече твърдо е решил, че това ще е и специалността, към която ще се стреми да влезе в Софийския университет. Но пък и обмисля варианта, в които да комбинира интереса си към технологиите с този към маркетинга и може би някой ден ще се занимава с дизайн в рекламна или маркетингова компания.

Иначе в момента е последен клас в паралелка с профил "Сътрудник в малък и среден бизнес". Това е специалността и на двете му съотборнички - Гергана и Василена. Те обаче са в 11-и клас и идват от гимназията в Горна Малина, която е с професионална насоченост в сферата на икономиката и туризма.

Гергана проявява интерес към маркетинга и рекламата, понеже смята, че това са професии, в които човек може да покаже и развие креативността си. Василена пък се занимава от около година със спортна журналистика и дори вече е главен редактор на сайт за спортни новини.

Веселин, който е от отбор Пор, също се интересува от маркетинг и бизнес и също идва от Горна Малина. Станислава пък все още не е решила дали иска да се занимава с маркетинг, политология, криминалистика или нещо друго, но е категорична, че ще учи в чужбина.

"Животът в Америка е точно това, което търся - динамика и нови предизвикателства", казва тя. В средата на месеца Ава, както е по-известна сред приятелите си, издаде и първата си стихосбирка – "Гореща кръв", така че в крайна сметка може да поеме и в съвсем различна посока.

"Доста неща ми се изясниха относно метода на работа и как се подготвя един проект. Научих и какви са отделните професии и функции в сферата на маркетинга. А в личен план се запознах с много готини и отзивчиви хора, които направиха участието ми яко и незабравимо", казва Лия, която също е от отбор Пор. В момента тя е в 12-и клас в Немската езикова гимназия в София.

Казва, че вече е решила да учи комуникации и публицистика, а след това да работи в сферата на рекламата или връзките с обществеността. Затова и риалити форматът й е бил полезен и е научила нови неща за сферата, която й е интересна, при това докато реално ги прави. Иначе в училище са имали занимания, свързани с кариерното ориентиране, но тя лично не е намерила за себе си нещо ново.

Снимка

Отбор "Панда" – Гергана, Василена, Стоян и менторът им Деян Шиваров от Graffiti BBDO

 Фотограф: Надежда Чипева



Идеи на килограм

"Ние мислим за младежите в стереотипи. Смятаме, че са супербезотговорни хашлаци, а това определено не е така. Очаквах двата дни да бъдат тегави, а накрая бях приятно изненадан от това колко будни и креативни са младежите – от десетината идеи, които предложиха, 8 бяха напълно подходящи", казва менторът на новобранците Деян Шиваров.

А какво всъщност представиха те?

Проектът на отбор Прасе - "Даскало за пичове" – предвижда да направят кътове на Пора, Прасето и Пандата в училище. Всеки от тях ще е оборудван по специфичен начин, характерен за героите, например джаги при прасето, музикални инструменти при пандата и спортни уреди при пора. Всяко училище ще може да кандидатства, но само тези, които получат над определен брой гласове, ще могат да получат като подарък къта, за който са кандидатствали.

А благодарение на техническите умения на Атанас има и хай-тек елемент – нова версия на неговото мобилно приложение за увеличена реалност, чрез което, като се сканира част от етикета на напитката, може да се види триизмерен образ на някой от кътовете.

Пандите пък се представят с проекта "Очаквай неочакваното", който има онлайн и офлайн част. Първата включва игра, в която всеки може да "влезе в кожата" на някой от трите образа от рекламата на продукта и да си създаде отбор с останалите два. Но виртуалните му съотборници ще му бъдат предложени на случаен принцип, така че той няма да знае кой е човекът зад тях.

Натрупването на максимален брой точки от всяко ниво ще носи материални награди, но те също ще бъдат неочаквани, защото жребият може да те възнагради с химикалка, но пък може и с автомобил. Освен това те са предвидили да има и автомати за напитката, които обаче ще пускат вкус на случаен принцип, за да «усетиш тръпката на непознатото».

От отбор Пор пък предлагат "Да запалим партито", като идеята им е да се организира годишен бал за учениците. Те се надяват така да променят стереотипа за годишните балове. А и какво пречи всеки випуск да си прави бал в края на годината?

Коя от идеите ви хареса? Не забравяйте, че критериите са нестандартност и изпълнимост. Няма да разкриваме избора на жирито. Но ако искате да разберете кои са победителите, които получиха като награда летен стаж в ilyan.com, гледайте цялото филмче с най-добрите моменти от маркетинг уикенда на учениците на сайта novobranci.bg. И очаквайте следващите епизоди, за които доброволците разчитат изцяло на финансовата подкрепа на спонсори. От тях ще зависи и каква ще е темата на "Новобранци" ООД-2.

Младежите не са това, което си мислите, че са

Надявам се, че учениците успяха да научат нещо от нас, ние от тях  със сигурност, казва Младен Борисов, директор "Нови медии" в ilyan.com, който беше и ментор на отбор Пор. И най-ценният урок е, че те не са глупави и без интереси, за каквито повечето хора ги мислят.

Ние много подценяваме учениците и имаме много предразсъдъци, свързани с техните възможности. Не вярваме достатъчно в тях и това, което могат, коментира и Теодора Зарева. Тя е от първия випуск преподаватели в програмата на "Заедно в час" и в продължение на две години е била учител по английски в училище в столичния квартал "Надежда". Оттам са и впечатленията й, че като цяло възрастните имат ниски очаквания от младежите и вместо да ги стимулират да показват своята индивидуалност и талант, само ги подтикват да оправдаят очакванията им.

Не очаквах, че са толкова умни, признава и Асен Константинов, криейтив директор в ilyan.com, който беше и ментор на отбор Прасе. Не трябва да ги подценяваме, заради възрастта им. Разговорите ни бяха почти като разговори с колеги. Единствената разлика помежду ни беше, че аз имам повече опит. Те имат идеи, просто невинаги знаят точните оръжия, за да ги реализират по най-добрия начин, допълва той.

Но може би тези младежи не са представителна извадка, биха казали някои хора. И може и да са прави. Но поне е ясно, че следващото поколение не е напълно изгубено. Че в него има будни, умни, креативни и търсещи млади хора. Които не само не ги мързи, но и ще изберат много по-осъзнато бъдещето и професията си за разлика от редица други по-възрастни и уж по-умни от тях. Остава само да им вярваме малко повече и да подадем повече ръце по пътя на кариерното им ориентиране. Дори и когато камерата не е насочена към нас.

В името на кариернто ориентиране
Каузата на фондация WishBOX, която се развива с доброволчески усилия на близо 20 души, e да подпомага кариерното ориентиране на младежите. Към момента доброволците вече са създали сайт с вдъхновяващи ментроски видеа на успели професионалисти в различни сфери - wishbox.org, и ръководство за кариерно ориентиране, което се използва от над 200 учители в цялата страна.

Риалити форматът е поредната им инициатива в тази област. За пилотния епизод фондацията и маркетинговата компания ilyan.com се заемат с продуцентските функции, а "Данон" е първата компания, която подкрепя идеята им, като предоставя реална бизнес задача на участниците.

От WishBOX работят и по нова инициатива. Доброволците организират и форум изложението "Аз, инженерът", което ще се проведе на 5 март в Интер-експо център. На него ще бъдат представяни възможностите за образование и кариера в сферата на компютърните и инженерните дейности. Предвидени са демонстрации, лекции и работилници, възможности за срещи с работодатели и кариерни консултанти.

През юни пък за втори път ще организират и събитието "Аз, ученикът", чиято цел е да предостави платформа на младите хора, за да представят талантите си и да вдъхновят връстниците си със своите постижения.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly