Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Да те посъветва правилният човек

Или как проектът ABLE Mentor свързва млади професионалисти с ученици, за да им помогнат да изберат професия и да повярват във възможностите си.
Share Tweet Share
Снимка

В рамките на четири месеца младежите заедно със своите ментори работят по конкретен проект свързан с личностно развитие, бизнес или социална идея.

 Фотограф: Анелия Николова

Снимка

Инициаторите на проекта ABLE Mentor търсят партньори, за да го пренесат и в други населени места.

 Фотограф: Анелия Николова

Може ли едно 17-годишно момиче да направи и управлява хотел? За ученичката Йоана и менторът й - докторантът в сферата на туризма Иво Анев, отговорът е "да". Те са твърдо убедени, че човек може да сбъдне всяка своя мечта, ако вярва в нея достатъчно силно и я преследва достатъчно упорито.
 
Първоначално всички им казват да зачеркнат проекта и да изберат някой, който е по-реалистичен. Четири месеца по-късно обаче двамата успяха да убедят скептиците, че не са прави, като им представиха подробен бизнес план не просто за един хотел, а за цяла хотелска верига. В него има разчети за приходите и разходите, чертежи на бъдещите стаи, детайли за резервационната система, която ще се използва, рекламни брошури...
 
"Има трудни неща, но всяко трудно нещо си има решение", казва Йоана. Сега повече от всякога е убедена, че е избрала правилния път и някой ден ще изпълни мечтата си да стане хотелиер също като мениджърката на онзи хотел от зеленото й училище. Или поне да работи в сферата на туризма.
 
Иван също вече е избрал професията си – ще се занимава с пътно инженерство. Дори вече работи по проект за изграждане на път до Белоградчишките скали, макар че още ходи на училище. Плановете са той да бъде готов наесен, а естествено това нямаше да се случи, ако неговият ментор не беше повярвал в силите му.
 
И Тина е напреднала с проекта си. Тя е решила, че ще продава тениски, щамповани с нейни рисунки, а парите ще дари на дом за деца с онкохематологични заболявания. Нейната менторка Мила Димитрова, която близо 10 години се е занимавала с доброволчество и е подпомагала различни каузи, й помага да кандидатства за финансиране от Центъра за нестопанско право. Ако през есента проектът им бъде избран, те могат да получат до 1000 лв. и да започнат реализацията му.
 
Симона и Стефани пък са успели да организират флашмоб с танци в центъра на София (и дори да научат своите ментори на някои стъпки), а вече подготвят и втори за 21 юни. Нона пък е издала първия брой на списанието си за култура и изкуство. А Стела вече не се притеснява да говори пред публика...
 
Списъкът на "усмихнатите" истории е дълъг и включва бъдещите планове близо 40 души. Общото помежду им е, че в тях главни герои са ученици от 10 и 11 клас и техните ментори – студенти в последен курс или вече утвърдени професионалисти в различни области. И всички те нямаше да се случат, ако не беше проектът ABLE Mentor на Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE).
 
Да подадеш ръка
 
"Знаем какво е да те подценяват заради възрастта ти и да имаш усещането, че можеш всичко, но да не знаеш откъде да започнеш, да се чудиш накъде да продължиш образованието си и каква да бъде професията ти. Но знаем, че може и да помогнем", обясняват Асен Георгиев и Илияна Лазарова, които са сред двигателите на проекта. Искахме да накараме учениците да бъдат по-уверени в себе си, да повярват, че могат да се справят с проблемите, да бъдат по-информирани, по-отговорни, да им дадем дори и някой житейски уроци", изреждат разпалено и един през друг двамата.
 
Всъщност проектът на ABLE започва преди близо година и половина. В самото начало идеята е доста по-различна – младите професионалисти организират няколко срещи с ученици, на които лектори говорят за предприемачество или разясняват правата им. Това са все теми, които липсват в българската образователна система. После, докато разсъждават как могат да подобрят проекта си, организаторите стигат до съвсем различна идея – да не подхождат групово, а индивидуално.

Развиват и концепцията си – да съберат ученици и ментори, като в рамките на няколко месеца те трябва да разработят конкретен проект, свързан с личностно развитие, бизнес или социална идея. Целта е не само да обменят знания и умения с учениците, докато се занимават с практически неща, но и младите хора да имат усещането, че са направили нещо конкретно и цялостно въпреки краткото време. Младежите общуват с менторите си, а те по своя преценка да ги свързват и с други професионалисти, от които биха научили нещо полезно, свързано с интересите на ученика.
 
За да стигнат до мотивирани ученици, ABLE карат кандидатите да им изпратят есе, в което да обяснят какво биха искали да постигнат, подобрят или променят. Менторите също подават CV и се регистрират в сайта, като посочват интересите и мотивацията си да участват в проекта. Впоследствие екипът на ABLE Mentor се опитва да напасне профилите.
 
След първоначалните притеснения, че няма да могат да намерят ментори, се оказва, че много от кандидатите се свързват с тях с коментара: "Колко пъти съм си го мислил..." "Хората всъщност искат да споделят това, което могат и знаят, това е някаква вътрешна потребност", обобщава Асен Георгиев.
 
"Самият аз, когато бях в 11 клас, нямах идея с какво искам да се занимавам. Включих се в проекта, за да мога да помогна на младите хора, които сега минават през същото предизвикателство", казва Велин Койчев, който се занимава с предприемачество в IT сектора. Обяснява, че в същото време самият той е научил нови неща през тези четири месеца – участвал е в организирането на флашмоб, видял е как се заснема видеоклип и т.н. "За мен е важно да споделям опита и знанията си", казва и Ива Венева, която работи в сферата на връзките с обществеността. И добавя: "Едно от ценните неща в проекта е контактът между хората."
 
Различното училище
 
"Младежите имат идеи и мечти и във формáта виждат възможност да работят с някого, за да направят първи стъпки към реализацията им", отбелязва Илияна. Други търсят хора извън кръга на родителите и познатите си, за да им помогнат да разберат по-добре себе си, своите способности и да продължат по-смело напред.
 
"Натрупах много опит и увереност в себе си", споделя в края на проекта Константина. Заедно с ментора си тя е създала дискусионна група, в която учениците могат да споделят страховете си, да ги обсъждат и да търсят решения. Нейното допитване сред връстниците й установява, че те се страхуват най-вече от това как ще бъдат възприети от другите, от провала, както и от загубата на свои близки. Споделя, че първата дискусия е минала успешно и вече обмисля как да продължи проекта си и в друго училище. 

Докато представя проекта си за детска градина, Петър пък искрено си признава: "Научих, че ако искаш да се занимаваш с частен бизнес, е много сложно." Но пък не се е отказал от идеята си. Мотивацията му е, че не е доволен от образователната система и вярва, че промяната трябва да започне от най-долното стъпало, тоест още от детската градина.
 
"Всичко е много по-лесно, когато имаш партньор. Никога не се предавай. В основата на успеха винаги стои постоянството и упоритостта", изрежда с лекота своите три научени урока Симона. Признава, че след времето, прекарано в ABLE Mentor, и след проекта за флашмоб по-скоро е затвърдила решението си да се откаже от счетоводството и в бъдеще да се посвети на нещо доста по-артистично - защо не и танци. "Никога не трябва да се отказваме, ако желаем нещо, никой не може да ни спре", споделя и Стела.
 
To be continued...
 
Първият етап на проекта ABLE Mentor приключи, но амбицията на младите професионалисти от асоциацията на лидерите и предприемачите е да продължат с "втори сезон" още през есента. Спечелената субсидия от 5 хил. долара от Института за международно образование (Institute of Iternational Education) и това, че досега са я харчили пестеливо, ще им помогне да финансират и следващите си събития.
 
"Търсим неправителствена организация или група от хора извън София, които да ни помогнат да пренесем инициативата и в други населени места", казват Асен и Илияна. Обещават си по време на втория ABLE Mentor да обръщат още по-голямо внимание на мотивацията както на учениците, така и на менторите. За тях лично един от научените уроци е, че човек може и да има голямо желание, но понякога то се разминава с възможностите му.

През първата част на проекта например на някои ментори с по-натоварена програма им е било трудно да прекарат минималното време от 4-5 часа на месец с ученика, с когото работят. Имат примери и за ученици, които също са се демотивирали на даден етап и са започнали да гледат на участието си в проекта като на поредното домашно. Но пък организаторите все пак са горди, че от всички 44 екипа общо 37 накрая са представили своите проекти. "Това ни мотивира да продължаваме. Защото вярваме, че ако работим целенасочено, нещата за младите хора могат да се променят", обобщава Асен.  

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly