С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Добре дошли на работа в България

Или как да "посрещнем" чужденец в компанията
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterrstock] 

Снимка

 Фотограф: Капитал


Елмира Бочева е завършила бизнес администрация в университета "Манхайм", Германия, през 2009 г. със специализация в областта на човешки ресурси, маркетинг и психология. По време на следването си е била на практика в областта на човешките ресурси в Германия. Работила е и в отдел "Човешки ресурси" в "Кауфланд България". Присъединява се към екипа на "Мелексис България" през 2011 г.
Добре е, ако компанията разработи наръчник с основна информация за страната и практични съвети към чужденеца, който започва работа в компанията
Да си чужденец и да работиш в друга държава може да бъде, както невероятно преживяване и възможност за трупане на опит, развитие и опознаване на нови култура, така и сериозен стрес и предизвикателство. Защото, ако новият служител от друга държава не се адаптира и не успее "да намери" своето място в офиса, това може да се отрази на качеството на работата му, а оттам и на резултатите на компанията.

Действително на все повече фирми в България им се налага да назначават чужденци – и като редови служители, и като мениджъри. И често от опит осъзнават, че трябва да положат специални усилия, за да може въпросният човек да се впише ефективно в екипа. Компанията като цяло и отделните служители могат да бъдат стабилна опора и подкрепа при посрещането на новия колега, дошъл от хиляди километри разстояние. А ето и няколко конкретни съвета, на какво е важно да обърнете внимание, ако сте в подобна ситуация:

Проучването

Преди пристигането чужденецът прекарва голяма част от времето си, за да "опознае", главно от интернет пространството, страната, в която отива. Личният контакт в такъв момент е важен и необходим. Комуникацията с реален човек винаги е предпочитана и по-лична, отколкото морето от информация, която ни залива в интернет пространството. Добре е и компанията да разполага и предоставя съвети и основна информация за страната - събрани в наръчник, който да напътства и помага във вземането на ежедневни решения дори и от личен характер.

Посрещането

Според една поговорка - "Първото впечатление е най-важно". Да, така е, затова и първото посрещане е много важно. Добре е чужденецът да чувства спокойствие и сигурност въпреки непозната обстановка. Как? С обгрижване, предварителна подготовка и комуникация още преди пристигането в България. Важно е да се споделя информация за първите стъпки и задачи, които предстоят непосредствено след пристигането. Планирането винаги дава усещане за подреденост и последователност, а това е важно за човек, на когото му предстои да попадне в непозната обстановка. 

Пребиваването

Помощта при намиране на жилище и организиране на огледи, транспорт, преместване, издаване на разрешение за работа и пребиваване и всички тези подробности, които са даденост за нас, всъщност са пречка и представляват трудност за чужденците. Организацията по тези задачи в много случаи е добре да започне още преди пристигането, а помощта от страна на компанията е високо ценена и необходима. 

Административната организация

Държавата, както и всяка компания има набор от документи, които се изискват при стартиране на чужденец във фирмата. Има стъпки, правила и закони, които трябва да се спазват. Но и често се налага ползването на административни услуги от личен характер, за които компанията може да съдейства, като например помощ при издаване на банкова карта, заплащане на разходи и данъци (как и къде), запознаване със здравната система и др.

Комуникацията

Езиковата бариера е една от най-големите пречки и трудности пред чужденците. Да, в днешно време почти всеки знае английски език, но невинаги това е достатъчно. Ако в компанията има и други колеги чужденци, връзката с тях би била много важна. Именно те в случая са хората с "опит" в чуждата страна и те могат от първо лице да дадат професионални или лични съвети в точния момент по подходящия начин. 

Приобщаването

Първите няколко месеца са най-трудни за чужденците. А според пирамидата на Маслоу за потребностите на човека на трето място е "принадлежност" - нуждата от семейство, любов, но и нуждата да принадлежиш и да бъдеш приобщен към общност, да се чувстваш необходим и част от общество. Компанията и екипите може и трябва да показват и толерират културните различия, националности и да създават условия за свободно и неформално общуване и бързо приобщаване към "семейството" на компанията. Организирането на инициативи извън работно време, различни видове клубове в компанията като спортни, туристически, риболовни и други са добра възможност в тази посока.  

Семейство и социален живот 

Едно от предизвикателствата пред чужденците е раздялата със семейството и приятелите. Или съответно другата противоположност, а именно когато пристига заедно със семейството си. Във втория случай понякога предизвикателствата са дори повече и по-трудни, тъй като това вече е не само ново начинание, свързано с работата, но и ново начинание за цялото семейство. В доста компании има програми, свързани с подпомагане в личен план, включително и подкрепа за образованието на децата в семейството. Дори и съвети, свързани с "дребни" задачи като пазаруването, обиколка на града, забележителности и музеи, препоръки за забавление, се ценят и сплотяват екипите в компаниите.

*Елмира Бочева, старши специалист "Човешки ресурси" в "Мелексис България" 

Вестник "Капитал Daily" и сайтовете karieri.bg и dnevnik.bg са медийни партньори на форума "Кариера в България. Защо не?", който ще се проведе на 10 септември в "Интер експо център". На събитието ще се представят близо 80 работодатели, търсещи млади специалисти с образование и опит в чужбина. Компанията "Мелексис България", която разработва и тества микрочипове за автомобилната индустрия, ще е сред участниците на форума.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly