Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Отговор на казус: Шефката ми очаква да споделям лични истории в офиса

Коментарът на специалистите по читателския казус "Шефката ми очаква да споделям лични истории в офиса"
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

[Shutterstock] 

Коментарите на специалистите са по читателския казус "Шефката ми очаква да споделям лични истории в офиса". Още по темата можете да прочетете в текста "Не ме закачай".

Личностна характеристика или проблем с мениджърските умения
Иванина Захариева, психолог, лайф и бизнес коуч


Снимка

[Личен архив] 



Това е само един от многото примери за прекрачване на границите между личните и служебните отношения от страна на мениджърите, което е част от организационната култура в много от фирмите в България. Много от служителите в тях са потърпевши от управлението на мениджъри, които са се доказали като добри професионалисти в сферата си, но не са обучени или нямат качествата и уменията да ръководят хора. Резултатът от това е, че на подчинените им се налага да правят компромис с личните си убеждения и принципи, което изразходва много енергия, води до неудовлетвореност и демотивация, несвързани със самата работа.

От споделеното от читателката разбирам, че вече е изпробвала различни начини да се справи със ситуацията, но не и да се опита да се отдръпне малко, за да разберете каква всъщност потребност на пряката й ръководителка задоволява това поведение и да се опита да въздейства в тази посока.
Едно от възможните обяснения е, че това прекалено любопитство е просто личностна особеност и манталитет. Възможно е и по този начин ръководителят да си мисли, че запълва определени дефицити в собствения си личен живот.

След като тонът на комуникацията е зададен като толкова неформален, не би трябвало да е проблем да се даде обратна връзка, в която не се обвинява ръководителят, а служителят споделя каква информация за себе си може да споделя и какво му причинява дискомфорт. Нека читателката се опита да проведе приятен и откровен разговор "по женски", в който ръководителят да не се чувства атакуван, заплашен или отхвърлен. Дали ще се съобрази с чутото и ще промени нещо остава неин избор. Изборът дали да търпите такова отношение, правейки компромис със себе си, или да плащате цената на отказа си е ваш.

Подобно поведение може да говори и за силно изразена потребност за контрол, която е възможно да е свързана със съмнение в собствените мениджърски умения на ръководителя и авторитет пред екипа. Един добър и опитен ръководител на екип би трябвало да е наясно и с други ефективни методи и измерители на екипния дух и да се фокусира върху тях. Ако и колегите ви споделят вашето мнение, помислете заедно как да дадете по приемлив начин обратна връзка на прекия ви ръководител за нейното поведение и как то се отразява на екипния климат.

Ако личният или екипен разговор по въпроса не помогне, помислете как по дискретен и деликатен начин бихте могли да споделите и поискате съдействие за запълване на тези управленско-поведенчески дефицити от по-висшестоящите от нея, отдел "Човешки ресурси" или друго подходящо звено в компанията ви.

***
Въпросът опира до това колко опитен и зрял е лидерът
Катрин Прентис, управляващ регионален директор на "Ноубъл Mанхатан коучинг" за България, Гърция и Македония

Снимка

[Личен архив] 



Един добър лидер се грижи не само за успеха на организацията, но и за всеки член на екипа, отделяйки време за индивидуални разговори, и с въпросите си търси да открие какво е най-доброто за всеки. В резултат на това вниманието му може да долови и допълнителни неща на по-лично или деликатно ниво от чисто работните задължения. Това се случва естествено при по-интуитивните и зрели лидери. Дали един разговор, засягащ деликатна тема, би се възприел положително или не, зависи до огромна степен от няколко важни аспекта:

- В чия полза се води разговорът? Ако инициаторът е ръководен от загриженост към другия човек и чрез въпросите си търси информация, която да е в полза на събеседника му, тогава е налице конструктивна и правилна основа за комуникацията. Ако търсената информация просто подхранва егото на питащия и го кара да се чувства значим, разговорът няма да доведе до конструктивен финал.  

- В каква среда се провежда той? На английски има интересен израз hallway hit-up, което буквално преведено означава "сблъсък в коридора". Обикновено се употребява, когато става въпрос за важни разговори, които изникват изневиделица на най-нелепото място. Връхлита някой върху вас и иска да вземете отношение по нещо, за което ни най-малко не сте подготвени. Не позволявате да ви поставят в такава ситуация и не поставяйте други в нея - освен ако не става въпрос за нещо извънредно и спешно. По-добрият вариант е да си насрочите среща в удобно време и място, където и двете страни да са в подходящо състояние и да имат подготовка, за да проведат конструктивен разговор без натоварващи и разсейващи фактори.

Разликата между правилния и неправилния мотив за проява на любопитство, между подходящите и неподходящите време и място за даден разговор, както и усетът за това дали една тема е деликатна или не може да не е забележима за един недостатъчно опитен лидер. Но това умение може да се придобие. Красноречива мярка за вътрешното израстване на един човек е, когато той започне сам да разпознава мотивите, които го движат, както и да развие способността да се самоконтролира и самокоригира.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Остават броени дни до крайния срок за участие в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018!

Крайният срок е
27 май!


Повече подробности на capital.bg/next

Остават броени дни до крайния срок за участие в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018!



“Капитал” и “Кариери” търсят активните, вдъхновени и вдъхновяващи мениджъри и предприемачи.

За да разкажем историите им.
И да ги наградим с EMBA стипендии от City College - международния факултет на The University of Sheffield.

Кандидатствай или номинирай Next Generation мениджър или предприемач!


Конкурсът се провежда с подкрепата на Trelleborg.

 
Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly