С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Фитнес за лидери

Поведението е това, което отличава успешните хора в тълпата от умни и способни професионалисти
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

 Автор: Михаил Вълканов

Краят на дълъг ден е и вие сте на среща, която сте знаели, че ще бъде трудна. Анил не ви харесва много, а още по-малко предложението ви и се опитва да провали срещата. И тъй като двамата с Радика едновременно се борите за повишение, по всяка вероятност тя няма да пропусне тази възможност, за да направи на решето идеите ви пред шефа. Това е един от онези ежедневни "моменти на истината" в съвременните условия на работа, при които е много вероятно вашето поведение да предопредели както резултатите, така и качеството на предложенията ви. Така че, докато Анил се опитва да ви провали, а Радика да "пробие дупки" в идеите ви, какво ще предприемете? Колко успешни ще бъдете?
 
Всичко, което се случва на тази среща, както и всичко, което успеете да постигнете на нея, се свежда до това, което наричам поведенчески фитнес. Да, за да бъдете успешни, трябва да се отличите във всички елементи, които са специфични за вашата длъжност. Трябва да бъдете в състояние да разработите добър маркетингов план или да създадете "умно" подобряване на процесите – трудили сте се усилено, за да можете да направите всички тези неща. Въпреки това в свят, пълен с все по-образовани и добре обучени бизнес професионалисти, не сте единствените, които не само могат да свършат тази работа, но и да я свършат добре.
 
Защо тогава има хора, които могат да направят така, че маркетинговият им план да бъде реализиран, докато други, които са еднакво способни, не могат? И защо нечии предложения за подобрение на процесите се приемат, докато не по-малко смислените предложения на други се отлагат?
 
Онова, което отличава най-успешните хора, е тяхната способност да придвижват напред своите проекти и идеи. Тази способност касае повече качеството на тяхното поведение, отколкото това на техните идеи и предложения. Накратко, те са в по-добра поведенческа форма.
 
Кой управлява самолета ви?
Да се върнем на вашата трудна среща в края на деня. По всяка вероятност ще постъпите както обикновено. Когато представям този обичаен работен сценарий на мениджъри или MBA студенти, поне половината от тях казват, че имат навика да отвръщат със същото, когато някой ги притисне до стената. Останалите казват, че обикновено прилагат по-пасивен подход, като или отстъпват, или предпочитат да отложат битката за друг ден. Задайте си въпроса каква би била вашата обичайна реакция в този случай?
 
Всички ние имаме автоматично поведение. Това са дълбоко вкоренени навици, които когато бъдат задействани, се изпълняват почти автоматично с много малко усилия и самоконтрол от наша страна. Проблемът е, че когато работим на автопилот, ставаме по-малко гъвкави, а гъвкавостта е една от отличителните черти на хората, които са в добра поведенческа форма.
 
При висококонфликтни срещи има моменти, когато трябва да реагираме активно, и други, в които е по-добре да направим точно обратното. Ключово е да се разчете правилно ситуацията и да се действа по подобаващ начин. Хората, които са способни от поведенческа гледна точка, са наясно със своите автоматични реакции и по този начин могат много по-добре да ги преодолеят и заменят с поведения, които са по-продуктивни в дадения момент. В зависимост от ситуацията те могат да изберат дали да прекъснат, или да позволят на останалите да продължат да говорят; могат да се придържат стриктно към идеите си или да ги загърбят, като обърнат по-голямо внимание на чуждите идеи; могат съзнателно да придвижват разговора в желаната посока или да последват нечия друга посока.
 
Какво има във вашата кутия с инструменти?
В допълнение към гъвкавостта хората, които са в отлична поведенческа форма, съсредоточават своите усилия върху разработването на по-широк набор от инструменти, за да имат по-голям избор, когато се озоват в трудна ситуация на работното място. Това са хора, които отделят време да наблюдават и да се учат от другите, особено от тези, които правят нещата по много по-различен начин. Защо Кумар е толкова убедителен, какви тактики използва? Когато Прия води срещи, как успява да задържи вниманието на хората върху темата, а не върху техните лични проблеми? Като мениджър какъв тип мислене позволява на Анита да не микроменажира всичко, а да се чувства спокойна да делегира задачи на екипа си? Да бъдем в добра поведенческа форма означава да наблюдаваме по-ефективното поведение на колегите не със завист, а с любопитство.
 
Програмите за обучение са друг начин да придобиете нови продуктивни поведенчески навици. Много фирми предлагат на служителите работилници на теми като активно слушане, коучинг и менторство, даване и получаване на обратна информация, влияние и убеждаване, както и водене на преговори. Някои компании добавят и иновативни курсове на теми като фокусиране на вниманието, развитие на силните страни и справяне със стреса. Програмата за обучение по фокусиране на вниманието на Google се смята за най-популярната незадължителна програма, насочена към служителите.
 
И все пак обикновено твърде много хора се отказват от поведенчески обучения в полза на обученията за "твърди" умения, които смятат, че са по-важни за успеха им. Или ги посещават, но половинчато. Вярвам, че това е много недалновидно, но добрата новина е, че нагласите се променят.
 
В университетите и бизнес училищата студентите влагат повече усилия в придобиването на ключови навици паралелно с усвояването на знания и "твърди" умения. Те все по-често избират курсове, фокусирани върху поведенческата промяна. Например в моя университет предоставяме няколко практически курса по поведенчески фитнес, които помагат на студентите да усвоят практически техники за промяна на навиците, както и да упражняват различни видове поведение, свързани с емоциите, вниманието, самоконтрола, открития диалог и благополучието. Тези курсове винаги са препълнени. Преди двадесет години, когато бях студент по MBA, подобни курсове щяха да бъдат празни.
 
Можете ли да го постигнете?
Поведенческият фитнес цели изграждането на широк набор от основни инструменти и развиване на гъвкавост в моментите, когато трябва да изберем правилното решение. Трябва да бъдете в състояние да използвате подобаващо всеки инструмент, а това изисква практика.
 
Сетете се за последната статия за мениджмънт или лидерство, която сте прочели, или обучителен семинар, който сте завършили. Вероятно се е казвал "Пет основни правила за провеждане на успешни срещи" или "Как слушат лидерите?". Вдъхновени от статията или семинара, вероятно сте поискали да опитате за кратко някой нов тип поведение на следващата ви среща или разговор с колега. Направихте ли го и ако е така, колко време се придържахте към новото си поведение?
 
Твърде често не можем да променим поведението си дори когато сме мотивирани да го сторим. Знаем, че трябва да бъдем по-добри слушатели, да микроменажираме по-малко и дори да бъдем по-отворени към идеите на другите… но с все по-претрупаната входяща поща и постоянен натиск за постигането на резултати промяна в поведението не се случва.
 
Поведенческият фитнес на работното място е като физическия фитнес в залата. Не влизате във физическа форма само с няколко бягания на пътеката, както и не ставате по-добър слушател, като прекарате няколко дни, слушайки по-внимателно по време на срещи. Хората, които са в отлична поведенческа форма, отделят време да прецизират поведението си и се упражняват всекидневно. Фитнесът изисква ангажираност.
 
Добрата новина е, че науката за поведението предлага широка гама от техники, които правят промяната по-вероятна да се случи, както и да остане постоянна. Създайте си социален натиск, като кажете на колегите си, че работите върху способностите си да слушате по-внимателно, а след това направете нещата по-забавни, като ги предизвикате да изберат определено поведение и да се опитат да го приложат в работата си. Настройте алармата на вашия мобилен телефон така, че всеки път когато влизате в среща, да си припомняте да контролирате емоциите с няколко дълбоки вдишвания, когато се почувствате изнервени. Мотивирайте себе си да спрете да микроменажирате, като си правите малки възнаграждения: следете всяка ситуация, в която ви се прииска да кажете на другите какво трябва да правят, и наградете себе си с вечеря в любимия ресторант, ако сте в състояние да "се отпуснете" в поне 50% от случаите.
 
Професионалистите в отлична поведенческа форма са хората, способни да случват нещата. Те успяват там, където други еднакво умни и опитни хора не успяват. Така че работете, за да станете поведенчески по-гъвкави, изградете вашия поведенчески инструментариум и практикувайте по-добри видове поведение всеки работен ден. Ще откриете, че сте способни да насочите тежката среща с Анил и Радика в правилната посока въпреки техните опити да я провалят.

* Лий Нюман е декан на социалните и поведенчески науки в IE University и декан на областите иновации и поведение в IE Business School в Мадрид, Испания. Фокус в неговата работа е прилагането на поведенческите науки в сферата на бизнеса и лидерството. 

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest. 

HR and Leadership Forum: Management 4.0

24 октомври 2018 г.

Повече подробности на capital.bg/hrforum

HR and Leadership Forum: Management 4.0



Акценти в програмата:

  • Как да привлечем точните таланти с помощта на креативни подходи, нови технологии и изкуствен интелект?
  • Как да развиваме хората в екипа си “в крак” с новите тенденции и подходи в сферата на обученията?
  • Кои са факторите, които правят хората щастливи на работното им място и какво и как да направим, за да ги осигурим?
  • Какво прави лидерите лидери?
  • Как да развием култура на иновативност и предприемачество и кои от новите стартъп модели (не) работят?

capital.bg/hrforum

 
Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly