С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

А да знаете какво е главница?

Проект на Джуниър Ачийвмънт България и MetLife България показва, че финансовото образование има важно място в училището
Share Tweet Share
Снимка

Ели Руменова и Ивайло Пеев по време на един от уроците от "Знания, които променят живота"

 Фотограф: Велко Ангелов

Кои са възможните рискове при теглене на кредит? Коя инвестиция е най-нискорискова? Какво наричаме главница? Това са само част от въпросите, на които десетокласници от четири училища в София и региона трябваше да намерят отговори през последния месец. Но не сами, а с помощта на ментори от практиката, които през лични примери им показаха, че финансовите теми могат и да не звучат като китайски.

Уроците са част от проекта "Знания, които променят живота" на "Джуниър Ачийвмънт България" и "MetLife България", финансовата подкрепа на фондация MetLife. Той започна на 24 октомври и имаше за цел да помогне на младите хора да изградят разбиране за основите на финансовия мениджмънт, да повишат финансовата си грамотност и да придобият умения за управление на финансовите средства, което ще им помогне да вземат адекватни решения в бъдеще. Темите, разработени от "Джуниър Ачийвмънт", включваха спестяване, разумно харчене и инвестиране, застраховки и съставяне на личен бюджет и бяха представени от осем доброволци от MetLife.

Резултатите са категорични - докато на входящия тест учениците показват 47% успеваемост, на изходящия тя вече е 70%.

Представяме ви мненията на един от доброволците на MetLife - Ивайло Пеев, и на преподавателя от 108 СОУ Ели Руменова, а повече за проекта очаквайте в първия брой на "Капитал" през януари.

Образователната система в България не предоставя адекватни знания
Ивайло Пеев, директор "Корпоративни решения" в "MetLife България"

Защо решихте да се включите като доброволец в проекта?

Смятам, че това е една прекрасна инициатива, по-различна от всичко, което се прави в България, специално за учениците.

Какви са впечатленията ви от учениците, на които преподавахте?

Бях приятно изненадан от учениците, участвали в този проект. Трябва да кажа, че в началото имах известен скептицизъм относно нивото им, но успях да се убедя в противното – много будни, интелигентни деца с ясното усещане какво правят в час. Това, което им липсва е връзката между реалните нужди на бизнеса и преподаваната материя в училище. Една не малка пропаст, която стои на дневен ред.

Кои според вас са дупките в образователната система по отношение на финансовото образование?

Не мисля, че образователната система в България изобщо предоставя адекватни знания, особено по отношение на финанси. Въвеждането на специализирани часове, дори един на седмица ще се усети осезаемо, разбира се в положителен аспект.

Защо е важно младите хора да са финансово грамотни?

За да могат да взимат съзнателни, информирани решения относно личните си финанси. Не твърдя, че всеки път това ще бъдат правилните решения, но основната информация която касае взимане на решение ще бъде налична.

Предприемачеството трябвало да влезе в задължителната програма
Ели Руменова, преподавател в икономическия профил на 108 СОУ

Какви са впечатленията ви от проекта?

Хубаво е да има повече такива проекти, защото съвременната младеж иска да участва. Противно на това, което се говори, че нямат мотивация, когато им се предложи възможност да се изявят, те участват. Интересно им е и придобиват умения лично за себе си, като това да се изказват пред публика.

Това ли е начинът да се представят такива по-сложни теми?

Наистина теорията е доста суха, но когато се разнообрази става лесно за възприемане и научаване. Идеите на учениците трябва да се насърчават. В днешните условия това е недостатък на образователната система, защото все още почиваме на стари знания и стара система. 25 години се мъчим да правим пазарна икономика, а всъщност учениците, които излизат от училищата, трябва да я правят, а нямат никакво понятие. Според мен предмет като предприемачеството би трябвало да влезе като общообразователен в програмата.

Защо финансовата грамотност е важна за учениците?

Живеем в такива условия и това е бъдещето на икономиката. Само след две години тези ученици излизат на пазара на труда. И не знаят нищо. За мен е важно да знаят как да се явят на интервю за работа, как да се представят, как да си презентират бизнеса, как да го финансират, в какво да инвестират. Най-малкото трябва да могат да си сметнат приходите и разходите и да си попълнят данъчната декларация - всички го правим.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly