С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Бизнес етикетът и социалните мрежи

Няколко правила какво да (не) правите, за да присъствате адекватно във Facebook и LinkedIn
Share Tweet Share

В последните години много се пише за професионален имидж, бизнес етикет, поведение, маниери. Има правила за това как се пишат имейли, как да се говори по телефона, как да се обличаме, как да общуваме и за почти всички сфери на социалния и професионалния ни живот. Съвременният бизнес етикет обаче е много повече от това заради бурното навлизане на новите технологии и социалните мрежи в ежедневието ни.

Профили в професионалната мрежа LinkedIn, но и във Facebook вече има всеки, дори и мениджъри и политици. А общуването там е нова форма на комуникация, която също има своите правила, т.е. етикет за поведение. И ако при комуникация "очи в очи" си създаваме впечатление за човека за по-малко от седем секунди на базата на това как изглежда и какво е поведението му, то в социалните мрежи впечатлението се формира от информацията, която прочитаме и виждаме в неговия профил. Това означава, че е добре да се замислим как изглеждаме в очите на "приятелите" ни. Още повече сред тези "приятели" със сигурност имаме колеги, шефове, потенциални и бъдещи клиенти.

Ето кратък списък с правила на етикета в социалните мрежи с уговорката, че той непрекъснато ще бъде дописван:

Съобразете се с особеностите на всяка мрежа. Използвайте мрежите според тяхното предназначение - LinkedIn е професионална мрежа, а Facebook и Twitter са социални. Не ги бъркайте. Постовете в LinkedIn трябва да са свързани само с бранша, в който работите. Освен това не изпращайте масово покани с молби за препоръки и одобрения. Несериозно е, особено на непознати.

Изберете профил на профила си. Решете за какво ще използвате профила си във Facebook – дали ще бъде "само" за приятели или за всички. Това има значение, тъй като ако публикувате снимки от уикенд с приятели или от рожден ден, а едновременно с това се опитвате да промотирате нещо, което е свързано с дейността и стратегията на компанията, в която работите, хората си създават различно мнение за вас (а понякога и за компанията). По-добре е в такива случаи да имате два профила. Социалният ви живот и професионалният не бива да се смесват.

Попълнете профила си с истинското си име и актуална снимка. Никой няма желание да споделя с "Графа" или "Красавицата" освен в случаите, когато познавате човека с такъв прякор. Вероятно кучето ви е много сладко, но ако не сте ветеринарен лекар и не използвате профила си да рекламирате клиника за домашни любимци, снимката му стои нелепо. Освен това профилна снимка, която е на плажа, или снимка от весело парти изпраща различни сигнали. Помислете за това, че хората ви възприемат така, както ви виждат.

Не "тагвайте". Не си позволявайте да отбелязвате други хора на снимките, които качвате, без да сте ги попитали предварително. Тези снимки се разпространяват автоматично и сред техните приятели, което невинаги е желателно. Някои хора предпочитат да са по-дискретни от други.

Не изпращайте покани за вампирски игри или молба за "живот". Същото важи и за календар за рождени дни. Не е подходящо и да си правите тестове, чиито резултати автоматично се публикуват на стените ви.

Спазвайте пунктуационните правила. Малко са изреченията, които завършват с удивителен знак! И няма изречения, които трябва да завършват с три!!! Тук ще добавя и че е препоръчително да внимавате и с лексиката, която използвате. Жаргонни или просташки изрази са повече от неподходящи.

Не всичко написано има нужда # (хаштаг). Слагайки хаштаг на #всяка#дума или за да #покажетечезнаетекаквоправите изглежда повече като дърдорене или бръщолевене, отколкото като нещо смислено. Чрез хаштаговете вашите съобщения се категоризират по ключови думи и когато някой напише ключовата дума, веднага може да стигне до вас. Преценете дали искате това.

Нека има разлика поне от няколко часа между постовете ви. Във Facebook е нормално да пишете на стената си няколко пъти дневно, но нека това не е прекалено често. В противен случай "приятелите" ви ще си помислят, че ви е скучно в офиса и нямате работа. А между въпросните "приятели" може да е и шефът на компанията ви, както и много колеги.

Когато сте в командировка, селфита из града не са подходящи. Същото важи и за селфита в хотели и барове.

Без много емоции. Специално за неуморимите във Facebook – в случай че мислите, че прекалявате в споделянето, сигурно е вярно. Не забравяйте, че това не е личният ви дневник и информации като "чувствам се щастлив/а с...", "днес съм болна/болен" и т.н. са излишни. Тоест добре е да не занимаваме хората с физическото или психическото си състояние постоянно. Наясно сме, че понякога имаме нужда да споделим нещо с някого, но значително по-добре е да го направите по телефона вместо на стената ви във Facebook.

Не мрънкайте. Оплакването или изказване на недоволство никога не е приемливо. Спестете си го!

Това "на стената", това "на лично". Използвайте имейла си, за да "поговорите" с някого или да си направите среща. Не пишете по стената й/му за лични неща.

Без самовлюбеност, моля. Изглежда много отчаяно, ако сами си харесвате съобщенията, които пускате на стената си – сякаш молите другите също да ви харесат. Не го правете.

Отговаряйте на коментарите. Отговаряйте на всички коментари, които пишат приятелите ви – и одобряващите възгледите ви, и тези, които са на противоположно мнение, и на грубите. Щом нещо е написано на стената ви, то чака отговор.

Информация, а не брандинг. Използвайте групите в LinkedIn, за да разменяте информация, а не за промотиране на бранда ви.

Проверявайте хората, които искат да ви станат "приятели" и  които ви "следват". Спомнете си думите на майките ни, които казваха: "Кажи ми с кого дружиш, за да ти кажа какъв си."

Представете се. Ако самият вие искате да се свържете с някого в LinkedIn, най-добре е да напишете каква е причината, т.е. какъв е вашият интерес. Това е професионалното поведение.

Благодарете. Когато някой ви включи в мрежата на контактите си, не забравяйте да му благодарите – така създавате добро впечатление. Същото важи и когато вие включите нов човек в контактите си. Едно "добре дошъл" няма да навреди, напротив.

Едно от най-честите предизвикателства в използването на социалните мрежи е свързано с поставянето на граница между личните и работните отношения. Ето няколко конкретни казуса и съветите на международния консултант по бизнес етикет Кристина Крънчева. Ако имате въпроси към нея не само във връзка с бизнес етикета в социалните мрежи, а по принцип по теми, свързани с бизнес етикета и протокол, можете да ги задавате на karieri@karieri.bg.
 
Кандидатствах за работа в една компания. Да добавя ли като контакт специалиста по подбор, който проведе интервюто?
Когато получите визитна картичка или се запознаете на интервю за работа, не означава автоматично, че можете да добавите контактите на този човек в LinkedIn. Такъв подход от ваша страна със сигурност ще бъде възприет най-малкото като учудващ. LinkedIn е професионална социална мрежа и хората в нея споделят професионални въпроси. Не зная какво бихте споделили вие със специалиста по подбор, когото сте видели един-единствен път? Да не говорим, че и все още очаквате да бъдете поканен за последващи интервюта или за работа в компанията. Ето защо е най-добре да не прибързате, а да изчакате подходящ момент. Започнете ли работа в тази компания, тогава добавете контактите на специалиста по подбор и на други нови колеги. В случай че не изберат вашата кандидатура, тогава със сигурност ще ви бъдат излишни контактите на специалиста по подбор на персонал.

Шефът ми предлага приятелство във Facebook, да приема ли?
Ако шефът ви стане приятел, той ще има достъп до всички ваши лични неща, разглеждайки профила ви. Освен това ще знае дали влизате във Facebook през работно време, а също и кога и къде се намирате, ако използвате тази апликация. Възможно е мнението му за вас да бъде повлияно. Вие трябва да прецените дали искате това. В случай че не, допустимо е да му напишете съобщение, в което да му предложите да споделите контактите си в LinkedIn. Обяснете, че там са вашите професионални контакти. Също така кажете, че използвате Facebook само за приятели. Няма нищо обидно или неправилно в такава реакция. Другият ви вариант би бил да игнорирате поканата за приятелство. Имате и трети вариант, който е да приемете поканата, но да ограничите достъпа му до голяма част от информацията в профила ви.
Ако във вашата работна среда служители и шефове са приятелски настроени едни към други и имате по-неформални отношения, то тогава вие сте късметлии и няма проблем да приемете приятелство от шефа си.

Имам колега, с когото вече не искам да сме "приятели" във Facebook. Непрекъснато коментира статусите и снимките ми по начин, който не ми е приятен. Как да го изключа от списъка си от приятели, без това да създаде проблем в отношенията ни?
Изключвайки колегата от списъка ви с приятели, има големи шансове да го изгубите и като "приятел" в офиса. За да не се стига дотам, опитайте следното: Веднага след негов неприятен за вас коментар му кажете "очи в очи", че не ви е приятно да пише на стената ви по този  начин. При следваща подобна проява от негова страна пак му обърнете внимание, като предупредете, че ще го "изключите" от приятелския списък. Ако той все пак продължи, вече имате алиби и можете да го направите. Така той ще знае каква е причината. Шансовете да прекратите отношения в реалния живот в този случай са винаги по-малки. 
Има още по-безболезнен  изход от ситуацията ви: разделете списъка с приятелите си, като използвате услугата на Facebook  close friends и acquaintances. Поставете колегата в acquaintances и така той никога няма да разбере, че на практика е изключен. Просто няма да вижда какво пишете или какви снимки качвате.

* Кристина Крънчева е международен консултант по корпоративен етикет и протокол, основател и управител на консултантската компания за СМ Consulting. Завършила е швейцарското училище за етикет и международен протокол Institut Villa Pierrefeu. Има лиценз за консултант по корпоративен етикет и международен протокол от The Protocol School of Washington, САЩ, както и за имидж консултант от London Image Institute. Била е експерт по корпоративен етикет и протокол в Министерския съвет по време на мандата на служебното правителство през 2013 г. Автор е на книгата "Бизнес етикет".

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly