С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Въпрос на баланс

Как да подобрите навиците си за работа и почивка и това да ви направи по-ефективни на работното място
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Понякога хората имат склонност да се затрупват с ангажименти и задачи в стремежа си да свършат възможно най-много работа и да помогнат в най-голяма степен на колегите и партньорите си. Жертват дори и личното си време, но има случаи, в които дори и цялото денонощие може да се окаже недостатъчно. И ако това е еднократно, бихме казали "случва се". Но когато подобна ситуация се превърне в ежедневие, това може да има и негативни странични ефекти - върху психологическото състояние на човека, качеството на комуникацията му с приятели и семейство и дори да промени целия му живот. Загубата на баланс безспорно ще се отрази и на качеството на работата му, което обикновено е приоритет на хората със склонност да се затрупват със задачи, защото почивката е важна част от ежедневието ни.
 
Излизането от затворения кръг може да се окаже истинско предизвикателство, особено ако преработването е станало част от работните ви навици и хората около вас очакват, че могат да разчитат на вас 24/7. Изключително важно е да можете да установите момента, в който работата се превръща в живот и времето, което отделяте на приятели, семейство или хобита, значително намалява или изчезва. Точно тогава трябва да се направи промяна в подхода и отношението към работата. Това в никакъв случай не означава да спрете да работите и да изгубите фокус върху професионалните си цели. Целта, която гоним, е по-скоро да спрете, да прецените приоритетите си и да реорганизирате ежедневието си. Така правят успешните хора. Те могат да разпознаят състоянието, в което липсва здравословният баланс между работа и лично време, и да предприемат нужните стъпки за завръщането му. Но какво правят те? Ето няколко метода, които можете да тествате и вие.
 
Не ме търсете
Подходът, който използват успешни хора като основателите на LinkedIn и Facebook, е да блокират време в календарите си, в което нямат планирани срещи или задачи. Може да си запазите един ден в седмицата или 1 час на ден - зависи колко често и какъв период от време можете да си позволите. Но когато отделите това време, наистина го използвайте за себе си. Нека това да бъде вашата "глътка въздух", за да подредите мислите си и да приоритетизирате и планирате действията си. Дори да ви се струва, че губите това отделено време, вместо да отметнете някоя задача, след това ще се убедите в резултата. Това ще ви помогне да бъдете по-ефективни, по-съсредоточени, по-отпочинали и доволни от това, което правите.
 
Организирайте задачите си
Най-вероятно всеки ден получавате десетки мейли, всеки от които изисква внимание и реакция. Вместо да се опитвате да отговорите на всички веднага, за да не разочаровате човека отсреща, опитайте се да спрете и да ги приоритетизирате. Със сигурност има писма, на които можете да отговорите веднага, но за тези които изискват внимание и концентрация, планирайте време, в което спокойно да ги придвижите.
 
Пресейте важните задължения
Има моменти, в които полагаме усилия за неща, които не са толкова важни. Извадете от живота си онези от тях, които нямат значение. Понякога това важи и за хората, които не ви носят полезна комуникация, а напротив – само ви пречат, напрягат или са откровено досадни.
Не инвестирайте време и енергия там, където някой друг може също да бъде успешен. Успешните хора делегират или просто признават, че има процеси и задачи, където не са ефективни. Може би не би било възможно да ограничите неприятните неща в живота си напълно, но поне можете да опитате частично. И това със сигурност ще освободи време, в което да се фокусирате върху нещата, в които наистина сте добри.
 
Изберете да се откажете
Част от това да бъдете успешни и да побеждавате е да знаете кога да спрете. Понякога е много по-добре да се откажете от нещо, за което се борите и влагате усилията си, и да насочите енергията си в нещо много по-продуктивно и позитивно. Важно е да се направи разликата между последователност и упоритост и инат. Инатът изисква много усилия, за да се случат нещата, докато последователността е работа в определена посока, където резултатът е обещаващ. Не продължавайте да инвестирате в нещо, в което виждате, че може и да не успеете. По-добре е да спрете рано, отколкото късно.
 
Спортувайте
Ако имате възможност, опитайте да спортувате през деня. Вземете си обедната почивка и се занимавайте с някакъв спорт, например 30 минути, преди да продължите с лек обяд. Малко фитнес ще ви помогне да се освежите, да прочистите мислите си и да продължите работа с много повече енергия.
 
Погрижете се за себе си
Различни проучвания показват, че хората, които са постигнали значителен успех в живота и кариерата си, се грижат за тялото и външния си вид. Важно е да имате време, което да отделите за себе си и да се погрижите да се чувствате добре в кожата си. Научно доказано е, че когато човек харесва начина, по който изглежда, това повдига самочувствието му, неговата увереност и спокойствие. А това ще ви помогне не само в работни ситуации, но и във всяка една извън офиса.
 
Често и за много хора е трудно да направят всички тези промени и да организират по друг начин времето си. Това изисква много упоритост и твърдост. Но си заслужава да приемете предизвикателството.

* Стела Стефанова е мениджър на клон София в "Адеко България". Тя и нейният екип отговарят за предоставяне на няколко от основните услуги на компанията в България – подбор, временна заетост и аутсорсинг на персонал. Отговаря и за комуникацията и развитието на настоящи и нови клиенти. Стефанова се присъединява към екипа на компанията през февруари 2011 г. Преди това е работила в телекомуникационния сектор. Притежава МВА степен от Cotrugli Business School, както и магистърска степен "Корпоративни финанси" и бакалавърска степен "Международни икономически отношения".
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly