С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

11 съвета как да бъдете по-добри мениджъри

Белгийският коуч Марк Де Турк даде няколко ценни препоръки за мениджърите как да наемат, мотивират и задържат по-успешно служителите си
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Опитайте да направите следното упражнение: Станете от стола. Погледнете към тавана, после към пода. Погледнете наляво, после надясно. Погледнете зад вас. Погледнете пред вас. Сега се огледайте и намерете някой наоколо, който носи нещо бяло. Видяхте ли го? След това опитайте да откриете човек, който е облечен в синьо. Колкото е възможно по-бързо подайте ръка на трима души в близост до вас. А сега потърсете други трима и също се ръкувайте с тях. Седнете и с двете си ръце усетете стола, върху който седите. Край на упражнението.

Споко, не сме полудели, нито пък искаме да ви изложим пред колегите ви. Това, което току-що направихте (или не направихте), е упражнението, с което е хубаво всички ръководители да започват деня си според белгийския коуч и лектор Марк Де Турк от консултантската фирма IDEAs. Защо ли? Защото по негово мнение така те ще бъдат по-целенасочени и ще изгонят от съзнанието си вредните мисли, които ги разсейват и им пречат да изпълняват пълноценно задълженията си. Ето какви други препоръки отправи Де Турк към мениджърите по време на семинара "Как да наемате, мотивирате и да задържите служителите си мотивирани".

#1 Бъдете тук в сегашно време

Представете си следния сценарий: карате по бул. "България" на път за офиса. Тялото ви е в колата, но умствено пътувате някъде другаде. Мислите си за задачите, които не сте свършили вчера, за срещите, които ви предстоят днес, или за служителя, с когото ще се наложи да се разделите утре. Всъщност няма значение за какво точно мислите. Важното е, че с ума си вие не сте тук и сега, което е и най-сигурният начин да претърпите злополука.

По думите на Марк Де Турк един от най-големите недостатъци на повечето мениджъри е, че макар и да присъстват физически, те отсъстват с ума си. А от това произтичат всички останали грешки, които допускат в работата си. Животът е пред очите ни, а не в главата ни, казва той.огато някой от моите служители дойде при мен, аз веднага забелязвам дали той е тук с мен или се рее някъде другаде. И ако не е тук, го питам къде е", споделя Де Турк. Така че, независимо с какво се занимавате, но особено ако управлявате хора, бъдете тук и сега с цялото си съзнание. А ако се затруднявате, пробвайте упражнението за концентрация, за което стана дума в началото. 

#2 Гледайте фактите

Според Де Турк един мениджър винаги трябва да умее да прави разлика между твърдения и факти. "Когато видят нещо или някого, повечето хора се вкарват в несъществуващи филми", казва той и добавя, че няма лошо да си правим филми, стига да сме наясно, че да си ръководител не значи да си режисьор. Добрият водач не се вълнува от красиви истории, а работи с факти и умее да ги различава от всичко останало. 

#3 Филтрирайте негативните мнения

В почти всички точки на света върлува една и съща изключително разпространена болест, а именно склонността на хората да приемат негативното мнение за факт, без да го подлагат под съмнение. "Интересното е, че повечето от нас имат навика да вярват на отрицателното мнение, докато към позитивните твърдения се отнасяме с недоверие", отбелязва Де Турк. От споменатото заболяване за съжаление страдат и повечето мениджъри. Те се вслушват прекалено много в лошите думи и пренебрегват добрите, което в крайна сметка им пречи да виждат ясно действителността такава, каквато е. Ако сте в сегашно време, обръщате внимание само на фактите и си затваряте ушите за негативното мнение, ще бъдете много по-добри мениджъри и ще ви е много по-лесно да мотивирате служителите си, убеден е белгийският коуч.

#4 Не толерирайте слуховете

Слуховете са най-бързият начин да демотивирате служителите си и да убиете екипа си, твърди Марк Де Турк. Неговият съвет е да сте безкомпромисни и да не проявявате никаква толерантност към клюките. Ако някой дойде при вас и ви каже "Тази дама там не си върши добре работата", можете да направите две неща: да вземете само фактите от това твърдение или да отидете да говорите директно с набедената служителка. Всичко останало не е приемливо, категоричен е Де Турк.

#5 Не лъжете

Представете си следната ситуация: мениджър, който си мисли за ябълки, но казва череши. Очевидно той лъже и по този начин вреди не само на себе си, но и на целия екип. "Когато си мислите за ябълка и кажете вишна, вие забърквате компот в ума на хората", казва Де Турк и добавя, че по този начин създавате проблем, който веднага се пренася и в комуникацията ви с околните. Винаги е по-добре да кажете истината или, ако не можете да го направите, премълчете, но в никакъв случай не лъжете, защото хората не са идиоти и разбират, когато не сте искрени с тях. 

#6 Създавайте игри

Според Де Турк единственият начин да мотивирате хората е като ги стимулирате сами да мотивират себе си. Но как? Чрез играта, убеден е белгиецът. Той смята, че всеки има нужда да играе и че въвеждането на игрови елементи в работното ежедневие не само ще повиши ангажираността на служителите, но и ще ги мотивира да се самоусъвършенстват и да развиват сами себе си.

#7 Мечтайте в бъдеще време

Всяка игра има ясно поставени цели, към чието постигане се стремят всички участници в нея. "Хората имат нужда от цели, а по дефиниция целите са винаги някъде в бъдещето", казва Де Турк. Това означава, че за да могат да поставят цели, мениджърите трябва да мечтаят в бъдеще време. Ако не го правят, значи някой ги дърпа в настоящето и ги кара да "гасят пожари", което обаче не е и не трябва да бъде отговорност на ръководителите.

#8 Поставяйте предизвикателства

Ключово за успеха на една игра е да поставя участниците пред трудности, да им дава препятствия за преодоляване, иначе няма да бъде интересна. Служителите имат нужда от предизвикателства в процеса на работа, казва Де Турк. "Не можете да играете футбол само с един отбор, без да има някой от другата страна. Трябват ви трудности, правила и закони", съветва той.

#9 Давайте свобода

Всяка игра съдържа в себе си и елемент на свобода - свободата да действаш в рамките на заложените цели и правила според собствения си опит, талант и натрупани умения. А когато постигнеш целта – да получиш уважението и признанието, което ти се полага. Добрите ръководители винаги казват "браво" на служителите си и им дават нещо в замяна. По този начин ги мотивират да искат да постигнат повече следващия път и ги карат да се чувстват забелязани и оценени. Де Турк е на мнение, че на мениджърите се плаща за едно нещо и то е да създават игри. "Не създавате ли игри, хората ще започнат да ви критикуват и ще се обърнат срещу вас, защото така са устроени", категоричен е той.

#10 Не мислете, че другите виждат същите неща, които виждате и вие

Най-голямата грешка, която мениджърите допускат според Марк Де Турк, е убеждението, че хората около тях виждат същите неща, които виждат и те. Затова изключително важно е ръководителят да може да комуникира какво точно иска от служителите си, като им дава ясна картина на резултата, който очаква да постигнат. "Много управители в България идват при мен с оплакването, че подчинените им не са дисциплинирани. Аз им отговарям, че това не е вярно и че проблемът им е, че те просто не знаят какво се иска от тях", обяснява Де Турк. Ако желаете някой да направи нещо за вас, поставете го в условия на игра, дайте му цели и предизвикателства, но не пропускайте да му обясните точно и ясно какви резултати очаквате от него.

#11 Обичайте служителите си

Ако сте лидери и не обичате хората, по-добре не управлявайте хора, препоръчва Де Турк. Добрият мениджър трябва да обича хората, но помнете, че най-бързият начин да демотивирате служителите си е като им казвате "браво", когато те грешат.
 

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest. 
 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly