С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Търговец в кол център

За професията разказва Фатме Додумова, старши кол център агент в "Алфа Кол България"
Share Tweet Share
Снимка

Фатме Додумова

 Фотограф: Цветелина Белутова

През последните няколко години кол-центровете се превърнаха в един от най-активните работодатели на пазара на труда. Заради относително високото заплащане и възможностите за гъвкаво работно време много студенти все още започват кариерата си именно от там. Но те се превърнаха в притегателно място и за хора, които имат добри езикови познания. Работата обаче има и своите специфики. Тя е свързана с общуване с много и при това различни хора и понякога може да е стресова и натоварваща.

Всъщност задачите в един кол център могат да бъдат разнообразни - операторът да отговаря на телефон на потребителя, да прави допитване за маркетингови проучвания или да продава продукти и услуги. Полът и възрастта не са от значение, а умението да общуваш с непознати и това да ти е приятно, а не натоварващо.

Заплатите за такива позиции започват от средната за страната - ако работата на служителя е само на български, но могат да бъдат до два или три пъти повече, ако се използва един или няколко езика. Колкото по-трудно е да се намери човек, който владее даден език, например датски, финландски и т.н., толкова по-висока заплата може да се очаква за свободната позиция. Хората, които се занимават и с продажби, обичайно получават и допълнителен бонус към заплатата си, който се равнява на процент от сключените сделки или фиксирана сума за постигане на определен таргет. В повечето случаи служителите  в кол центрове получават допълнителни придобивки като ваучери за храна и карти за градски транспорт. 

Работата на търговците в кол центровете е доста специфична. Те трябва не просто да бъдат комуникативни и да могат да се изразяват добре, но и да умеят да убеждават. Обикновено това тяхно умение се развива допълнително - и чрез вътрешнофирмени обучения и инструкции, и чрез практиката. В бранша се шегуват, че те са нещо като "вълците от Уолстрийт", но без излишната агресия и лайфстайла на борсовите посредници от едноименния филм. Всъщност умението да убеждаваш и да продаваш, което се доразвива чрез такъв тип работа, е ценен актив и за бъдещо кариерно развитие не само в областта на търговията, а и във всяка една сфера на бизнеса. А често и в личния живот.  

За професията търговец в кол център разказва Фатме Додумова от телемаркетинг компанията "Алфа Кол България". Само за близо година тя е успяла да се издигне до позицията на старши кол-център агент. Завършила е търговска гимназия в Стара Загора и бакалавър по "Икономика на търговията" в УНСС.

Моята професия
Професията е много динамична. В основата й е комуникацията. За да бъдеш успешен в тази професия, е необходимо да усвоиш умението да намираш правилния подход към всеки един клиент и умело да го използваш. В работата си се сблъсквам с всякакви хора, затова и тя е толкова интересна. Смятам, че тази професия е перспективна, тя изгражда у мен и колегите ми много качества, които ще са ни полезни занапред, независимо в каква сфера продължим да се развиваме. Друго положително е, че колкото по-голямо старание и усилия полагаш, толкова по-добре се справяш и постигаш резултати, които да те удовлетворяват.

Моето образование
Избрах да уча в Търговска гимназия "Княз Симеон Търновски", Стара Загора, специалност "Икономика и мениджмънт". Там получих първите си знания в областта на икономиката. След това продължих образованието си в Университета за национално и световно стопанство, където завърших специалност "Икономика на търговията". Ориентирах се към тази специалност в последствие, след като бях избрала предмета като избираем във втори курс. Тогава разбрах, че искам да се реализирам именно в областта на търговията.

Моят път дотук
Всъщност в "Алфа Кол България " попаднах доста случайно, научих за свободната позиция от моя приятелка. Дойдох в компанията, за да се включа в един проект за една седмица, но самата работа и екипът се оказаха доста приятни, почувствах се в свои води и така вече почти година. Преди това не бях работила в кол-център. По време на следването ми съм работила като промоутър. Също така бях стажантка в компания, занимаваща се с BTL&Events. Този опит и уменията, които натрупах там се оказаха много полезни в настоящата ми работа.

Задачи и отговорности
Задълженията ми са свързани с поддържане на връзка с клиентите на големи компании. Всъщност работата е много отговорна, защото във всеки един разговор с всеки един клиент ти представляваш цяла една компания. Ако разговорът не протече както трябва, има риск компанията да изгуби този клиент. Немалко пъти от нашата работа зависи дали клиентът ще продължи да бъде доволен от компанията или ще го изгубим. Много бързо трябва да се намери правилният подход към всеки клиент особено когато това се случва по телефона. За да бъде разговорът успешен, трябва да подхождаме към всеки клиент индивидуално, с положителна нагласа, разбиране, до известна степен трябва да бъдем и психолози. Ако в самото начало на разговора усетя клиента от среща и намеря правилния подход към него, то е почти сигурно, че разговорът ще бъде успешен.

Необходим опит и умения
За да бъдеш успешен в тази работа, безспорно едно от най-важните е умението за общуване. Освен това трябва да бъдем много гъвкави, за да можем да се справим успешно във всяка ситуация. Трябва да имаме развит търговски усет, добри комуникативни и презентационни умения, да умеем да работим в екип. За постигането на добри резултати е необходимо да си мотивиран и инициативен, защото ако не си, не можеш да свършиш работата си, както трябва. Познанията в сферата на директните продажби, маркетинга и комуникациите са изключително полезни.

Моите предизвикателства
Предизвикателствата в тази работа са ежедневие, непрекъснато се сблъскваме с различни ситуации. Разговаряме с различни хора, с разнообразни професии и социален статус, хващаме ги в различни ситуации в ежедневието им и ето тук ще се повторя колко важно е да намерим правилния подход към всеки един от тях.

Моето удовлетворение
Удовлетворението идва именно от всичко това, което споменах до момента - възможността да общуваш с толкова различни хора, от всеки един можеш да научиш по нещо. Съвременният живот е изключително динамичен. Едва ли има професия, която да не е свързана с комуникация по един или друг начин. Работата в кол-център е именно това - приятна атмосфера в голям екип. По-спокойна съм в общуването, по-сигурна съм в себе си, знам как да комуникирам с хората. Смятам, че тези умения ще са ми изключително полезни занапред както в кариерното ми развитие, така и в личен план. Възможността за професионално израстване също е от голямо значение за мен, за да се чувствам удовлетворена и оценена.

Заплатата
Хубавото в кол-центровете е, че няма таван на възнаграждението ти. Или с други думи казано, колкото по-мотивиран си  и колкото повече усилия и старание влагаш в работата си, толкова по-добри резултати постигаш. Можеш сам да планираш с каква сума искаш да разполагаш в края на месеца и да работиш за нея.

Моите планове за развитие
Тази работа е първата крачката, от която тепърва започвам да градя кариерата си. Както казах, за мен е важно да имам възможност за професионално израстване. Отворена съм към всякакви курсове, семинари, обучения, които биха ми дали по-големи знания и възможности да се усъвършенствам. Мотивирана съм да постигна тази цел и полагам старание и усилия, за да се случи. Стремя се към по-високи резултати и всеки следващ ден - да съм по-добра от предходния. И няма нищо по-хубаво от това усилията ти да бъдат оценени.

Източници на информация
Смятам, че, за да сме успешни в професията си, непрекъснато трябва да се доусъвършенстваме. Също да сме добре информирани, защото живеем в динамичен свят, който непрестанно се променя. Затова се старая да следя всички новости, чета предимно специализирана литература и статии, свързани с работата ми.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly