С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

10 съвета как мотивационното ви писмо да не попадне в коша за боклук

Ако е добре написано, то е "реклама" на CV-то и пропуск към интервюто за работа
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Мотивационното писмо е може би един от най-недоразбраните, а в някои случаи и искрено ненавиждани инструменти за кандидатстване за работа.

Много кандидати го възприемат като поредния каприз или глупава измишльотина на специалистите по човешките ресурси. Затова го включват в кандидатурата си само ако изрично е посочено в обявата, като най-често се ограничават до 2-3 банални изречения от сорта на "Надявам се да бъда приет на работа във Вашата фирма. Прилагам моята автобиография, в която е описано в детайли защо съм подходящ за позицията". И мислят, че с това са изпълнили досадното изискване.

Всъщност това не е просто формалност, която трябва да претупаме отгоре-отгоре, а начин работодателят да се запознае по-добре с нас и реален шанс да покажем креативност, като се откроим сред останалите кандидати. Затова е добре да подходим сериозно и никога да не го подценяваме, когато кандидатстваме за каквато и да е позиция. Ето няколко основни принципа, които е хубаво да имате предвид, когато се захващате с писането на мотивационно писмо.

#1 Не резюмирайте CV-то
Мотивационното писмо е по-скоро нещо като реклама на автобиографията, начин да се привлече внимание към нея. Но като всяка реклама, колкото и да е добра тя, няма как да има успех, ако и самият продукт не е добър. То представя вашето лично отношение към компанията и позицията, а CV-то описва в детайли вашия опит и качества. Така че избягвайте да повтаряте една и съща информация и подгответе двата документа така, че да се допълват взаимно.

#2 Бягайте от клишетата
За тази цел не търсете примерни мотивационни писма или някаква конкретна форма за писане, защото такава просто не съществува. Така ще се измъкнете от общата рамка, в която се вкарват останалите кандидати. А и в крайна сметка за работодателя е важно какво е написано в него и как сте се изразили, а не форматът на текста или дали сте включили въвеждащо изречение. Колкото по-оригинално подходите, толкова по-голямо впечатление ще оставите.

#3 Внимавайте с тона
Не бива нито да фамилиарничите, нито да звучите като корпоративен робот. Поддържайте официален тон, който същевременно да звучи естествено. Все пак говорите за себе си и своите умения, затова се опитайте да се представите по най-добрия възможен начин в рамките на професионалното. Не скъсявайте прекалено дистанцията, но и не използвайте прекалено висок стил на изразяване. Пишете, както бихте говорили на интервю за работа.

#4 Не бъдете негативни
Всякакви отрицателни твърдения, свързани с вашите способности, предишната ви работа или компанията, за която кандидатствате, могат само да навредят на кандидатурата ви. Работодателят би се впечатлил от силните ви черти и оригиналния ви подход при представянето им, а не от факта, че откривате слабостите у себе си и околните. Не бива и да звучите все едно сте отчаяни за работата – просто бъдете позитивни и докажете, че я заслужавате.

#5 Бъдете кратки и ясни
Може да прозвучи банално, но всъщност това е едно от най-важните правила при изготвяне на професионална кореспонденция. Мотивационното ви писмо не бива да превишава една страница, затова се постарайте да поместите само най-важното. Бъдете точни и конкретни. Включете три основни акцента – как образованието, което имате, би ви помогнало при работата на дадената позиция, какъв релевантен трудов опит имате и кои ваши лични качества бихте могли да приложите, за да помогнете на компанията да се развива.

#6 Не говорете твърде много за себе си
Вашите качества и умения са важни дотолкова, доколкото могат да бъдат приложени на практика в работата, за която кандидатствате. Затова всякакви сухи твърдения, лична информация или прекалени самохвалства са излишни, дори вредни. За да звучите наистина убедително, подкрепете качествата си с примери за ситуации, които ги доказват, или с конкретни предложения как можете да подпомогнете работата в компанията. Покажете, че предварително сте проучили дейността й и имате реален интерес да работите в нея.

#7 Оформлението е важно
Подредете информацията в мотивационното си писмо в логична последователност, за да е максимално ясна и разбираема. Започнете с конкретната позиция, като обясните как сте научили за нея и защо сте решили да кандидатствате. Продължете с информация за компанията – какво ви привлича и как работата в нея ще подпомогне вашето професионално развитие. Накрая обяснете по какъв начин вашите умения и опит биха допринесли за успеха на бизнеса. Не забравяйте обръщението в началото на писмото (ако в обявата няма информация към кого да се обърнете, потърсете сами кой е начело на човешките ресурси в компанията), а също и датата и подписа в края.

#8 Използвайте глаголи и силни думи
Заучените изречения като "обявената от Вас позиция е в областта, в която имам желание да се развивам" или "аз съм опитен и целенасочен отборен играч" не говорят абсолютно нищо на човека, който ще чете мотивационното ви писмо. Използването на глаголи е най-силният инструмент за личен маркетинг. Затова бихте оставили силно впечатление, ако заложите на активни глаголни форми като "управлявам", "продавам", "контролирам", "разработвам", "произвеждам", "оценявам" и т.н.

#9 Поискайте обратна връзка
Бъдете смели, като се обърнете с директно предложение за лична среща. Ако мотивационното ви писмо е достатъчно силно, подобно действие не би се възприело като прекалено дръзко. Друг интересен подход е да дадете конкретна идея за работата в компанията, която бихте искали да обсъдите лично. Можете също да отправите запитване за практики или проекти на компанията, които са ви се сторили интересни.

#10 Прочете писмото отново
Преди да изпратите мотивационното писмо, прегледайте го поне още веднъж. Проверете дали не сте допуснали правописни и технически грешки или някакви неточности по отношение на позицията и компанията. Погледнете писмото все едно не е ваше - какво бихте добавили и какво махнали. Поискайте мнението на някой познат и му дайте да го прочете.

След като сте се убедили, че сте се справили със задачата, поемете дълбоко въздух и изпратете мотивационното писмо заедно със CV-то си до избрания работодател. Ако сте били достатъчно оригинални и запомнящи се, очаквайте интервю и дори започнете малко по малко да се подготвяте за него. В крайна сметка позитивната нагласа няма как да не доведе и до позитивни резултати.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly