С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Напускате, но нека да е по най-добрия начин

Или няколко практични съвета как да се разделите в добри отношения с настоящия си работодател
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Причините да напуснете работното си място биха могли да бъдат различни - намерили сте по-добра възможност за развитие, не се чувствате щастливи в средата, в която работите, търсите по-добро заплащане на труда си и т.н. Независимо какво ви води до това решение, важно е да се разделите етично и в добри отношения с настоящия си работодател и доскорошните си колеги. Не се знае кога пътищата ви ще се пресекат отново...

Затова ето и няколко полезни насоки от практиката на HR специалистите, които могат да ви помогнат да го постигнете:

Спазете срока на предизвестие
Когато спазвате уговореното предизвестие, давате на работодателя възможност да изготви план за намирането на ваш заместник и така процесът на работа да продължи плавно, след като вече ви няма в компанията. Напускането "от днес за утре" разрушава добрите взаимоотношения, създадени във времето.

Предайте работата на заместника си
Международна практика е в компаниите да има програми за планиране на приемственост (от англ. succession planning), при които се идентифицират подходящи заместници за даден пост, за да бъдат обучени за него, без титулярът на позицията да е напуснал. Целта е да се предотврати рискът от загуба на ценни кадри и да се гарантира приемственост, като такива програми обикновено се прилагат за по-ключовите позиции в организацията.

Ако вашата компания няма подобна програма или вашият пост не е част от нея, идеалният вариант би бил сам да посочите кой да поеме поста ви и дори да участвате в интервютата с кандидатите. По този начин ще можете да изберете най-подходящия "наследник".

Накрая направете така, че да обясните същността и детайлите на работните си задължения на колегата, който ще поеме работата ви. Това ще улесни не само него, но може би и целия екип при напускането ви.

Дайте обратна връзка по време на изходящото интервю
Винаги когато напускаме работа, имаме поне една среща с нашия пряк ръководител и/или с човек от HR отдел за т.нар. изходящо интервю. Това е времето, когато трябва да разкажем кое ни е довело до решението за напускане. Подгответе се за този разговор и не го подценявайте.

Като давате конструктивна и обективна обратна връзка, вие помагате на:
- работодателя си, тъй като ще му дадете идеи как да подобри работната среда и атмосфера и как по-ефективно да задържа служителите си;
- (бившите) колеги, които остават да работят в компанията и ще се възползват от все по-добрите условия;
- себе си, защото преосмисляте целия период, в който сте работили във фирмата, не само какво ви е накарало да си тръгнете, но и какво сте спечелили за това време. А това несъмнено ще ви помогне да бъдете още по-добър професионалист в работата си в бъдеще.

Във все повече фирми вече има и електронно изходящо интервю. Понякога, ако хората вече са имали една или повече срещи, на които са били изяснени причините за напускането им, се смята, че няма нужда от описване на тази информация на още едно място. Всъщност е препоръчително да се включите и в електронното изходящо интервю, ако има такова, защото в процеса на попълване на въпросника обмисляте ситуацията още веднъж и обобщавате по-точно причините да си тръгнете. Това ви помага да намалите субективността си и много често именно така се дава още по-точна и ценна информация и обратна връзка. А както казахме – това ще подпомогне и вашата лична равносметка.

Покажете признателност
Дори и да сте изпитали разочарования в работата си, вашият работодател е направил за вас и много положителни неща: гласувал ви е доверие, като е наел именно вас; отделил e средства и време, за да бъдете обучени за конкретните ви работни задължения; вложил е във вас и вашето развитие като професионалист и т.н. Точно заради тези неща, които за всеки до известна степен са и индивидуални, си заслужава да покажете признателност към компанията и прекия си ръководител. Запазете разказването на нещата, които смятате, че "не вървят" за изходящото интервю или друг разговор "на четири очи".

Не се притеснявайте да кажете в каква посока продължавате
За вашия работодател е важно да има информация за бъдещата позиция на доскорошния си служител. От една страна, мениджърите на компанията могат да "сверят часовника си" доколко компанията е конкурентна на пазара на труда. От друга - хората от HR отдела ще знаят как могат да се свържат с вас и да следят вашето развитие, а вие ще оставите "отворена врата" за себе си.

Оставете "вратата отворена"
Все по-често виждаме случаи, в които служители се връщат при предишни работодатели на същата или по-висока позиция. Понякога това става след дълги отсъствия, друг път след натрупване на опит на ново място или завършване на обучение. Когато сте се разделили с работодателя си с добри чувства и по коректен начин и продължавате да поддържате връзка след напускането си, шансът да бъдете наети отново в същата фирма е значителен. А когато сте спазили добрия тон при напускането си - и разбира се, искате да се върнете - вратата със сигурност ще бъде отворена за вас.

Ралица Балабанова е "Мениджър развитие на човешките ресурси" в "Адеко България" и отговаря за Global Service Desk от Hewlett Packard Enterprise проекта на "Адеко". Тя има 15-годишен опит в областта на управление на човешки ресурси. Работила е като "Мениджър човешки ресурси" в областта на IT аутсорсинг, телекомуникационния и медийния сектор. Компаниите, в които е отговаряла за подбора, развитието и администрирането на персонал, са "Интеруут България", "Програмата Медия груп" и "Тек експъртс". Завършила е магистратура по "Трудова и организационна психология" в СУ "Св. Климент Охридски".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly