С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да се справим със стреса на работното място

Няколко практични съвета и аргументи защо стресът не е задължително нещо лошо
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Стресът е навсякъде – и в работата, и извън нея. И непрекъснато от различни канали получаваме информация какво представлява той, какви са разновидностите му, колко е разрушителен и т.н. Още по-стресиращо, нали? Но е факт, че понякога стресът може да има и положителна роля. Защото той може да действа и като онзи мотиватор, от който имаме нужда, за да бъдем будни, търсещи и питащи.

Затова и справянето със стреса минава не само през неговото управление, а и през възприемането, че той може да бъде и нещо положително. Универсална рецепта няма, подходът е преди всичко индивидуален. Но ето и няколко съвета, които могат да ви помогнат, ако по различни причини се чувствате прекалено стресирани на работното си място.

Нищо лично
Осъзнайте каква е професионалната ви роля в организацията, в която работите. Какво точно очакват от вас вашият работодател, колеги, външни партньори, с които работите? Какви са вашите очаквания? Определете статуса си в компанията, за която работите, и веднъж завинаги приемете, че има неща, които не можете да контролирате. Т.е., ако нещо не се случи, не го приемайте лично и не се фрустрирайте излишно.

Още по темата: Най-често допусканите грешки при нетуъркинг

Приемете и че не всеки ще работи като вас, колкото вас и със същата отдаденост. Хората са различни, техните мотиви да вършат нещо или да не го вършат също. Затова не се обвинявайте за чужди грешки и не предлагайте непоискана помощ.

Не се плашете от грешките
Винаги има риск да допуснете грешка и това също е стрес фактор. Но благодарение на грешките ни ние добиваме повече опит и увереност. Въпреки стреса. Затова не приемайте вероятността за грешка като повод за притеснение.

Питайте, предлагайте решения, интересувайте се от различни възможности, а не се спирайте пред тях просто защото са нещо ново и има риск да се провалите. Нещо повече – повярвате ли достатъчно в себе си, стресовите ситуации, които преодолявате, ще са част от успеха ви. Осъзнайте и положителната страна на стреса – излизането от зоната ви на комфорт ви провокира да се развивате.

Направете реалистична самооценка на това, което можете, и това, което имате да учите. Стремете се да бъдете все по-добри в работата си, но и приемете ограниченията си. В същото време – поставете си и цели, към които да се стремите. Действайте. Да, ще има ситуации, в които ще сте слаби и уязвими, но въпреки това продължавайте напред към целта си, дори и да ви е трудно и дори и това да ви стресира.
Още по темата: Край, напускам

Приемете, че денят има само 24 часа
Многото работа също е стресираща. За да се справите с това, просто приемете, че денят има 24 часа. Няма как да свършите всичко за един работен ден и няма нужда той да бъде 12 или повече часа. Колкото и да сте амбицирани да докажете пред прекия си ръководител, че можете да отхвърлите големи обеми задачи, просто приемете, че всичко има нужда от технологично време. Особено ако искате да бъде извършено качествено. Научете се да приоритетизирате и свикнете с мисълта, че се адмирират резултатите, а не усилията.

(Не) на работа
За някого това може да е клише, но ако веднъж осъзнаете какво искате да работите, вече няма да го възприемате като работа. Приемете и че дори и когато харесвате нещо, няма как то да не ви носи стрес и напрежение. Понякога дори повече, просто защото влагате повече емоции. Важното в случая е да харесвате това, с което се занимавате, и да виждате смисъл в него. Тази нагласа ще ви помогне и да се справите със стреса. В идеалния случай ще имате пряк ръководител, с когото да можете да се консултирате, и колеги, на които да разчитате – все фактори, които определено намаляват нивата на стрес. Ако нямате този късмет – фокусирайте се върху личните си цели и мотивация.

Светлина, храна, спорт
За намаляването на нивото на стрес понякога са нужни някои съвсем прозаични неща, като например добри условия на работа и възможност за качествена почивка. Дневна светлина, нормална температура за сезона, възможност да дишате чист въздух – това са все фактори, с които е препоръчително да разполагате. Създайте си офис комфорт с любими вещи или неща, които ви създават добро настроение, и ще видите как работният ви ден ще минава по-леко.
Още по темата: Седем лидерски заповеди

Хранете се здравословно и спортувайте. Последното също може да предизвика високи нива на стрес за тялото ви, но гарантирано впоследствие ще се чувствате по-жизнени и енергични.

И накрая – може би не е нужно да се справяте със стреса на работното си място. Достатъчно е просто да не го натоварвате само с негативен смисъл. И да съумеете да извлечете полза за себе си от стресовите ситуации, като ги преодолявате в името на по-доброто "Аз", към което всички ние се стремим.
Снимка

 

Милен Великов е специалист "Човешки ресурси" в "Актавис", където започва и кариерата си през 2012 г. Миналата година той получи отличието "HR изгряваща звезда" в ежегодния конкурс за HR професионалисти на Българската асоциация за управление на хора, на която е и пълноправен член. В момента е докторант в Българската академия на науките. Има три магистърски степени - "Управление на човешките ресурси" в УНСС, "Организационно поведение и консултиране" от СУ "Св. Климент Охридски", както и "Социална и организационна психология" в Нов български университет (семестриално завършена). Бакалавър е по "Икономика и организация на труда" от УНСС.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly