С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Искрено и професионално в социалните мрежи

Как да помогнете на кариерата си, като използвате ефективно възможностите на дигиталните канали
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Да си го кажем без увъртания – социалните мрежи вече са част от начина ни на общуване, но понякога могат да крият и рискове. Един неподходящ статус, груб коментар или неприлична снимка може да ви създаде неприятности не само в личния живот, но и в работата.

Замисляли ли сте се с колко колеги сте свързани онлайн и каква част от нещата, които публикувате (уместни и неуместни), могат да виждат те? А дали сте позволили на напълно непознати хора само с няколко клика да преглеждат основните моменти от живота ви (поне този, който живеете във Facebook) и да определят дали бихте се вписали в екипа на компанията? Лошата новина е, че ако не сте внимавали достатъчно, може би сте пропуснали добри шансове да намерите желаната работа. А добрата - че никога не е късно да се възползвате от потенциала на дигиталните канали, за да дадете тласък на кариерата си. Ето няколко прости, но невинаги очевидни принципа, които можете да приложите веднага.

Още по темата: Моята виртуална визитка

Лично vs професионално
За никого не е тайна, че социалните мрежи много отдавна изравниха границата между личното и професионалното. Всеки, който има профил във Facebook, LinkedIn, Twitter или който и да е от другите канали, е възприеман и като личност, и като професионалист. Затова е изключително важно как се държим, какво говорим и с кого общуваме в дигиталното пространство. "В момента, в който започваме да създаваме онлайн съдържание, мигновено се превръщаме в медия и въздействаме на останалите", коментира Красимир Добрев, маркетолог на социалните мрежи, с когото разговаряхме по темата "Как да се държим професионално в социалните мрежи" в рамките на първия Facebook live на "Кариери" (вижте видеото).

По думите му, ако искаме да работи за нас, комуникацията ни онлайн трябва да бъде целенасочена и добре обмислена. Само така бихме могли да достигнем до хората, които ни интересуват – били те потенциални работодатели, бъдещи или настоящи колеги, съмишленици, бизнес партньори или специалисти в сферата, в която искаме да се развиваме. "Трябва да се стараем да разказваме професионалните си истории по личен начин и личните си истории по професионален начин", обобщава формулата на успешната дигитална комуникация Красимир.
Още по темата: Трудовият пазар се промени, променете се и вие

Направи си лична марка
Преди да активирате онлайн профила си, е необходимо да анализирате и определите кои са вашите уникални умения, таланти, способности, качества и интереси (например "лидер", "дигитален специалист", "иноватор", "повелител на трендове" и пр.) и да помислите как да ги представите така, че да достигат до правилните хора. Или, с други думи, подходете към личността си като към истинска марка и използвайте инструментите на маркетинга, за да "продадете" убедително себе си като специалист в дадена област.

След като сте си изяснили кои сте и как искате да изглеждате в онлайн пространството, създайте план за действие и дефинирайте какви професионални цели искате да постигнете чрез нея - да намерите нова работа, да направите кариерна промяна, да минете на свободна практика или просто да разширите кръга си от съмишленици. С други думи, не правете нещо, защото другите го правят или е модерно в момента, а защото обслужва целите, които сте си поставили, съветва Добрев.

Съществена част от процеса по изграждане на личния бранд е и да преценявате внимателно контекста. Така например Twitter е "коктейлното парти" на интернет, където всеки може да заговори всеки по всяко време. За сметка на това Facebook е затворена платформа, където се започват и поддържат дългосрочни взаимоотношения. "Всяка мрежа има контекст и ние много ясно трябва да определим кой ще работи за нас", коментира Красимир.

В този смисъл грешен подход би било да използвате софтуер за автоматично споделяне, т.е. приложения, които публикуват едно и също съдържание във всичките ви платформи. Да, може да спести време, но е неефективно. Затова по-добре e да се фокусирате само върху онези канали, които ви вършат работа и на които можете да посветите време и усилия, отколкото да сте навсякъде, но половинчато, уточнява Добрев.
Още по темата: Лимитирана мода

Правилата на мрежата
Всеки път, когато влезете в профила си, е добре да имате предвид няколко прости правила на поведение, към които да се придържате в комуникацията си. Преди всичко избягвайте да бъдете шизофренични, а търсете последователност и приемственост в съдържанието, което създавате или споделяте. Това би направило положително впечатление на специалистите по подбор, които обикновено разглеждат цялостното поведение на кандидатите онлайн, включително личен сайт или блог, за да си изяснят що за хора са те, казва Красимир Добрев.

Експертът съветва и да не си позволявате никакви форми на негативно или обидно поведение: "Внимавайте и деликатно се включвайте в разговори на политическа, религиозна или сексуална тема, особено ако в момента сте на пазара на труда и кандидатствате в международна компания, където се предполага, че средата е мултикултурна."

Също така не публикувайте снимки или статуси в нетрезво състояние или когато сте афектирани емоционално, понеже в такива моменти често пъти човек губи контрол върху себе си и не мисли за качеството на съдържанието. Ограничете и възможността приятелите ви да ви отбелязват във Facebook, защото могат да ви злепоставят, без да искат, и се въздържайте да заливате последователите си с информация – това може да ви изиграе лоша шега и да ги отблъсне.
Още по темата: Какъв е твоят бранд?

Във всички случаи бъдете максимално прозрачни и отворени в комуникацията си. "Не трийте коментари и не блокирайте хора, а се опитвайте да бъдете винаги позитивни и да изкарвате ползи дори и от най-негативните критики", обобщава Добрев. В крайна сметка няма как да се харесаме на всички, но можем да направим всичко възможно да се харесаме на правилните хора.
Това "да", това "не"
1. Не бъди негативен
2. Не коментирай политика
3. Не бъди расист
4. Не коментирай религия или сексуална ориентация
5. Не споделяй съдържание, когато си употребявал алкохол
6. Забрани или ограничи отбелязването от приятели
7. Не действай, преди да помислиш
8. Внимавай със софтуера за автоматично споделяне на съдържание
9. Въздържай се от спам
10. Правопис и език (не използвай обидни думи)
Какво да правим
1. Попълни детайлите в личния си профил
2. Поддържай само 1 профил на канал
3. Продължи онлайн комуникацията си и офлайн
4. Бъди прозрачен - не трий коментари и не блокирай хора
5. Правилното съдържание в правилната платформа




Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly